سکان هدایت متمول‌ترین تیم فوتبال ایران بعداز فصل افتضاح، به محرم سپرده شد
سپاهان هم هدایت تیم پرستاره ای در لیگ بیستم را به کاپیتان سال‌های نه‌ چندان دورش سپرد تا جمع سرمربی ‌اولی‌ها در فوتبال باشگاهی ایران کامل شود. آمدن این مربیان که قطعا نیمی از دستمزد قدیمی‌های نامدار را نمی‌گیرند، از روی برنامه است یا اجبار مالی در دوران تحریم؟
کد خبر: ۸۹۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹ 06 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: پوست اندازی فوتبال ایران روی نیمکت‌های باشگاهی ادامه دارد و محرم نویدکیا نیز به جرگه سرمربیان تازه‌کار لیگ برتر پیوست.

محمدرضا ساکت و هیات مدیره جدید سپاهان در نخستین روز رسمی کاری، ردای سرمربیگری زردهای زاینده‌رود را بر گردن کاپیتان متعصب سال‌های نه‌چندان دور خود انداختند تا به جای قراردادهای نجومی با مربیان سرشناس و نامدار داخلی ـ که توفیقی به دست نیاوردند ـ حالا فرصت نصیب نسل پشت خط مانده اصفهان قرار گیرد.

خانه‌تکانی نیمکت‌های لیگ‌برتر با ورود نویدکیا به سپاهان کامل شد / موج مربیان جوان داخلی؛ برنامه یا اجبار اقتصادی؟

بازیکنانی که تا همین چند سال پیش کنار هم در تیم ملی بازی می‌کردند و یا در رقابت‌های باشگاهی مقابل هم صف‌آرایی‌های جانانه داشتند، حالا روی نیمکت‌های لیگ داخلی طراوت و انگیزه جوانی را جاری می‌کنند.

خانه‌تکانی نیمکت‌های لیگ برتر؛ قلعه‌نویی تنها بازمانده!


روح تازه جوانی در کالبد لیگ پیرمرد‌های ایران

نسل تازه نفس مربیان فوتبال در ایران از راه رسیده است و پس از جواد نکونام در فولاد، فرهاد مجیدی در استقلال، صادقی در سایپا، سرآسیایی، بختیاری‌زاده و رحمتی در شهرخودرو، فکری در نساجی، رحمان رضایی در ذوب‌آهن، بهنام سراج در نفت‌آبادان و...، حالا محرم نویدکیا نیز وارد گود مربیان تازه‌کار لیگ برتری شده و قرار است باشگاهی که نزدیک به دو دهه در آن زحمت کشید را در فصل آتی رهبری کند.

این در حالی است که در لیگ نوزدهم، یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، رسول خطیبی در ماشین سازی، مهدی تارتار در نفت مسجدسلیمان، ویسی در پیکان، سیروس پورموسوی در پارس جم هیچ یک مربیان قدیمی و سالخورده‌ای محسوب نمی‌شوند و حتی ساکت الهامی در تراکتور یا منصوریان در ذوب ابتدای فصل هم نخستین سال‌های کار در سطح لیگ برتر به عنوان نفر اول را سپری می‌کنند.

حالا دیگر اثری از مربیان پرکار و سن‌وسال دار دهه‌های گذشته همچون محمود یاوری، مجید جلالی، بیژن ذوالفقارنسب، محمد مایلی‌کهن، فرهاد کاظمی، فیروز کریمی و بقیه هم‌قطاران‌شان نیست و از بین آن‌ها تنها بازمانده امیر قلعه‌نویی است که موفق شده مدیران تیم متمول دولتی گل‌گهر را راضی به عقد قرارداد با خودش کند. قلعه‌نویی هم خوب می‌داند که در صورت شکست و عدم نتیجه‌گیری در فصل جاری، شاید یکی دو فصل یا حتی بیشتر در خانه بنشیند.

در این میان، هنوز مشخص نیست تداوم بیکاری علی دایی که مربی از نسل میانی است، به خاطر تذکر‌های برخی نهاد‌های نظارتی است یا اینکه رقم دستمزد یا شروط و خلق‌وخوی او باعث بیرون ماندنش از قافله شده است.


آیا نویدکیا هم بودجه نجومی خواهد داشت؟

حالا محرم نویدکیا هدایت تیم محبوبش را پذیرفت و سوال اینجاست که آیا به او هم مثل قلعه‌نویی بودجه نجومی و بازیکنان کهکشانی می‌دهند یا تاثیر تحریم‌ها باعث رویکرد انقباظی در بودجه بندی تیم‌های وابسته به بیت المال شده است.

تصمیم گیری ضربتی در جلسه اعضای جدید هیات مدیره سپاهان نشان می‌دهد، کارخانه فولاد مبارکه بزرگترین نهاد دولتی که در ورزش تیمداری می‌کند، تاکتیکش را تا حدود زیادی تغییر داده و از بریز و بپاش‌های سابق در فوتبال خبری نخواهد بود؛ هرچند بازیکنان فعلی این تیم تا پایان قراردادشان دستمزد‌های امضا شده را دریافت خواهند کرد.

سپاهان با هزینه‌های سرسام‌آور حتی موفق به کسب سهمیه آسیایی در لیگ قهرمانان نشد و یک ناکامی مطلق را با زوج تابش_قلعه‌نویی تجربه کرد.

محرم حالا تیمی را تحویل گرفته که روی کف زمین نشسته است و از افتخارات سابق چیزی در چنته ندارد.

باید دید موج جدید مربیان جوان، در سپاهان اثری مثبت برجای خواهد گذاشت یا این تیم دوباره سمت استخدام مربیان نجومی‌بگیر روانه خواهد شد؟!

جوانگرایی و داخلی گرایی مربیان؛ جبر اقتصادی یا الگوپذیری و یا توصیه رهبری؟

کاش این موج چیزی بیشتر از تنگنای مالی و اجبار مدیران باشد و فوتبال ایران راهی که اروپا با انتخاب لمپارد در چلسی، آرتتا در آرسنال، سولشایر در منچستریونایتد، پیرلو در یوونتوس، فلیک در بایرن‌مونیخ و ... برگزیده است را امتحان کند.

در این میان عده‌ای هم توصیه‌های سال گذشته رهبری به مدیران ورزش مبنی بر انتخاب مربیان وطنی برای هدایت تیم‌های ورزشی کشور را دلیل شکل گیری این موج تازه می‌دانند. به هر حال در این اثنا باشگاه دولتی استقلال در اقدامی خلاف جهت باد، فرهاد مجیدی جوان را با هیاهوی شدید از نیمکت خود کنار گذاشت و دنبال مربی خارجی با دستمزد نجومی رفت تا یک استثنا باشد.

باید دید در صورت آمدن مرد ایتالیایی، او مقابل مربیان کم تجربه و جوان ایرانی که اغلب، تازه سردی و گرمی حرفه مربیگری را می‌چشند، چه خواهد کرد.

نویسنده: مجید کوهستانی

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار