سیستم VAR می‌تواند در قضاوت بازی‌های لیگ برتر فوتبال کشورمان به داور بازی، کمک شایان توجهی کند.
کد خبر: ۸۸۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 04 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: سال‌های زیادی از رونمایی سیستم کمک داور ویدئویی نگذشته است. این فناوری دیجیتال، در سال ۲۰۱۷ در چند لیگ معتبر اروپایی و سپس در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مورد استفاده قرار گرفت. اصطلاح ویدئو چک هم برای این تکنولوژی استفاده شده است. از این فناوری در صحنه‌های مهم مانند گل، پنالتی، اخراج و جریمه اشتباه یک بازیکن به جای دیگری استفاده می‌شود.

VAR در سال ۲۰۱۸ توسط هیئت بین المللی فوتبال به قوانین بازی اضافه شد.

امروزه جای خالی این فناوری در کشورمان احساس می‌شود. استفاده از کمک داور ویدئویی می‌تواند داوران را در قضاوت بهتر یاری کند و بسیاری از حواشی پایانی مسابقات را به ویژه در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال پایان دهد. بیشترین اعتراض‌هایی که تیم‌ها به داوران می‌کنند، شامل اعتراض به گرفتن یا نگرفتن پنالتی، کارت قرمز و اخراج بازیکنان است.

استفاده از ویدئوچک، گام بزرگی در جهت قضاوت عادلانه و جلوگیری تضییع حقوق تیم‌ها است.

باشگاه فولاد خوزستان در ماه‌های اخیر، از اقداماتی برای آماده سازی شرایط خرید و راه اندازی این سیستم، خبر داد که ظاهرا در مراحل ابتدایی به سر می‌برد و نباید به زودی شاهد خرید و استفاده از این فناوری در ورزشگاه فولاد آرنا باشیم.

ویدئو چک در بازی‌های جنجالی و پرحاشیه می‌تواند به عنوان فصل الخطاب نظر داور، مانع از اظهار نظر‌های جانبدارانه پس از بازی‌ها شود.

جای خالی کمک داور ویدیویی در لیگ برتر فوتبال

سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان، در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: درباره راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی با مراجع ذی ربط صحبت کردیم و آن‌ها تاکید کرده اند که این سیستم باید در اختیار تمام باشگاه‌ها باشد. البته ما مقدمات این کار را فراهم کرده ایم، باشگاه‌های دیگر با همکاری در این زمینه به خودشان کمک می‌کنند.

آذری تصریح کرد: فکر می‌کنم راه اندازی سیستم ویدئو چک حداقل ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار یورو هزینه در بر داشته باشد.

مدیرعامل سابق ذوب آهن استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی را لازم دانست و گفت: باشگاهی مانند ذوب آهن، دو هفته است متضرر شده است؛ اگر VAR داشته باشند این مشکلات به وجود نمی‌آید.

سعید آذری بازی فولاد و نساجی را برای سرخپوشان فراموش شده دانست و تاکید کرد: اظهار نظر‌ها پیرامون تبانی داور با یک تیم را کاملا رد می‌کنم و اصلا قبول ندارم. به هیچ وجه نمی‌توانم این موضوع را بپذیرم. شرافت یک داور را هیچکس نمی‌تواند زیر سوال ببرد. در بازی با نساجی هم صرفا روی رفتار اکرمی که کمی با عصبانیت برخورد کرد، معترض شدیم.

آذری افزود: در بحث‌های مربوط به داوری، در تمام دنیا اشتباه صورت می‌گیرد.

علی خسروی، کارشناس مسائل داوری، در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: به هیچ عنوان اعتقادی به شایعات، مبنی بر تبانی تیم داوری با برخی باشگاه‌ها ندارم. ۴۰ سال است در عرصه داوری در کشورمان فعالیت می‌کنم.

خسروی تاکید کرد: به عنوان فردی که ۳۰ سال داور بوده است، باید بگویم صادق‌ترین و مظلوم‌ترین قشر فوتبال، داوران این رشته هستند. همان طور که نماز ستون دین است، داوران ستون فوتبال هستند.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان ادامه داد: افرادی که این شایعات را مطرح می‌کنند، به دلیل حاصل نشدن نتیجه مطلوب، داوران را در معرض تهمت قرار می‌دهند. ممکن است در داوران، فرد ناخلف باشد، اما فرد ناخلف را شخصی به وجود آورده که پیشنهاد تبانی را داده است.

خسروی افزود: تا سال گذشته با سیستم کمک داور ویدئویی مخالف بودم، چرا که معتقدم این فناوری یک تجارت در دنیا است. در حال حاضر فکر می‌کنم به دلیل افزایش اشتباهات داوری در دنیا، ویدئو چک ضروری است. با استفاده از این امکان، می‌توان از ضرر به فوتبال و باشگاه‌های آن جلوگیری کرد. با در نظر گرفتن هزینه‌ای حدودا ۸۰۰ هزار دلار برای راه اندازی کمک داور ویدئویی در هر استان، درصد اشتباهات داوری پایین خواهد آمد و باشگاه‌ها از این موضوع سود می‌برند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار