طبق تصاویر منتشرشده از رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۴ به‌نظر می‌رسد سپاه از موشک سوخت جامد جدیدی از روی پرتابگرهای متفاوت استفاده کرده است.
کد خبر: ۸۸۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ 28 July 2020

مرحله نهایی رزمایش موشکی و دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «پیامبر اعظم(ص)14» در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز درحال برگزاری است.

«پیامبر اعظم» سلسله‌رزمایش‌های سالیانه سپاه است و در رزمایش امروز، یگان‌های پهپادی، موشکی، شناوری، راداری و... از دو نیروی دریایی و هوافضای سپاه به انجام عملیات می‌پردازند.

طبق آنچه تاکنون اعلام شده، در این رزمایش تمریناتی نظیر پدافند ضد بالستیک و کروز، مقابله با ناوهواپیمابر و برخی شلیک‌ها از هوا، دریا و ساحل صورت گرفته است و این رزمایش تا فردا ادامه خواهد داشت.

بنابر آنچه فرماندهان سپاه گفتند، در این رزمایش قرار است از برخی تجهیزات غافلگیرکننده و نیز موشک‌های بالستیک دریایی با برد بلند نیز استفاده شود.

همچنین طبق اعلام روابط عمومی سپاه، منطقه رزمایش برای اولین بار با تصاویر دریافتی از «ماهواره نور» رصد و پایش می‌شود.

ماهواره نور محصول نیروی هوافضای سپاه است که در اردیبهشت سال جاری به مدار 420کیلومتری زمین ارسال شد.

ازجمله اقدامات انجام‌شده در رزمایش پیامبراعظم(ص)14، در زمینه موشک‌های کروز، شلیک موشک‌های برد کوتاه نصر از یک پرتابگر جدید زمینی نصب‌شده پشت کامیون است.

به‌نظر می‌رسد که این پرتابگر شامل تعداد زیادتری موشک نسبت به نمونه‌های قبلی ــ که نهایتاً 2 فروند موشک حمل می‌کردند ــ باشد.

موشک نصر‌ــ‌1 در این رزمایش از بالگردهای 206 نیروی دریایی سپاه نیز شلیک شد.

پرتابگر ساحلی متحرک جدید موشک نصر که دارای یک دیواره بزرگ و متحرک در کناره خود است

مراحل شلیک موشک نصر از بالگرد نیروی دریایی سپاه

اصابت موشک به ماکت ناو هواپیمابر

همچنین در تصاویر منتشرشده، شلیک موشک بالستیک از نسل فاتح‌ــ110 از یک پرتابگر جدید دیده می‌شود. علاوه بر تفاوت‌هایی در قسمت سر جنگی این موشک نسبت به فاتح‌ــ‌110 پرتابگر مورد استفاده نیز جدید بود.

در موشک بالستیکی که امروز ــ به‌سمت اهداف دریایی و یا احتمالاً اهدافی در جزایر ــ شلیک شد، استفاده از سر جنگی تک‌مخروطی نسبت به نمونه‌های مرسوم دومخروطی در انواع فاتح‌ــ‌110 و هرمز مشهود است. این سر جنگی شباهت زیادی به سر جنگی موشک ذوالفقار (در ابعاد کوچک‌تر) دارد. موشک ذوالفقار یک موشک سوخت جامد دیگر از خانواده فاتح با برد 700 کیلومتر است.

به‌علاوه به‌نظر می‌رسد که طول این موشک کمی کوتاه‌تر از نمونه‌های فاتح و هرمز باشد.

پرتابگر دوفروندی جدید موشک‌های بالستیک تاکتیکی

سپاه در بهمن 1398 نسل جدید موشک‌های بالستیک خود به‌نام رعد500 را به نمایش در آورد که با استفاده از بدنه کامپوزیتی و نیز موتور سوخت جامد جدید زهیر با پوسته عایق کامپوزیتی در حدود 50 درصد کاهش وزن نسبت به نسل فاتح‌ــ‌110 را محقق کرد، این در حالی بود که برد این موشک نیز از 300 کیلومتر در نسل چهارم فاتح‌ــ‌110 به 500 کیلومتر افزایش یافته بود.

بیشتر بخوانید

پیش از این، موشک خلیج فارس، هرمز‌ــ‌1 و 2 و نیز فاتح مبین، انواع قبلی موشک‌های بالستیک دریایی ساخت داخل بوده‌اند. موشک مشاهده‌شده در رزمایش پیامبر اعظم(ص)14 اگر از فناوری‌های موشک رعد500 بهره‌مند باشد قاعدتاً از وزن کمتر و تا حدودی ابعاد کوچکتر نسبت به موشک‌های قبلی سپاه برخوردار خواهد بود.

به‌کارگیری 2 فروند از این نوع موشک روی کامیون تجاری به‌جای یک فروند سابق نیز می‌تواند مؤید سبک‌تر بودن موشک جدید باشد.

پرتابگر جدید مشاهده‌شده در شلیک امروز، از نظر ظاهر بیرونی کاملاً مشابه کامیون‌های تجاری بوده و از این نظر برای دشمن قابل شناسایی نیست اما به‌خلاف سایر پرتابگرهای مخفی‌شده در کامیون‌های تجاری که تنها یک فروند موشک بالستیک نسل فاتح حمل می‌کردند، در این پرتابگر، 2 فروند موشک به‌کار گرفته شده است، این درحالی است که قبلاً پرتابگرهای 2فروندی روی خودرویی نظامی با ظاهر کاملاً متمایز از کامیون‌های تجاری به‌کار گرفته می‌شد.

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، در رزمایش پیامبر اعظم(ص)14 قرار است برای اولین بار از موشک‌های بالستیک دریایی برد بلند نیز استفاده شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار