کد خبر: ۸۸۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹ 16 August 2020

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان با بیان اینکه باید خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم، گفت: در شرایط فعلی، تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس ما را با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد.

رضا نجاتی اظهار کرد: وضعیت سفید یا قرمز بر اساس آمار موارد بستری نسبت به جمعیت اعلام می‌شود اما مردم باید بدانند همچنان این ویروس در شهر و خانه‌ها، لانه کرده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: قبل از شروع سال جدید، با یک مبتلا به کرونا در کشور مواجه شدیم اما ویروس، سریع کل کشور را فرا گرفت بنابراین تصور نشود رنگ سفید یا قرمز حاکی از تغییر شرایط است. همچنان باید از ویروس بترسیم و  دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند تا با سهل‌انگاری و کوتاهی مجددا بیماری، همه استان را فرا نگیرد.

نجاتی بیان کرد: در هفته‌های گذشته در شرایطی قرار گرفته بودیم که بر اساس شاخص‌های وزارت بهداشت، شهرهای خوزستان قرمز بودند اما با زحمات کادر بهداشت و درمان و مردم توانستیم از وضعیت قرمز خارج شویم. تعداد مراجعان و موارد بستری کاهش یافته است و در اهواز تنها بیمارستان رازی بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می‌کند. همچنین یک روز بدون فوت ناشی از کرونا داشته‌ایم که باید این روند حفظ شود و بیماران بستری بهبود یابند.

وی با بیان اینکه این وضعیت می‌تواند شکننده باشد و برگشت بیماری، خطرناک‌تر و سهمگین‌تر شود، افزود: در چند ماهی که گذشت، مناسبت‌های ملی و مذهبی فراوانی داشتیم که موارد در ستاد مقابله با کرونا برنامه‌ریزی و شیوه‌نامه‌ها تدوین و مراسم برگزار شد اما متفاوت از سال‌های گذشته. نقاط ضعفی هم در این رابطه بود و بخشی هم رعایت نمی‌کردند که در همان بازه زمانی موارد اصلاح می‌شد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر یکی از موضوعاتی که در پیش داریم ماه محرم است؛ هر ساله مردم در این ماه عزاداری می‌کنند اما امسال ماه محرم با این شرایط مصادف شده است. در هفته‌های گذشته در خصوص برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در ستاد ملی مقابله کرونا، بحث و نظرات کارشناسی ارائه شد. مقام معظم رهبری نیز فرمودند طبق آنچه ستاد ملیتصمیم می‌گیرد باید عمل کنیم.

نجاتی گفت: شیوه‌نامه کلی برگزاری مراسم عزاداری تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد و در ستاد استانی مطرح شده است. هیات‌ها باید توجه کنند به همان میزان که به مراسم اهمیت می‌دهند باید برای سلامتی هم اهمیت قائل شوند. امسال مراسم دهه محرم برگزار می‌شود اما در فضای باز، با رعایت فاصله و نکات دیگر.

وی با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری، بیان کرد: درست است که خوزستان در وضعیت سفید به سر می‌برد اما بیماری همچنان وجود دارد؛ این وضعیت با از دست دادن عزیزان زیادی حاصل شد. در چند روز گذشته یکی از فرمانداران فعال خوزستان که بیماری زمینه‌ای نداشت را هم به دلیل کرونا از دست دادیم. این افراد سرمایه‌های کشور و استان بودند. پس باید هزینه‌هایی که بابت به دست آوردن این وضعیت دادیم را حفظ کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان در خصوص اعلام بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه، تصریح کرد: چند ماهی می‌شود که دانش‌آموزان از درس فاصله گرفته‌اند و ضربه زیادی به مسائل علمی آن‌ها وارد شده است اما سلامتی مساله اول است و نمی‌شود آن را جبران کرد. در ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازگشایی مدارس تصمیم گرفته شده اما به نظر من تصمیم‌گیری در این خصوص زود است و باید شرایط آن زمان را هم در نظر بگیریم.

وی گفت: ستاد ملی در خصوص شرایط هر استان تصمیم‌گیری می‌کند. در چند ماهه گذشته که خوزستان وضعیت قرمز داشت، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات هم تعطیل شدند بنابراین بعضا اگر شرایط تغییر کند تصمیمات هم بر اساس شرایط اتخاذ می‌شود.

نجاتی افزود: اگر شرایط کاهشی و مانند امروز باشد و بخواهیم به مسائل علمی و آموزشی بپردازیم با یک سری مشکلات روبه‌رو خواهیم داشت؛ مشکلاتی که ناخواسته برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

وی گفت: اکنون خانواده‌ها باید هزینه دو برابری برای سرویس مدارس پرداخت کنند. همچنین دغدغه و استرس بر خانواده‌ها و مدارس حاکم خواهد بود. البته ادامه تعطیلی هم به ضرر دانش‌آموزان است.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان تصریح کرد: در شرایط فعلی و با تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس، با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد که باید سعی کنیم مشکلات کاهش یابند.

وی بیان کرد: یقینا آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند مدارس را آماده کند و باید امکاناتی سرازیر شود تا شرایط فراهم شود. همچنین با توجه به فعالیت دانش‌آموزان، یک دانش‌آموز به جای یک ماسک باید چند ماسک در روز استفاده کند.

نجاتی گفت: شرایط آینده به رفتار مردم و رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط می‌شود و برای بازگشایی مدارس باید ببینیم شرایط چگونه خواهد بود. شاید شرایط به گونه‌ای باشد که فعالیت دو ساعته مدارس هم ما را بسیار به مخاطره بیندازد.

وی افزود: در حال ورود به فصل بروز حساسیت‌ها، افزایش رفت و آمدهای اجتماعی و فعالیت مدارس هستیم پس باید خودمان را برای شرایط سخت و خاص آماده کنیم و کمک کنیم تا وضعیت مدیریت شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان با اشاره به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بیان کرد: شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ادارات و زندان‌ها باید رعایت شوند. در زندان‌ها مسئولان قضایی خوزستان نهایت همکاری را داشتند و در مقطعی به زندانیان مرخصی دادند. تاکید می‌شود که امکانات عمومی مورد استفاده در زندان‌ها نیز باید لحاظ شود. در ادارات هم ورود بدون ماسک ممنوع است. همچنین باید شرایط مناسب برای کارمندان و ارباب رجوع فراهم شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص مسافرات‌های تابستاتی، گفت: یکی از محل‌ها و جاهایی که باعث جابه‌جایی بیماری در استان‌ها شد مسافرت‌ها بود. اکنون نیز در فصل تابستان قرار داریم؛ معمولا هر ساله مردم خوزستان به استان‌های خوش آب و هوا می‌رفتند اما در حال حاضر استان‌های دارای آب و هوای خوب غالبا شرایط مطلوبی از نظر شیوع کرونا ندارند و از مردم می‌خواهیم امسال مسافرت‌ها را از برنامه خود حذف کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار