روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(8)؛
غدیر؛ تداوم رسالت در ولایت على علیه السلام است؛ آن گاه که پروردگار مهربان نعمت ولایت و موهبت هدایت را بر بندگانش ارزانی داشت و حالا سال های سال است که شیعیان زلالِ پُر بركت غدیر را به پاى درختان ولایت مى افشاند و از آن بیابانِ خشك، باغ هاى پُر ثمر عدالت خواهی و خدمتگزاری به صاحب دست بيعت علوي حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)  پرورش مى دهد.
کد خبر: ۸۸۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 31 July 2020

تابناک خوزستان:

غدیر؛ تداوم رسالت در ولایت على علیه السلام است؛ آن گاه که پروردگار مهربان نعمت ولایت و موهبت هدایت را بر بندگانش ارزانی داشت و حالا سال های سال است که شیعیان زلالِ پُر بركت غدیر را به پاى درختان ولایت مى افشاند و از آن بیابانِ خشك، باغ هاى پُر ثمر عدالت خواهی و خدمتگزاری به صاحب دست بيعت علوي حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)  پرورش مى دهد.

"من کنت مولاه فهذا علی مولاه"

در دو مقاله پیشین که در روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر منتشر شد به این مسئله پرداختیم که برخی از افراد در معنای کلمه "مولا" ناآگاهانه یا تعمدا تردید کرده و برای آن معنایی غیر از سرپرستی امت در نظر گرفته اند. برای اثبات این مطلب که کلمه "مولا" معنایی غیر از سرپرستی امت ندارد، در هر مقاله  ماجرایی عنوان شد؛ نخست مربوط به اولین سال دعوت علنی پیامبر یعنی یوم الدار و دو دیگر مربوط به آخرین سال دعوت پیامبر یعنی غدیر خم. 

امروز میخواهیم به دیگر ماجراهایی بپردازیم که با بررسی آنها میتوان منظور پیامبر را از کلمه "مولا" بیرون آورد. این ماجراها بگاهی بطور مستقیم و گاهی نیز به صورت غیر مستقیم و با اندکی توضیح ما را به هدف می رسانند. اما چون در این مقالات بنا بر تطویل نیست و همچنین قرار نیست وارد مباحث علمی و ادبی شویم، فقط آن دسته از مطالب را که مستقیما معنای کلمه "مولا" را تشریح می کنند، بررسی خواهیم کرد:

 

1 – آیه ولایت: قرآن در آیه 55 مائده خطاب به مسلمانان می گوید: (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ راکِعُونَ)یعنی: سرپرست و ولیّ شما تنها خداست و پیامبراو و آنان که ایمان آورده اند و در حال رکوع انفاق می نمایند.

 

 

ابوذر غفاری می گوید: روزی با رسول خدا در مسجد نماز می خواندم، سائلی وارد شد و از مردم تقاضای کمک کرد ولی کسی پاسخ او را نداد. در همین هنگام علی(ع) که در حال رکوع نماز بود با انگشت دست راست خود به سائل اشاره کردند. سائل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد. پیامبر اکرم(ص) که در مسجد حضور داشتند پس از نماز سر را به سوی آسمان بلند کردند و فرمودند: خداوندا موسی از تو خواست ... کارها را بر او آسان نمایی و برادرش هارون را وزیر و یاورش قرار دهی. خداوندا، من محمد برگزیده و پیامبر توام، ... کارها را بر من آسان ساز و از خاندانم علی را وزیر من گردان تا به وسیله او پشتم قوی و محکم گردد. هنوز دعای پیامبر به پایان نرسیده بود که جبرئیل نازل شد و آیه فوق را نازل نمود.

2 - ـ آیه مودت: در آیه 23 شوری خطاب به پیامبر آمده است: قُل لاَّآ أَسْـئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی ... یعنی بگو من هیچ پاداشی از شما نمی خواهم جز دوست داشتن نزدیکانم.

هنگامی که پیامبر اسلام وارد مدینه شدند، انصار نزد پیامبر آمدند و به آن حضرت عرض کردند: اگر مشکلات مالی برای شما پیدا شد ما حاضر هستیم تمام اموالمان را بدون هیچ شرطی در اختیار شما قرار دهیم. در این هنگام آیه فوق نازل شد و مسلمانان را به دوست داشتن خویشاوندان پیامبر به جای مزد آن حضرت فرمان داد. اصحاب پیامبر خطاب به آن حضرت عرض کردند: ای رسول خدا! خویشاوندان شما چه کسانی هستند؟ پیامبر در پاسخ فرمودند: علی و فاطمه و دو فرزند آنان.

به گزارش تابناک خوزستان، بدیهی است دوست داشتن این خاندان تنها به علاقه قلبی محقق نمی شود بلکه علاوه بر آن، تبعیت عملی از آنان و پذیرش سخنان و پیمودن راه و عقیده آنان نیز لازم است. زیرا نمی شود کسی ادعا کند من فردی را دوست دارم اما در عمل بر خلاف راه و عقیده او عمل نماید و اعمالی را انجام دهد که در نقطه مقابل راه و اعمال محبوب او قرار دارد. چنین محبتی از دیدگاه قرآن محبت واقعی نبوده بلکه صرفا ادعای محبت است.

3 – حدیث منزلت: این حدیث با تعابیر و الفاظ مختلف و در زمان‌‌ها و مکان‌‌های گوناگون از پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله نقل شده است. از جمله روز پیمان اول برادری (قبل از هجرت به مدینه)، روز پیمان دوم برادری (پنج ماه بعد از هجرت به مدینه)، در منزل اُم سلمه به هنگام تعیین سرپرست برای دختر حمزه، و از همه مشهورتر در غزوه تبوک.

ماجرا در غزوه تبوک به این شکل است که: هنگامی که رسول‌اکرم برای غزوه‌ی تبوک می‌رفتند علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود در مدینه قرار دادند. امیر‌المؤمنین از این قضیه ناراحت شدند و فرمودند: یا رسول‌الله آیا می‌خواهید من را در بین زنان و کودکان تنها بگذارید. 
حضرت رسول‌اکرم فرمودند: «انت منّی بمنزله هارون من موسی‌الا انّه لانبیّ بعدی» یعنی امیر‌المومنین علی علیه‌السلام هر نسبتی را که هارون با موسی داشت با رسول اکرم دارد مگر نبوت چون بعد از رسول‌ مکرم اسلام هیچ پیغمبری دیگر نخواهد آمد. مهمترین نسبت موسی به هارون همان خلافت و جانشینی هارون بوده است.

از این گونه وقایع در دوران حیات پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله که ایشان در فضائل و وصایت حضرت امیر علیه السلام مطالبی گفته باشند، فراوان است. بدلیل اختصار به همین سه مورد اکتفا کردیم. حال به سادگی و با بررسی مختصر فقط این سه واقعه میتوان معنای کلمه "مولا" را در عبارت اولیه این مقاله استخراج نمود.                      ______________________________________________________________________________________

*سردبیر: سمیه همت پور

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار