با شیوع کرونا و افزایش مراجعه بیماران به مرکز درمانی حجم زباله‌های بیمارستای و عفونی در سطح شهر همدان افزایش یافته و شیوه جمع‌آوری و چگونگی دفن این زباله‌ها در شرایط کرونا به یک دغدغه برای شهروندان و فعالان محیط زیست تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۸۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 20 August 2020
در حالی که با شیوع کرونا جمع‌آوری زباله‌های عفونی به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده است در این بخش شاهد مدیریت واحد نیستیم و شهرداری همدان فقط مسئول جمع‌آوری زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها است.

به گزارش تسنیم، زباله‌های عفونی و بیمارستانی شامل تیغ جراحی، سرسوزن، پانسمان‌های تعویض شده و از این دست موارد می‌شود.

عمده تولید کننده این نوع پسماند‌ها بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، کلنیک‌ها، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها هستند.

با شیوع کرونا و افزایش مراجعه بیماران به مرکز درمانی حجم زباله‌های بیمارستای و عفونی در سطح شهر همدان افزایش یافته و شیوه جمع‌آوری و چگونگی دفن این زباله‌ها در شرایط کرونا به یک دغدغه برای شهروندان و فعالان محیط زیست تبدیل شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان این که مدیریت جمع‌آوری زباله‌های عفونی در همدان واحد نیست و در ۲ بخش انجام می‌شود اظهار داشت: وظیفه جمع‌آوری زباله‌های عفونی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها بر عهده شهرداری همدان است.

وحید علی‌ضمیر افزود: به همین منظور از طرف شهرداری همدان یک ماشین مجهز، به این امر اختصاص یافته و با توجه به دستورالعمل‌ها زباله‌های عفونی این مراکز از محل دپوی بیمارستان‌ها جمع‌آوری می‌شود.

وی با اشاره به این که جمع‌آوری به صورت روزانه انجام می‌شود گفت: پس از جمع‌آوری، زباله‌های عفونی به سایت دفن زباله شهر همدان منتقل و آنجا بر اساس دستورالعمل‌ها به صورت چند لایه و استفاده از آهک دفن می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان این که بخش دوم مربوط به جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب‌های پزشکان و آزمایشگاه‌ها است عنوان کرد: جمع‌آوری زباله‌ها عفونی این بخش با مصوبه کارگروه پسماند به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.

علی‌ضمیر با اشاره به این که شهرداری همدان دخل و تصرفی در تعیین پیمانکار این بخش و جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب‌ها ندارد تصریح کرد: این شرکت با نظر دانشگاه علوم‌پزشکی، نظام پزشکی و سازمان محیط زیست انتخاب شده است.

وی تاکید کرد: این شرکت باید زباله‌های عفونی مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها را جمع‌آوری کند و پس از بی‌خطرسازی و خردکردن به سایت دفن پسماند شهرداری همدان تحویل دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به این که این زباله‌ها نیز در سایت دفن پسماند همانند زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها دفن می‌شود اظهار داشت: شهرداری همدان آمادگی آن را دارد که جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها را بر عهده بگیرد، اما به منظور برون‌سپاری از یک شرکت خصوصی استفاده شده است.

معاون پسماند شهرداری همدان تاکید کرد: خوشبختانه با ارائه تجهیزات مناسب و آموزش‌های لازم برای افرادی که در حوزه جمع‌آوری زباله‌های عفونی و بیمارستانی تحت نظر شهرداری همدان فعالیت می‌کنند تاکنون مشکل خاصی به ویژه در ایام کرونا ایجاد نشده است.

ضرورت مدیریت واحد در جمع‌آوری زباله‌های عفونی

به نظر می‌رسد عدم مدیریت واحد در جمع‌آوری زباله‌های عفونی می‌تواند خطرافرین و آسیب‌زا باشد. شاید کمتر کسی از مشارکت بخش خصوصی در جمع‌آوری زباله‌های عفونی مطب‌ها و آزمایشگاه مطلع باشد و قریب به اتفاق شهروندان گمان کنند جمع‌آوری تمام زباله‌های عفونی برعهده شهرداری است، اتفاقی که سبب می‌شود نظارت در این حوزه کمتر شود و مشکلاتی جبران ناپذیر ایجاد کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار