رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: بر اساس نتایج پایش ملی محیط کسب و کار کشور در فصل بهار، استان کرمانشاه در جایگاه ۲۲ کشور از نظر شاخص فضای کسب و کار قرار گرفت.
کد خبر: ۸۸۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ 29 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،کیوان کاشفی ، با اشاره به نتایج پایش ملی فضای کسب و کار کشور در بهار امسال که طی روزهای اخیر از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر شده، اظهار کرد: در کل کشور میانگین عدد شاخص فضای کسب و کار در فصل بهار 6.01 بود که نسبت به فصل گذشته( زمستان 1398) با عدد 6.05 وضعیت بهتری داشیم.

وی درباره وضعیت فضای کسب و کار استان کرمانشاه در فصل بهار نیز افزود: عدد شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه در بهار امسال 6.12 بود و در جایگاه 22 کشور قرار گرفتیم.

وی از تنزل جایگاه استان نسبت به فصل قبل خبر داد و افزود: در فصل قبل( زمستان 1398) با عدد 5.98، جایگاه 17 کشور را از نظر فضای کسب و کار داشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بنا به گفته فعالین اقتصادی، غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و محصولات که عمدتا هم ناشی از جهش نرخ ارز طی سه ماه اخیر بود، مشکلات تامین نقدینگی و همچنین صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد بیشترین سهم را در نامناسب بودن فضای کسب و کار استان داشته است.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، عوامل نامناسب بودن فضای کسب و کار در کرمانشاه تقریبا هماهنگ با سراسر کشور است.

کاشفی درباره دلایل نامناسب شدن فضای کسب و کار استان کرمانشاه در بهار امسال نسبت به فصل گذشته هم تاکید کرد: معمولا فصل بهار از نظر کاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، ساختمانی، عمرانی و... پرکارتر از زمستان است و این تراکم کارها بر وضعیت کسب و کار بی‌تاثیر نیست.

وی از تاثیر شرایط شیوع بیماری کرونا، تعطیلی نزدیک به دو ماهه برخی فعالیت‌های تولیدی و تجاری، بسته شدن مرزها و کاهش صادرات و ... نیز بر فضای کسب و کار استان یاد کرد و ادامه داد: البته این موارد مربوط به سراسر کشور است و فقط مختص به کرمانشاه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، آنچه باعث شده کرمانشاه در این فصل پنج رتبه تنزل جایگاه داشته باشد، ممکن است به تلاش استان‌های دیگر برای بهبود فضای کسب و کار و تسهیل امور از سوی آنها برگردد که باعث شده قدری از دیگر استان‌های کشور جا بمانیم.

کاشفی تاکید کرد: اینکه فضای کسب و کار استان طی چند فصل گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده، نباید باعث شود دست از تلاش برداریم.

وی ابراز امیدواری کرد با روندی که برای تسهیل امور و فرآیندهای اداری در استان آغاز شده، در فصل‌های بعدی شاهد بهتر شدن فضای کسب و کار استان باشیم و ادامه داد: اینکه تا حدودی کرمانشاه از وضعیت قرمز کرونا فاصله گرفته هم می‌تواند امیدواری برای بهبود فضای کسب و کار در فصل‌های آتی خصوصا تابستان را بیشتر کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به تاثیر مستقیم شاخص فضای کسب و کار بر وضعیت اقتصاد، سرمایه‌گذاری و اشتغال استان، عنوان کرد: بهبود فضای کسب و کار یک بسته و متشکل از چندین زنجیره است که دستگاه‌های مختلف همه در آن نقش دارند و حتی یک لحظه هم نباید از تلاش برای بهبود این فضا کوتاه بیاییم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار