روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(10)؛
غدیر هنگامه ی کمالِ رسالتِ نبوی به ولایتِ علوی است؛ جایی که اسلام، دین برگزیده خدا گردید: الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا: امروز دین تان را کامل و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و رضا دادم که آئین تان، اسلام باشد و خدا، با امیرالمومنین امام علی علیه السلام و در غدیرِ خم دینش را کامل کرد و نعمت‏ هایش را بر مومنینِ آخرالزمان، تمام.
کد خبر: ۸۸۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲ 29 July 2020

تابناک خوزستان:

 

غدیر هنگامه ی کمالِ رسالتِ نبوی به ولایتِ علوی است؛ جایی که اسلام، دین برگزیده خدا گردید: الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا: امروز دین تان را کامل و نعمت خود را بر شما تمام نمودم، و رضا دادم که آئین تان، اسلام باشد و خدا، با امیرالمومنین امام علی علیه السلام و در غدیرِ خم دینش را کامل کرد و نعمت‏ هایش را بر مومنینِ آخرالزمان، تمام.

" من کنت مولاه فهذا علی مولاه "

در این روزگاران و شاید در طول تاریخ، کمتر مسلمانی را اعم از شیعه و سنی بتوان یافت که با این جمله آشنایی نداشته باشد. همچنین به سادگی میتوان مدعی شد که قریب به اتفاق مسلمانان گوینده این سخن را می شناسند و از ماجراهای حاشیه زمان و مکانی که این جمله به گوش مردم رسیده بی خبر نیستند. 

 

بدین ترتیب همه مسلمانان میدانند که رسول الله صلی الله علیه و آله در زمانی خاص (بازگشت از حجه الوداع) ودر مکان تعیین شده ای (کنار برکه غدیر خم) علی علیه السلام را به عنوان "مولا" به مردم و کلیه مسلمانان معرفی نموده است. متاسفانه در طول تاریخ افرادی از روی ناآگاهی و بعضا آگاهانه و تعمدی در مفهوم "مولا" تشکیک کرده اند. در این سری مقالات قصد داریم به شبهاتی که از این تشکیکات در جامعه مسلمین پخش شده، بدون ورود به مباحث دقیق علمی و ادبی، پاسخ گوییم.

افراد مختلف، هدف این معرفی از طرف رسول الله صلی الله علیه و آله را، بطرق مختلف بیان نموده اند. لذا بعضیها "مولا" را به معنی سرپرست، گروهی به معنی دوست، عده ای به معنای فردی برای آینده و ... دانسته اند. لازم دیدیم که در اولین مبحث، جایگاه حضرت علی علیه السلام را نزد آن رسول گرامی بازبینی کنیم.

باز میگردیم به سالهای اولیه بعثت. یعنی سالهایی که از زمان اولین نزول وحی بر پیامبر سه سال گذشته و حالا ایشان طبق آیه وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَالْأَقْرَبِينَ (شعرا 214) مامورند دعوت خود را علنی نمایند. اما ابتدائا نزدیکترین افراد و اقوام.

بنابراین اولین مرتبه ای که خداوند دستور به تبلیغ علنی اسلام را داد در آغاز سال سوم بعثت بود. پیامبر خویشاوندان نزدیک خویش را دعوت نمود تا طبق فرمان الهی، آنان را انذار کند. برای اجرای این فرمان، رسول الله صلی الله علیه و آله به کمک حضرت علی علیه السلام، چهل نفر از فرزندان عبدالمطلب علیه السلام را به منزل خود برای اطعام دعوت کردند. پس از صرف غذا که آنهم با معجزاتی همراه بود، رسول الله صلی الله علیه و آلهشروع به صحبت کرده و فرمودند: ای فرزندان عبدالمطلب .... خداوند به من امر فرموده است که شما را به دین جدید دعوت کنم. هر کس من را یاری کند، من به او سه قول میدهم. او برادر من، وصی من، و خلیفه من در این دین باشد. امیر المومنین علیه السلام میفرمایند: همه حضار نسبت به این مسئله بی اعتنایی کردند و من عرض کردم: من معاون شما در تبلیغ این دین خواهم بود و این همکاری را میپذیرم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهفرمودند: این علی ابن ابیطالب برادر من و وصی من و خلیفه من در میان شماست. پس سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید. 

این ماجرا به این شکل که گفته شد و به یوم الدار معروف است و مورد تایید قاطبه مسلمانان می باشد. ابن جریر که از دانشمندان بسیار معروف اهل تسنن است، دقیقا ماجرا را به همین شکل نقل کرده است. شاید نام ابن جریر برایتان آشنا نباشد. اما این همان شخصی است که تاریخ طبری را نوشته و اتفاقا در همین کتابش هم ماجرا را نقل نموده است. ولی مشخص نیست به چه دلیل در کتاب دیگرش به نام تفسیر طبری از سه مطلبی که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند یعنی برادری، وصایت و خلافت، کلمه برادری را ذکر کرده، ولی بجای دوتای دیگر کذا و کذا آورده است. ماجرای یوم الدار را به این دلیل ذکر کردیم تا جایگاه حضرت علی علیه السلام نزد رسول الله صلی الله علیه و آله مشخص باشد.  در نتیجه وصایت و خلافت حضرت امیر علیه السلام از ابتدا مشخص بوده و شکاکین در مورد کلمه "مولا" بعید است از این امر اطلاع نداشته باشند و بخواهند معنایی غیر از سرپرستی برای آن انتخاب کنند.  در روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر به جوانب دیگر این مطلب خواهیم پرداخت.   

_____________________________________________________________________________________

*سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار