مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: بر اساس تصاویر ماهواره ای، مساحت سطح آب تالاب حوض سلطان در تیرماه امسال حدود ۶۴ کیلومتر مربع بوده و این یک رکورد برای این زیستگاه ارزشمند بشمار می رود.
کد خبر: ۸۸۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ 12 August 2020

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی افزود: بر اساس گزارش سازمان فضایی ایران مساحت سطح آب تالاب شکار ممنوع حوض سلطان در سال ۹۸ در حدود ۰.۲ کیلومتر مربع بوده است که خوشبختانه این میزان در سال جاری رشد چشمگیری داشته است.

وی همچنین آخرین وضعیت دریاچه نمک قم را مورد توجه قرار داد و گفت: این زیستگاه حساس و شکننده که در تیرماه سال گذشته کاملا خشک و بی آب بوده است، در تابستان امسال دارای بیش از ۵۸ کیلومتر مربع سطح آبی است که این رویداد کم نظیر دارای اهمیت فوق العاده ای بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مقدار آب کنونی تالاب حوض سلطان و ماندگاری آن تا این موقع سال دردهه‌های گذشته سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: برای احیای تالاب‌ها و دشت‌های استان قم، باید حداقل برای یک دهه، حقابه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان را به صورت کامل تخصیص دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار و افت شدید کیفیت هوای شهر قم با کمترین وزش باد، گفت: چالش کنونی گرد و غبار در مرکز کشور حاصل چند دهه بی توجهی به حقابه های زیست محیطی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی بوده‌است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت اکولوژیک تالاب ها در ابعاد گوناگون زیست محیطی، حضور گردشگران در تالاب حوض سلطان را مورد توجه قرار داد و گفت: پاسگاه محیط بانی در سال ۱۳۹۵ در این منطقه احداث شده و کنترل و پایش تالاب های استان قم به ویژه در فصل مهاجرت پرندگان به خوبی انجام می شود.

تالاب حوض سلطان پهنه ای سفید رنگ به وسعت ۳۷ هزار هکتار در شمال شهر قم است که در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی از تالاب های کم نظیر در سطح کشور است.

این تالاب که از سال ۱۳۸۸ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء سطح یافته است، از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای گونه های گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم های ویژه ای به لحاظ شرایط زیستی است.

در روزهای پایانی تابستان سال ۹۴ بود که آبگیری تالاب حوض سلطان پس از هشت سال خشکسالی مستمر در رسانه ها خبر ساز شد و در سال های پس از آن نیز به مدد افزایش نسبی بارندگی ها، این تالاب ارزشمند جان دوباره ای گرفته است.

از ابتدای سال جاری نیز با تمرکز بارش های بهاره در مرکز کشور و جاری شدن رودخانه های قمرود و قره چای، تالاب شکار ممنوع حوض سلطان به خوبی از نعمت باران و آب های سطحی در منطقه بهره مند شده تا در گرمای کم سابقه تابستان، همچنان پرآب و درخشان باقی بماند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار