کد خبر: ۸۷۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳ 20 July 2020
 

معاون راه آهن شرکت ساخت گفت: در سال ۹۶ برای فاینانس راه آهن چابهار به زاهدان با شرکت هندی تفاهم نامه منعقد کرده بودیم که به دلیل کم کاری هندی‌ها کنسل شد.

فاینانس شرکت هندی راه آهن چابهار به زاهدان سال ۹۶ منتفی شد/ چینی‌ها به زودی وارد پروژه‌های ریلی می‌شوندعباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل درگفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه راه آهن چابهار زاهدان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی پر قدرت در حال ساخت است، گفت: در سال ۹۶ سعی داشتیم از طریق فاینانس این پروژه را تکمیل کنیم و در آن دوره با انعقاد تفاهم نامه با شرکت هندی سعی کردیم منابعی مالی را جذب کنیم.

او ادامه داد: در مدت زمان انعقاد تفاهم نامه با طرف هندی هیچ اقدام خاصی صورت نگرفت و در همان دوره به درخواست آن‌ها مجدد تفاهم نامه را تمدید کردیم، اما باز هم طرف هندی کاری انجام نداد.

خطیبی با تاکید بر اینکه در مدت زمان انجام تفاهم نامه هیچ اقدامی از طرف شرکت هندی برای تامین فاینانس راه آهن چابهار -زاهدان انجام نشد، افزود: با توجه به آن که نمی‌توانستیم معطل شرکت هندی باشیم و برای اتمام پروژه از مکانیزم صندوق توسعه ملی استفاده کردیم و خوشبختانه هم اکنون با تامین این منابع پروژه در حال پیشرفت است.


بیشتر بخوانید

  • هندی‌ها تنها تامین کننده تجهیزات در بندر چابهار؛ قرارداد ۸۵ هزار دلاری هند با ایران

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل با اشاره به اینکه شرکت هندی به هیچ یک از موارد تفاهم نامه پایبند نبود، افزود: ایران با کشور هند تفاهم نامه‌ای نداشت بلکه با یک شرکت هندی به نام "ایرکون" تفاهم نامه‌ای را امضا کرده و به دلیل آنکه در طول ۳ ماه به هیچ یک از موارد تفاهم نامه عمل نکرد بنابراین ایران دیگر اقدام به تمدید قرار داد نکرد و خود به خود این تفاهم نامه کنسل شد و این موضوع از طریق خود صندوق توسعه ملی پیگیری شد.

 خطیبی تاکید کرد: موضوع  تفاهم نامه سازمان بنادر با شرکت ساخت در حوزه راه آهن چابهار متفاوت است و تفاهم نامه این سازمان در ارتباط با بندر چابهار و تامین تجهیزات  مصرفی بود، اما در راه آهن چابهار به زاهدان تنها برای تامین فاینانس بود که با شرکت هندی تفاهم نامه امضا شد و هندی‌ها در این ارتباط هیچ اقدام موثری انجام ندادند.  

او تصریح کرد: شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل ونقل با توجه به منابعی که در اختیار دارد سعی می‌کند تا سال ۱۴۰۰ راه آهن چابهار به زاهدان را به اتمام برساند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل با اشاره به اینکه ۷ تا ۸ پروژه ریلی از جمله گرگان -مشهد، شیراز -بوشهر، تهران -همدان، برای تامین فاینانس با طرف چینی قرارداد‌های را امضا کرده بودیم افزود:  با توجه به مسائل تحریم‌ها طرف چینی خط اعتباری خود را کند کرد و ما برای تامین منابع مالی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدیم  این در حالی بود که ایران برای ادامه همکاری با طرف چینی تمایل داشت، اما به دلیل تحریم‌ها ادامه این همکاری تحت شعاع قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه هیچ پروژه ریلی به دلیل نبود منابع و فاینانس چینی‌ها تعطیل نشده است گفت: در هر صورت  هیچ پروژه ریلی در ایران متوقف نشده و شرکت ساخت با استفاده از توان داخلی و منابع مالی تعدادی از این پروژه‌ها را به اتمام رسانده و پروژه به دلیل نبود خارجی را کند نشده که یکی از این پروژه‌ها راه آهن تهران-همدان بود که سال گذشته به بهره برداری رسید.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل یاد آور شد: یکی از بخش‌هایی که قرار است  در برنامه ۲۵ ساله ایران وچین مورد توجه و سرمایه گذاری قرار بگیرد پروژه‌های ریلی است که به زودی مذاکرات آن  انجام می‌شود.

خطیبی با اشاره به اینکه  پروژه‌های ریلی خواف -هرات و یزد به اقلید را تال پایان  امسال به بهره برداری می‌رسانیم افزود: تا پایان امسال، ۴۷۱ کیلومتر راه آهن با اعتبار هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان در قالب چهار پروژه ریلی به بهره برداری خواهد رسید که این طرح‌ها شامل اتصال راه آهن بستان آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر، راه آهن خواف - هرات که ایران را به افغانستان متصل می‌کند به طول ۱۲۰ کیلومتر، مسیر ۳۷ کیلومتری اتصال رشت به بندر کاسپین و مسیر ۲۷۰ کیلومتری یزد - اقلید خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار