گزارش تابناک خوزستان از آخرین وضعیت کارگران هفت تپه:
کارگران هفت تپه که ثابت کردند بیش از هر مسئول دیگری در این شرکت نگران فردای هفت تپه هستند همچنین خواستار خلع ید هر چه سریعتر اسدبیگی، بازگشت اموال این شرکت و بازگشت کارگران اخراجی آن برای برگرداندن روزهای خوش هفت تپه‌اند.
کد خبر: ۸۷۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۸ 23 July 2020
 
تابناک خوزستان:
درحالی 9 روز از آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به تخلفات متهمین ارزی شرکت هفت تپه می‌گذرد که کارگران این شرکت وارد سی و هشتمین روز از اعتصابات مجدد خود شده‌اند. 
 
کارگران هفت تپه که این روزها برای مطالبه‌ی حقوق معوق دو ماه اردیبهشت و خرداد ماهشان مقابل فرمانداری شوش دست به اعتصاب زده‌اند اما باز هم با این وجود زمین‌های هفت تپه را رها نکرده‌‌اند و علاوه بر مطالبه‌گری مشغول کشت و آبیاری نیز هستند. ولی این تنها خواسته‌ی آن‌ها نیست. کارگران هفت تپه که ثابت کردند بیش از هر مسئول دیگری در این شرکت نگران فردای هفت تپه هستند همچنین خواستار خلع ید هر چه سریعتر اسدبیگی، بازگشت اموال این شرکت و بازگشت کارگران اخراجی آن برای برگرداندن روزهای خوش به زمین‌های کلاسA هفت تپه‌اند.
 
بازی تکراری اسد بیگی با کارگران
 
یک منبع آگاه درباره اعتصابات اخیر کارگران هفت تپه به خبرنگار تابناک خوزستان گفت: اعتصابات مجدد کارگران با عدم پرداخت حقوق آن‌ها توسط اسدبیگی و اخراج تعدادی از کارگران فصلی آغاز شد. تقریبا70 الی 80 نفر از نیروها که در کارخانه و تجهیزات مشغول کار بودند توسط اسدبیگی همزمان با شروع دادگاه‌های رسیدگی به تخلفاتش اخراج شدند. اسدبیگی برای چندمین بار با ترفند عدم پرداخت حقوق کارگران مانند آبان ماه 97 و 98 کارگران را مجبور به اعتصاب کرده است. آبان 97 هنگامی که آقای اژه‌ای اعلام کرد کارفرمای هفت تپه متواری است، کارگران 5 ماه حقوقشان را دریافت نکرده بودند و اعتصابات آغاز شد. در جریان آن تعدادی از کارگران نیز دستگیر و پس از پرونده سازی برای آن‌ها آزاد شدند. در آبان98 نیز قصه همین بود و اسدبیگی با پرداخت نکردن حقوق کارگران آن‌ها را مجبور به اعتصاب کرد. در آبان98 بیست و یک کارگر اخراج شدند که از این تعداد17 نفر بازگردانده شدند و تعدادی دیگر همچنان بازگردانده نشدند. اکنون نیز تعداد بالایی از نیروهای فصلی که نیروهای غیرنیشکری نیز شامل‌شان می‌شوند، تعیین وضعیت نشده‌اند و عده‌ای نیز اخراج شدند.
 
توقف یکساله‌ی شکر سفید
 
کارگران هفت تپه از آقای رئیسی عاجزانه درخواست دارند که هر چه سریعتر دادگاه تخلفات ارزی متهمین هفت تپه پایان یابد و دادگاه‌ رسیدگی به تخلفات واگذاری شرکت آغاز شود تا خلع ید کارفرما صورت بگیرد.
 
شرکت هفت تپه از دو بخش صنعت و کشاورزی تشکیل شده است و باوجود اینکه کارگران 38 روز است که اعتصاب کرده‌اند اما بخش کشاورزی همچنان مشغول کار است. به جز روزی که تعدادی از کارگران دستگیر شدند. همچنین بخش صنعت که پس از بهره برداری شروع به تولید شکر سفید می‌کند متاسفانه به لطف آقای اسدبیگی پس از گذشت 60 سال از عمر هفت تپه، در بهره برداری سال98_99 هیچگونه شکر سفیدی تولید نکرد و این در نوع خود فاجعه محسوب می‌شود. همچنین از 60 هزار تن تولید شکر زرد در هر سال تنها 18 هزار تن امسال تولید شد و راندمان کارخانه باز هم به لطف اسدبیگی پایین آمده است.
 
کارخانه از اردیبهشت ماه تا مرداد و یا شهریور درحالت اورهال قرار می‌گیرد و در مهر ماه این حالت پایان می‎یابد. کارخانه که نزدیک به 900 نفر نیرو دارد باید همه‌ی نیروهای آن در زمان اورهال وارد فاز تعمیرات یا همان اورهال شوند اما اسدبیگی هیچ قطعه‌ای فراهم نکرده تا کارخانه وارد اورهال شود این به جز اجرایی نشدن طرح‌هایی است که برای شرکت در نظر داشت.
 
هفت تپه؛اسیر وعده‌های انتخاباتی
 
آقای کعب عمیر نماینده شهرستان شوش پیش از انتخابات و در زمان تبلیغات برای پیگیری موضوع هفت تپه بسیار جدی بود. زمانی که به عنوان نماینده مردم شوش انتخاب شد یک نطق و یک سخنرانی در حمایت از کارگران و خلع ید کارفرمای هفت تپه داشت اما مدتی است کاملا از موضع خود کنار کشیده و نامی از هفت تپه به میان نمی‌آورد. همچنین آقای کعب عمیر38 روز است که حتی حاضر نشده است درمیان کارگران هفت تپه حضور پیدا کند. فرماندار شهرستان نیز تنها روز اول اعتصاب در کنار کارگران بود و پس از آن خبرهایی مبنی به ابتلای وی به کرونا به گوش رسید. با وجود اینکه در روزهای اخیر شوش به عنوان گرمترین شهر جهان اعلام شده اما با این حال کارگران از روی ناچاری مقابل فرمانداری حاضر شدند و باز هم هیچ مسئولی در کنارشان حاضر نشد.
 
رئیسی؛ آخرین امید کارگران
مسئولین شهرستان شوش در سال های اول به نام حمایت از سرمایه‌گزار با کارگران برخورد می‌کردند. نزدیک 200 پرونده قضایی به جز پرونده های تهران نیز برای کارگران تشکیل شده که تاکنون بخشی از آن‌ها فیصله یافته است. از این200 پرونده 16 پرونده در شعبه تجدید نظر همچنان باز است. متاسفانه پرونده هایی که در شوش برای کارگر تشکیل می‌شوند به طور قطع حکم‌شان اجرا خواهد شد. تمام امید صاحبان این 16 پرونده به آقای رئیسی و شعبه تجدید نظر اهواز است تا رای را بشکانند. پرونده ها چندین ماه است که در اهوازند اما هنوز رایشان شکسته نشده است. کارگران هفت تپه طبق ماده 27 قانون اساسی کشور اعتراضات خود را بدون هرگونه رفتار خارج از عرفی به گوش مسئولین رساندند. 4 سال پیش می‌گفتند سرمایه‌گزار باید حمایت شود اما اکنون پس از4 سال فهمیدند که این شخص سرمایه‌گزار نیست و اختلاسگر است ولی باز هم این کارگر است که دستگیر و برای او پرونده سازی می‌شود.
 
یکی از کارگران بخش تجهیزات کارخانه نیشکر هفت تپه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک خوزستان اظهار کرد: کارفرما اکنون درحال محاکمه است اما در هفت تپه درحال حاضر هیچ اتفاق مثبتی مانند گرفتن شرکت از اسدبیگی و الحاق آن به هفت طرح یا سهامی عام رقم نخورده است. متاسفانه ما عزم راسخی برای گرفتن شرکت از کارفرما از سوی مسئولان استانی و حتی کشوری نمی‌بینیم و وضعیت هفت تپه و کارگرانش همچنان در حالت ابهام است. شرکت درحال نابودی است، هر شرکت کشت و صنعت با کشت زنده است. ما امسال باید3 هزار هکتار کشت می‌کردیم اما با نبودن مدیریت صحیح بعید است که این کار انجام شود. کشت 15 مرداد ماه انجام می‌شود، اگر قوه قضاییه در اسرع وقت تکلیف شرکت را تعیین کند؛ کشت انجام خواهد شد.
 
ابراهیم عباسی افزود: هدف اصلی اسد بیگی استفاده از اعتصابات به نفع خودش است. هفت تپه برای اسد بیگی مهم نیست و او شرکت را تنها سپر جانش قرار داده وگرنه اصلا برای او مهم نیست که شرکت تولید داشته باشد یا نه، کارگر حقوق بگیرد یا نه، کارگر کار کند یا نه. در جریان اتفاقات مربوط به اسد بیگی ما شاهد این هستیم که یک جوان با ناکارآمدیش چندین هزار خانواده را سرگردان کرده و به مسئولان را در سطح کشور درگیر خود کرده علاوه بر این با کاسب بودنش به نقل از قوه قضائیه نیز تعدادی از مسئولان را به دام رشوه کشانده است.
 
هفت تپه؛اسیرِ سوء مدیریت‌
وی ادامه داد: اسد بیگی هیچوقت قصد نداشت که شرایط را برای هفت تپه خوب کند و فقط دنبال گرفتن پول بود که با دست گرفتن مالکیت هفت تپه نیز ارز بدست آورد. او قصد داشت بعد از چند سال با چند میلیارد بدهی بگوید که نتوانسته شرکت را به سود برساند و مالکیت را به دولت پس بدهد اما گیر افتاد و بسیاری از افراد را نیز با خود درون چاه کشاند. به جز آدم‌های اطرافش هم قصد دارد با زمین زدن شرکت زندگی کارگران را نیز نابود کند.
 
این فعال مستقل کارگری با بیان اینکه کارفرماهای فعلی هیچکدام خود را درگیر با مسائل هفت تپه نکرده‌اند، توضیح داد: کارگران اعتصاب کرده‌اند چرا که خواستار پرداخت حق و حقوق خود هستند. اگر حقوق کارگر پرداخت شود، وظیفه کارگر است که در هر شرایطی کار کند اما اسد بیگی حق و حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند و از اعتصابات آن‌ها به نفع خود سوء استفاده می‌کند به علاوه تمام این‌ها قصد باج گیری از مسئولان دولتی از طریق اعتصاب را نیز دارد. همچنین از سوی دیگر با وجود گذشت 38 روز از اعتصاب، هیچ مسئولی در شوش تا این لحظه جوابگوی کارگران نبوده و هیچکس تاکنون درمیان کارگران حاضر نشده تا حداقل به آن‌ها بگوید صدایشان را شنیده است.
 
عباسی افزود: اکنون دیگر محرز شده که اسدبیگی از سود ارز، هفت تپه را خریده و طبق گفته‌ی قوه قضائیه تعدادی را به رشوه کشانده همچنین عدم تولید شرکت در زمان اسد بیگی، سوء مدیریت و مشکلات دیگر نیز مشخص شده پس خواسته‌ی ما که گرفتن سکان هدایت هفت تپه از اسدبیگی است کاملا مطالبه‌ای به حق است. می توان شرکت را زیر مجموعه هفت طرح گذاشت و در طی یک الی دو سال آن را احیا کرد. ما واقف هستیم که اسدبیگی از اعتصابات ما درحال سوء استفاده است اما راه چاره‌ای نداریم.
 
زندگی درحال شکستن استخوان‌های کارگران است
شرایط بد اقتصادی زندگی، درحال شکستن استخوان های کارگر است و از بی‌پولی پیش خانواده‌اش غروری برایش باقی نمانده است. این معضل کشوری است و باید هر چه سریعتر به طور کامل حل شود. هفت تپه آبروی کشور است زیرا خصوصی سازی مشکلات زیادی را به بار آورده و نقاط بسیاری را نابود کرده است. سیستم خصوصی سازی هفت تپه مانند یک بدن عفونتی فاسد است. 
 
عباسی در پایان گفت: ما دیگر با کارفرمای فعلی هیچ حرفی نداریم چرا که سوء مدیریت خود را ثابت کرد. ما کارگران درخواست داریم تا شرکت به هفت طرح واگذار شود زیرا از طریق وام می‌تواند دوباره احیا شود. مطالبه‌های دیگرمان برگرداندن پول‌های هفت تپه به این شرکت، بازگرداندن کارگران اخراجی شرکت است. قبل از کشت می خواهیم تا وضعیت شرکت تعیین تکلیف شود چرا که این مورد اورژانسی است.
 
غم نان و بقای هفت تپه 
به گزارش خبرنگار تابناک؛ امروز که رنج زندگی بر دوش بسیاری از ما سنگینی می‌کند اما اینجا در شوش و بر روی دوش کارگران هفت تپه بار عظیمی است که آن‌ها را مجبور به اعتصاب مجدد در گرمای بالای 50 درجه کرده است.
 
اسدبیگی با کوچکتر کردن سفره‌ کارگران هفت تپه بر بزرگ‌تر شدن سفره‌اش افزود و بارها ثابت کرد هیچ ابای از عدم پرداخت حقوق کارگران و نابودی منبع رزق‌ آن‌ها یعنی زمین‌ها و کارخانه هفت تپه ندارد.
 
کارگران هفت تپه که مطالبه‌هایشان امروز واضح و بدون ابهام است در کنار درخواست پرداخت حقوق معوق خود خواستار بقای هفت تپه برای آیندگان هستند چرا که هفت تپه سرمایه‌ای است که با سبز بودن زمین‌های آن زندگی کارگران نیز سبز باقی خواهد ماند و تعیین وضعیت مالکیت هفت تپه همان تعیین وضعیت وجود یا عدم وجود کارگران در این شرکت است.
 
 _____________________________________________________________________________________
*گزارش: زینب مرزوقی   *سردبیر: سمیه همت پور
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار