تابناک خوزستان گزارش می دهد؛
امروز نظام سلامت ما از نداشتن سازماندهی منسجم و هدفمند رنج میکشد. بخشهای دولتی و خصوصی مشارکت و روابط مشخصی ندارند و تعاملی معنی دار در کسب اهداف سلامتی برقرار نکرده اند.
کد خبر: ۸۹۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 27 August 2020

 

به گزارش تابناک خوزستان، ساختار سازمانی اسکلت و چارچوب سازمان را تشکیل میدهد. به عقیده ریچارد ال. دفت (صاحب نظر علم مدیریت) در مدیربت در کنار اهمیت استراتژی, فرآیند و محتوا باید به ساختار سازمانی هم توجه شود. یک طراحی ساختار خوب می تواند به حرکت سازمانی نظم ببخشد.

بدون شک توفیق در مدیریت عرصه سلامت از مجموع عوامل فوق حاصل می شود حتی اگر محتوا و راهبردها درست باشند در یک ساختار سازمانی ضعیف و یا معیوب نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

ساختار سازمانی شامل شکل و مجموعه اجزای تشکیل دهنده یک سازمان هستند که به مثابه اعضای بدن یک انسان تنها زمانی که همگی این اجزا سالم باشند و در جای خود قرار گرفته باشند و روابط منطقی داشته باشند می توانند در تامین هدف و حمایت از راهبردها و محتواها موفق عمل کند. ساختاربندی و پیکره بندی درست به ما کمک می کند روابط بخشهای مختلف را معنی دار, هدفمند و شفاف کنیم.

امین ترابی پور دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با تابناک خوزستان در این باره بیان داشت: امروز نظام سلامت ما از نداشتن سازماندهی منسجم و هدفمند رنج میکشد. بخشهای دولتی و خصوصی مشارکت و روابط مشخصی ندارند و تعاملی معنی دار در کسب اهداف سلامتی برقرار نکرده اند.

وی افزود: بخشهای مختلف بازار بدون درک عمیق از مفهوم سلامت تافته جدا بافته ای در نظام سلامت ما محسوب می شوند.

به گفته ی استاد حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در حقیقت خلاء یک سازماندهی مطلوب و هدفمند در نظام سلامت منجر به یک عدم تعادل در انجام وظایف و تقسیم کار ضعیف در بخش های مختلف نظام سلامت و نبودن یک ارتباط منطقی بین اجزای کلیدی آن است.

وی با اشاره به چند مورد از ضعف‌های ساختاری موجود در سیستم سلامت کشور که نیازمند اصلاح هستند گفت:1-کمبود برخی‌ساختارها،2 .ساختارهای موازی3.ساختارهای قدیمی،4.ساختارهای متضاد، 5. ساختارهای  معیوب از جمله ایرادهای ساختاری است.

ترابی پور بیان داشت: در مدیریت نظام سلامت باید بتوان بین همه وظایف مدیریتی تعادل ایجاد کرد. اصولا نمی شود ما مدام از برنامه و برنامه ریزی و یا کنترل و نظارت صحبت کنیم بدون اینکه سازماندهی را بعنوان یک وظیفه کلیدی کنار بگذاریم. طراحی ساختار خوب از پرت منابع میکاهد, نظارت را تقویت می کند و روابط درون بخشی و بین بخشی را تقویت می‌کند. لذا باید بیندیشیم که به چه ساختارهای درونی و بیرونی جدیدی در نظام سلامت نیاز داریم؟

این استاد علوم پزشکی بیان داشت: لازم است برای تحول حوزه سلامت به این سوالات پاسخ دهیم:

آیا ساختار سازمانی فعلی وزارت بهداشت. و زیر مجموعه های آن متناسب با نیازهای سلامتی جامعه هست؟

آیا ساختار فعلی ارائه خدمات سلامت در کشور ما  آمادگی پاسخگویی به موقع در بحرانها را دارد؟

آیا سازماندهی فعلی در حوزه سلامت کشور با برنامه ها و محتواهای موجود تناسب دارد؟

سازماندهی مجدد و ساختار بندی دقیق چگونه ما را مدیریت بهتر منابع یاری می دهد؟

مدیران ما چقدر با اصول مهندسی ساختار سازمانی و الگوهای طراحی سازمانی آشنایی دارند؟

_____________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان      *سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار