کد خبر: ۸۷۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰ 21 July 2020

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان گفت: قطعا مهم‌ترین عامل موثر در کاهش شیوع بیماری، استفاده از ماسک بوده است.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت شیوع کروناویروس در جنوب غرب خوزستان، اظهار کرد: در جنوب غرب خوزستان نیز مانند سایر نقاط استان، وضعیت شیوع کروناویروس نزولی است.

وی افزود: در روزهای اوج بیماری به بستری ۳۵۰ بیمار نیز رسیدیم اما در حال حاضر تنها ۱۴۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان بستری هستند که ۳۶ نفر از این تعداد به صورت قطعی به کرونا مبتلا هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: با کاهش موارد بستری، در حال حاضر کمبود تخت عادی و ICU وجود ندارد و تعداد موارد بدحال بستری در ICU نیز کاهش یافته‌اند.

وی تصریح کرد: هر ۴۵ دقیقه یک نفر از مردم جنوب غرب خوزستان به کرونا مبتلا می‌شود. برای محاسبه آمار دقیق مبتلایان، باید مطالعه انجام شود که پس از عبور از پیک بیماری، از خوشه‌های مختلف نمونه‌گیری می‌شود و آنتی بادی اندازه‌گیری خواهد شد تا ببینیم چند درصد مردم مبتلا شده‌اند.

سلمان‌زاده با اشاره به تغییر دستورالعمل نمونه‌گیری کرونا، بیان کرد: نمونه‌گیری در مراکز بهداشت برای افراد علامت‌دار انجام می‌شود اما مراجعه به مراکز نمونه‌گیری مراکز بهداشت نیز به شدت کاهش یافته است. ممکن است کاهش نمونه‌گیری، تعداد موارد مثبت را کاهش دهد اما موارد بستری را کاهش نمی‌دهد در صورتی که موارد بستری نیز کاهش یافته‌اند.

وی افزود: همچنان بیشترین موارد ابتلا کسانی هستند که در تجمعات، جشن‌های خانگی و حتی مراسم کوچک خانوادگی شرکت کرده‌اند و عمده مبتلایان افرادی هستند که استفاده از ماسک را رعایت نکرده‌اند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: همه ممکن است به کرونا مبتلا شوند و هیچ طیف سنی از ابتلا مصون نیست اما قطعا ابتلای کسانی که سن بالا یا بیماری زمینه‌ای دارند یا چاق هستند، بیشتر منجر به بستری شدن می شود. چاقی یکی از مواردی است که باعث بستری شدن و بد حال شدن بیماران می‌شود.

سلمان‌زاده با اشاره علل کاهش موارد بیماری، افزود: قطعا مهم‌ترین عامل موثر در کاهش شیوع بیماری، استفاده از ماسک بوده است. طبیعت ویروس نیز به گونه‌ای است که پیک ابتلا ایجاد می‌کند و درصدی از مردم مبتلا می‌شوند و سپس بیماری کاهش می‌یابد اما مجددا ممکن است پیک‌های بعدی بیماری رخ دهد. اکنون در استان‌های دیگر نیز شاهد این وضعیت هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به سیر نزولی بیماری، اگر همچنان مردم رعایت کنند امیدواریم تا یکی دو هفته آینده به وضعیت سفید برگردیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم محرم یا برگزاری نماز جماعت در برخی شهرها، گفت: رفع محدودیت‌ها باید حساب‌شده باشد یعنی زمانی محدودیت‌ها رفع شود که مطمئن باشیم در حال شناسایی همه موارد ابتلا و موارد تماس با آن‌ها هستیم و سپس مرحله به مرحله برای رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی شود یعنی یک محدودیت رفع شود و در صورت عدم افزایش ابتلا، محدودیت بعدی رفع شود. اگر ناگهانی همه محدودیت‌ها رفع شوند احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. اکنون نیز مشاهده می‌کنیم برخی استان‌هایی که از وضعیت قرمز خارج شده بودند، دوباره در حال برگشت به وضعیت قرمز هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار