کد خبر: ۸۷۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵ 18 July 2020

بین رشد مصرف برق و تولید ناخالص داخلی و توسعه‌یافتگی جوامع در درازمدت رابطة مستقیمی در علم اقتصاد وجود دارد؛ اما در کوتاه‌مدت عوامل گوناگونی در رشد مصرف برق دخیل است که یکی از آن‌ها، مصرف فصلی برق در اقلیم‌های متفاوت و در شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی هر منطقه است.
با توجه به اینکه وجود برق در هر منطقه و کشور از نظر مسائل امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، رفاهی و معیشتی، امری حیاتی و جزو جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی بشری است، گاهی برخی جنبه‌های دیگر آن در برخی از مناطق اقلیمی یا بعضی از زمان‌ها و فصول خاص موردتوجه قرار می‌گیرد و این مسئله در خوزستان به دلیل مصرف‌کننده‌های سرمایشی و برودتی، باعث رشد فزایندة مصرف برق در فصول گرم سال، مخصوصاً تابستان می‌شود.
با توجه به شرایط کنونی بیماری کرونا و خاص‌بودن خوزستان از نظر آب‌وهوا، اگر در این گرما بی‌برقی طولانی‌مدت را تجربه کنیم، در بیمارستان‌های مملو از بیماران با چه فاجعه‌ای روبه‌رو خواهیم شد؟ اگر در این شرایط، شبکه‌های برق با درجه اطمینان بالا نداشته باشیم و دچار خاموشی‌های طولانی‌مدت و اصطلاحاً «black out» شویم، به دنبال حوادث جانی و انسانی، شاهد خسارت‌های جبران‌ناپذیری در بخش‌های امنیتی، صنعتی، اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود که زندگی و جان صدها و بلکه هزاران نفر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ازاین‌رو، باید با بررسی و پیگیری‌های به‌موقع، مانع بروز چنین حوادثی شویم.
یکی از بخش‌های مهم این بررسی‌ها، شرایط نیروی انسانی و تجهیزات صنعت برق استان خوزستان است که الزاماً باید به آن‌ها توجه ویژه کرد.

تجهیزات و پرسنل برق خوزستان حال و روز خوشی ندارند.
با توجه به حوادث و اتفاق‌های ریز و درشت سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع برق خوزستان، نداشتن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح مسئولان ذی‌ربط استان به‌وضوح مشهود و درخور تأمل است. وقتی در بحث نیروی انسانی، با عدة کثیری از مستخدمان این صنعت و رنگین‌کمانی از تنوع قراردادهای متفاوت- چه مستقیم با شرکت‌های تخصصی وابسته به وزارت نیرو و چه به‌واسطة پیمانکار- شاهد بی‌قانونی و ظلم آشکار به پرسنل و گاهی تفاوت‌های فاحش در حقوق و مزایای کارکنان هم‌رده و هم‌درجه با کار و فعالیت مشابه و همسان هستیم، قطعاً بر انگیزه‌ها تأثیر چشمگیری خواهد گذاشت. ناگفته نماند که سال‌هاست این مجاهدان و فداییان صنعت برق خوزستان، در ظلم بی‌عدالتی آشکار به‌سرمی‌برند.
از طرف دیگر، با پایش و بررسی اجمالیِ سن فرسودگی تجهیزات و بحث مانیتورینگ و همچنین، تعمیر و نگهداری (maintenance) غیراصولی و سنتی که در همه‌جای دنیا منسوخ شده است، متوجه خواهیم شد که در این زمینه هم دچار ضعف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هستیم که این موضوع باعث ناپایداری در شبکه خواهد شد. انتظار می‌رود این مسئله مدنظر مسئولان و برنامه‌ریزان این صنعت در استان و حتی کشور قرار گیرد؛ زیرا بی‌برقی در خوزستان قطعاً مُهلک‌تر از کروناست و باید به‌صورت جدی به بحث سامان‌بخشیدن به معضلات این بخش عظیم و به‌خصوص مشکلات و مطالبات برحق پرسنل (حجمی، پیمانکاری، قراردادی، مدت معین و...) و همچنین، نوسازی و به‌روزکردن تجهیزات ورود کنند و اقدامات لازم را قبل از حوادث بزرگ‌تر انجام دهند.

*فعال حوزة برق و انرژی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار