در شرایطی که ارزش دلار در جهان به دلایلی نظیر کاهش نرخ بهره و چاپ بدون پشتوانه پول، در حال کاهش است، قیمت طلا طی یک صعود تاریخی به 1938 دلار در هر انس رسید.
کد خبر: ۸۸۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰ 29 July 2020

به گزارش تابناک خوزستان به نقل از فارس، این روزها شاهد روند صعودی بسیار پرشتاب بهای طلا در بازارهای جهانی هستیم که عوامل متعددی برای این رشد قیمتی عنوان می‌شود. طلا به طور سنتی، دارایی امن محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران زمانی‌که بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد به این دارایی بدون بهره پناه می‌برند تا سرمایه‌های خود را حفظ کنند.
شیوع ویروس کرونا، یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاران بخش عمده‌ای از سرمایه‌ خود را در طلا قرار دهند. از دیگر عواملی که برای افزایش ارزش طلا عنوان شده، اجرای بسته‌های محرک اقتصادی از سوی بانک‌های مرکزی برای احیای اقتصادها تحت تاثیر کرونا قرار گرفته، است.
فدرال رزرو، به عنوان بانک مرکزی آمریکا که به تدریج روند افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته بود، با شیوع کرونا، بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد و مانع از افزایش آن شد. کاهش نرخ بهره نیز برای طلا که دارایی بدون بهره است، امکان افزایش قیمت را فراهم می‌کند.
ضمن اینکه کاهش نرخ بهره، ارزش دلار را کاهش می‌دهد. تمامی این عوامل به دست هم داد تا قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی بیش از 25 درصد رشد قیمتی را ثبت کند. در همین جهت، قیمت طلا روز گذشته رکورد زد و طی یک روز 37 دلار افزایش یافت و 1938/94 دلار در هر اونس فروخته شد.
کارشناسان بانک سیتی گروپ آمریکا انتظار دارند طی شش تا 9 ماه آینده قیمت طلا به بالاترین قیمت خود در تاریخ معاملات برسد. آنها معتقدند طی سه تا پنج ماه آینده طلا از 2000 دلار در هر اونس عبور کند.
ژو مین، یکی از مدیران سابق صندوق بین‌المللی پول، هشدار داده بود جایگاه دلار به عنوان ارز غالب جهانی به علت افزایش شدید بدهی دولتی آمریکا به شدت در معرض خطر قرار دارد. علیرغم هشدار ژو، دولت آمریکا قصد دارد با هدف کمک به اقتصاد این کشور، سیاست‌های محرک اقتصادی خود را بیشتر کند.
بر این اساس، بسته‌های کمک اقتصادی آمریکا که به نظر می‌رسد بر پایه چاپ دلارهای بدون پشتوانه باشد، ارزش دلار را پایین می‌آورد و سبب افزایش قیمت طلا می‌شود. از اینرو، پیترشف، کارگزار سابق بورس آمریکا، معتقد است مردم در سراسر جهان باید به دنبال جایگزینی برای دلار در راستای سنجش ارزش دارایی‌های خود باشند.
این کارشناس آمریکایی پیش‌بینی کرد تقاضا برای طلا به عنوان جایگزین پولی هم از سوی بانک‌های مرکزی کشورها و هم از سوی افراد حقیقی طی ماه‌ها و سال‌های آینده به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد. برای مثال می‌توان به روسیه‌اشاره کرد که بین 3 تا 10 جولای، ارزش ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور تنها در یک هفته 4/4 میلیارد دلار افزایش یافت و به 574/2 میلیارد دلار رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار