کد خبر: ۸۸۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 26 July 2020

آیا عربستان خود را به سوی این دام می کشاند؟

تابناک/هنگامی که کشورها وارد برنامه انرژی هسته ای می شوند، همگان نگران می شوند زیرا پیشگیری از انتشار جنگ افزار هسته ای و همزمان، ایجاد توازن میان اجازه دادن به برنامه صلح آمیز هسته ای برای جامعه جهانی وظیفه ای دشوار و ناممکن بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، الجزیره انگلیسی در تحلیلی با عنوان «خلیج فارس هسته ای: آیا عربستان سعودی خود را به سوی دام هسته ای می کشاند؟» به جنگ افروزی عربستان علیه همسایگان و هم نژادان خود اشاره کرده و می نویسد: در نتیجه، اقدام برای شکافت اتم در منطقه ای با سابقه مخفی کاری های هسته‌ای که در آن پرتاب موشک به خاک رقیب امری عادی به شمار می رود، نه تنها نگران کننده، بلکه هشدار دهنده است.
اکنون پرچم  قرمز بر فراز شبه جزیره عربستان بالا رفته ،  زیرا  امارات متحده میله های سوختی را در نخستین دستگاه از  چهار راکتور هسته ای خود در نخستین نیروگاه  هسته ای جهان عرب به نام برکت،  بارگذاری کرده است.
 کارشناسان می پرسند چرا امارات انرژی هسته ای را بر گزینه های ارزان تر و تجدید پذیر مناسب با اقلیم منطقه انتخاب کرده است. در فاصله ۳۸۸ مایلی غرب امارات نیز، عربستان نخستین راکتور تحقیقاتی خود را در شهرک علوم و فناوری ملک عبدالعزیز در دست احداث دارد.

نویسنده این گزارش در حالی به مساله هسته ای شدن خلیج فارس پرداخته که عربستان و امارات در مدت 5 سال گذشته و روی کار امدن بن سلمان روابط خوبی با دیگر کشورهای منطقه نداشته اند. از جنگ افروزی در لیبی و سوریه تا محاصره قطر و اشوب های داخلی در عراق؛ د ادامه این گزارش آمده است :

  عربستان نیز همانند امارات تاکید می کند که تمایلات هسته ای آن فراتر از طرح های انرژی صلح آمیز نخواهد رفت، ولی برخلاف همسایه خود ، رسماً سوگند نخورده است که جنگ افزار هسته ای نسازد. بن سلمان آشکارا اعلام کرده است در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای، ریاض نیز این اقدام را انجام خواهد داد .


عربستان مدعی است که انرژی هسته ای امکان می دهد که این کشور نفت خامی را که درحال حاضر در کشورش مصرف می شود، به خارج صادر و درآمد بیشتری کسب کند.

الجزیره درباره ادعای سعودی مبنی بر صلح امیز بودن هسته ای با پل دورفمن، پژوهشگر افتخاری در موسسه انرژی در  کالج لندن گفتگو کرده، او می گوید : هر کشوری حق دارد نوع انرژی مصرفی خود را تعیین کند ولی مشکل این است که هزینه های انرژی هسته ای سرسام آور  و انرژی های تجدیدپذیر یک پنجم تا یک هفتم ارزانتر هستند.
مایکل اشنایدر ، مولف مشترک  گزارش صنعت هسته ای جهان ، می گوید علل و توجیهات صنعتی و اقتصادی در ساخت نیروگاه  هسته ای وجود ندارد مگر آن که کشورهای سازنده انگیزه ها و اهداف دیگری داشته باشند.

الجزیره با تاکید بر خطرناک شدن خلیج فارس و نوع برخورد آنها با همسایگان در نهایت نوشت:
عربستان پیمان   NPT  را امضا کرده است ولی این پیمان به بازرسان امکان بازرسی سرزده در هر زمان دلخواه را نمی دهد. این گونه دسترسی تنها در صورت امضای پروتکل الحاقی ممکن است که امارات آن را امضا کرده ولی عربستان امضا نکرده است.
درحالی که نمایندگان کنگره امریکا نگاه خود را از رفتارهای نامطلوب عربستان برنداشته اند،  ترامپ همچنان به ایجاد روابط  نزدیک تر با ریاض ادامه می دهد.
کارشناسان می گویند ساخت جنگ افزار هسته ای به بهانه کسب قدرت بازدارندگی،  تاثیرات مخربی بر کشورهای خاورمیانه دارد زیرا آنها را در معرض به کارگرفته شدن در جنگ های نیابتی هسته ای میان ابرقدرت ها قرار می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار