روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(1)؛
غدیر از ظهور ولایت آغاز شد و امروز به ظهور منجي عشق رسیده است ... غدير هر روز تكرار مي‌شود و نداي "من کنت مولاه فهذا علی مولاه"، بارها در گوشِ  جان مان طنين مي‌اندازد.
کد خبر: ۸۸۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷ 07 August 2020

غدیر از ظهور ولایت آغاز شد و امروز به ظهور منجي عشق رسیده است ... غدير هر روز تكرار مي‌شود و نداي "من کنت مولاه فهذا علی مولاه"، بارها در گوشِ  جان مان طنين مي‌اندازد.

"من کنت مولاه فهذا علی مولاه"

مخاطبیت بزرکواری که این سری مقالات را دنبال میکنند بی شک به خاطر دارند که در مقالات پیشین از جنبه های مختلف تاریخی، مکانی، آیات قران، لغوی و ...اثبات کردیم که کلمه "مولا" در عبارت فوق معنایی جز سرپرستی اُمت ندارد. در مقاله قبلی، این گفته برخی که بررسی این موارد را مسائل قدیمی، که تاریخ مصرف آن ها گذشته می دانند را نیز مورد بحث قرار دادیم. امروز و در آخرین مقاله این مطلب را مفصل تر ارائه خواهیم کرد. 

با توجه به موارد تاریخی که قبلا عنوان شد و همچنین سخنرانی پیامبر صلی الله علیه و آله و دقت در مطالبی که در آن سخنرانی وجود دارد، به آسانی میتوان نتیجه گرفت که جریان غدیر فقط یک قصّه تاریخی خاص نیست که زمان آن گذشته و هیچ نقشی در امروز و فردای جامعه اسلامی نداشته باشد. همین طور یک حادثه شخصی نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فقط امیر مؤمنان علی علیه السلام را به عنوان وصی خود معرّفی نموده باشد و در نتیجه تاریخ مصرف و مبحث آن گذشته باشد. بلکه در غدیر خم، پیامبر دوراندیش و آینده نگر اسلام، تاریخ کلّ بشریت ارائه فرمودند. چرا که امامت تمامی امامان دوازده گانه در طول تاریخ مطرح و تبیین شد. حقیقتی که از امیر مؤمنان علیه السلام آغاز می شود و به مهدی صاحب الزمان علیه السلام منتهی می گردد. 

در آن صحرا، جحفه، و بر کنار آن غدیر خم، و در حضور آن جمع، پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله در ادامه کلام الهی خویش، که تقریبا اواخر سخنرانی آن بزرگوار میشود، دامنه سخن را به مسائل مربوط به امام عصر عجل الله تعالی فرجه کشانیده، زبان به توصیف آن امام همام گشودند، و گوشه هایی از شخصیت همه جانبه آن بزرگوار را به مردم نمایاندند.

حساسیت این قسمت از سخن را، از آنجا می توان دریافت که حضرتش هجده بار مردم را با تکرار یک لغت هشدار دهنده، به دقت در کلام خود فرا می خوانند. ایشان در این بخش به دفعات، کلمه اَلَا به معنی هان! آگاه باشید را به کار می برند، تا همگان دریابند که موضوع از اعتبار، ارزش، حساسیت و اهمیت ویژه برخوردار است.

پیامبر صلّی الله علیه و آله در آغاز این بخش، بار دیگر - برای چندین مرتبه در طول سخنرانی - روند پیوسته نبوت و امامت را مطرح نموده و یاد آور می شوند که سررشته این نظم، در دست علی علیه السّلام است و پایان بخش این روند، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می باشند، بدین صورت که: مَعَاشِرَ النَّاسِ اِنَّی نَبِیٌّ وَ عَلیٌّ وَصِیّی. اَلا اِنَّ خاتَمَ الْاَئِمَّةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِىَّ (آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی، از ماست.)

این جمله را به جرات میتوان صریح ترین جمله ای دانست که پیامبر صلی الله علیه و آله در سخنرانی خویش به معرفی امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه پرداخته اند. پس آن گاه با بر شماری ۲۱ ویژگی اساسی و مهم آن امام، گوشه هایی از حرکت و کار و تلاش و برنامه ها و دستاوردهای نظام الهی حضرتش را ترسیم می نمایند. با مطالعه سخنان پیامبر صلّی الله علیه و آله در این بخش از سخنرانی، علاوه بر شخصیت فردی آن حضرت، می توان با ابعاد الهی، سیاسی، عدالت اجتماعی، علمی و فرهنگی، تاریخی، هدایتی و... این نظام آشنا شد؛ امیدواریم که توفیق درک آن زمان و زمانه، ما را دست دهد.

به هر حال، پیامبر صلّی الله علیه و آله کم کم دامن سخن خویش را در آن صحرای سوزان جمع می نماید. در اواخر مطالب خویش، یادآور می شوند که این مطلب، بسیار فراتر از آن است تا در یک نشست بتوان تمامی آن را بازگو نمود. آنگاه چنین می فرمایند: مأمورم که از شما پیمان بگیرم که دست در دست من نهید در پذیرش آن چه از سوی خداوند عزوجل در باره امیر مؤمنان آورده ام و درباره ی اوصیای پس از او که از من و اویند. این امامت در میان آنان پایدار است و فرجام آنان مهدی است و بدین سان پیامبر صلّی الله علیه و آله در سومین جای از کلام خود، یاد امام عصر عجّل الله تعالی فرجه را زنده می دارد.

برای مطالعه دقیق تر علاقمندان میتوانند به سخنرانی پیامبر صلی الله علیه و آله (خطبه غدیر) مراجعه نمایند.

حال که سخن به اینجا رسید، در انتهای آخرین مقاله، با مبعوث غدیر هم صدا میشویم، و موعود غدیر را خطاب نموده و می گوئیم: متی تنتظر! و دل خوش می داریم که او در ادامه سخن ما را با این کلام امید بخشیده که:ابشر بنصر قریب من رب رحیم.

این کلام از آن علی علیه السّلام است که در دوران خانه نشینی، روی به آن عزیز کرده، و از سر شگفتی و اشتیاق می پرسد: تا کی در انتظار؟ و گوئی که چشم به راهان مشتاق را به یاری نزدیک از پیشگاه خدای مهربان خبر می دهد.    

به امید آن روز ...

_____________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان     *سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار