گزارش تابناک خوزستان از آخرین وضعیت کارگران صفیره:
در پشت کوه‌های متعفن و آلوده‌ زباله صفیره؛ چند سالی است که درد زندگی کارگران سایت تفکیک زباله پنهان شده و در هیاهو و قیل و قال‌های روش‌های دفن زباله گم شده است.
کد خبر: ۸۸۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۳ 11 August 2020
 
تابناک خوزستان:
 
نام سایت پسماند صفیره که به میان می‌آید؛ اغلب یادآور مشکلات فراوانی است که میان کوه های عظیم و کثیفِ زباله این سایت قرار گرفته‌اند.
عموما نام سایت پسماند صفیره با معضل دفنِ غیراصولی پسماند کلان شهر اهواز و آلودگی زیست محیطی منطقه گره خورده و توجه اکثر افراد تنها به این دو موضوع یا موضوعاتی از این دست است.
اما در پشت کوه‌های متعفن و آلوده‌ زباله صفیره؛ چند سالی است که درد زندگی کارگران سایت تفکیک زباله پنهان شده و در هیاهو و قیل و قال‌های روش‌های دفن زباله گُم شده است.
کارگران سایت تفکیک پسماند صفیره می‌گویند مشکل از زمانی آغاز شد که سایت تفکیک زباله را به پیمانکار سپردند. هر چند در بین پیمانکاران تعدادی از آن‌ها مُنصف بوده‌اند و حقوق کارگران را پرداخت کرده‌اند اما از زمان پیمان کاری شدن کار تاکنون، کارگران از 3 پیمان کار قبلی و پیمانکار فعلی مُطالبات پرداخت نشده دارند.
طبق گفته‌ کارگران سایت تفکیک زباله پسماند صفیره به خبرنگار تابناک؛ این کارگران از یکی از پیمان کارها به نام "مرتضی خسروی" یک سال عیدی و سنوات، سه ماه حقوق و دو ماه بیمه و از یکی دیگر از پیمان کاران به نام "محمدحسین یوسفی" شش ماه بیمه پرداخت نشده دارند.
همچنین گفتنی است این پیمان کار هیچ گونه قراردادی با کارگران طی شش ماه حضور وی به عنوان پیمانکار سایت تفکیک زباله نداشت و با حکم دادگاه حقوق کارگران را پرداخت کرده است.
"دانش" نیز پیمان کار دیگری است که کارگران سایت تفکیک پسماند از آن سنوات و یک ماه حقوق طلب دارند. دانش  بیمه تمام روزهای ماه را برای بعضی از کارگران رد نکرده و تنها برخی روزها آن را لحاظ کرده بود.
"ابوالفضل عابدینی" نیز پیمان کار فعلی سایت حدودا شش ماهی می‌شود که کار را به عهده گرفته است. کارگران می‌گویند در این شش ماه دو بار کار را تعطیل کرده و حقوق اردی بهشت و خردادشان با وجود حضور در محل کار پرداخت نشده است.
همچنین بیمه فروردین ماه بعضی از کارگران نیز پرداخت نشده و به دنبال عدم پرداخت بیمه فروردین ماه؛ بیمه بیکاری بر اثر شیوع کرونا نیز به تعدادی از آن‌ها تعلق نگرفته است. چند وقتی نیز می‌شود که کارگران خانه نشین شده‌اند و با وجود درخواست بازگشت به کار اما پیمان کار حاضر به برگشتن کارگران و مشغول شدن آن‌ها در سایت نیست.
 
علی رغم پی گیری‌های کارگران سایت تفکیک زباله صفیره از دستگاه های مختلف اما همچنان مُطالبات آن‌ها پرداخت نشده است. پیمان کاران عمدتا با این توجیه که آن ها نیز از سازمان پسماند مُطالباتی دارند، از پرداخت حق و حقوق کارگران سَر باز می‌زنند.
 
به گزارش تابناک خوزستان، اکثر کارگران سایت تفکیک زباله صفیره زنانِ خانواری هستند که خرج و رَنج زندگی را یک تنه به دوش می‌کشند. این کارگران می گویند با وجود اینکه در مَعرض مستقیم انواع بیماری های عفونی هستند اما هیچ خبری از لباس مخصوص به کار در چنین فضایی یا پوتین برای جلوگیری از آلودگی به بیماری نیست.
در موردی از یکی از موارد آلودگی و درگیر شدن کارگران سایت تفکیک با بیماری؛ یک کارگر زنِ شاغل در این سایت تفکیک زباله، به خبرنگار تابناک گفته است که در حین تفکیک زباله یک سوزن عفونی وارد دست او شده و 42 روز در بیمارستان بستری بود.
 
آن روی چهره زشت و آلوده صفیره؛ زندگی کارگرانی است که به تفکیک زباله در این سایت مشغولند. کارگرانی که خطرات کار در این سایت را برای به دست آوردن یک لقمه نانِ حلال به جان خریده‌اند اما اکنون اسیر بدقولی و بی خیالیِ پیمان کارانی شده‌اند که بی گمان از زندگی با حداقل‌ترین حقوق‌های کارگری بی‌خبر هستند!
________________________________________________________________________________
*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان     *سردبیر: سمیه همت پور
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار