حدود ۶ سال قبل مسئولان وقت استان فارس وعده دادند که با اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی، مشکل آب شهرهای شرقی و جنوب فارس برای همیشه حل شده و شهروندان ساکن این نقاط از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند، اما این مهم همچنان در خم کوچه‌های تامین اعتبار مانده است.
کد خبر: ۸۷۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ 16 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:در حالیکه براساس تائید شرکت آب و فاضلاب استان فارس، آب لوله‌کشی بخش بیرم شهرستان لارستان به دلیل وجود املاح بسیار زیاد، قابلیت شرب ندارد و طی هفته‌های اخیر بارها رسانه‌ها پیرامون این مشکل اخبار و گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند، اما آنقدر که وقوع زمین‌لرزه‌ها "بیرم" را به صدر اخبار کشاند، بی آبی و تشنگی، پر رنگ نشده است.

به گزارش ایسنا، ساکنان بخش بیرم شهرستان لارستان، اکنون و به دلیل نبود امکان تامین آب شرب سالم و بهداشتی از طریق منابعی نظیر آب شیرین کن دولتی، باید آب مورد نیاز خود را خریداری کنند، تاکید دارند که این موضوع هزینه سنگینی را به آنان تحمیل کرده است.

شهروندان ساکن بیرم پیش از این به ایسنا اعلام کرده بودند که عمده نیاز خود به آب شرب را با خرید آب معدنی بسته بندی تامین و رفع می‌کنند و این موضوع با توجه به هزینه بالای آن، برای برخی از ساکنان دشواری‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، سفر استاندار فارس به بخش بیرم و انتشار اخباری مبنی بر پیش‌بینی تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی برای اجرای پروژه‌های عمرانی خصوصا در بخش آبرسانی، شادی را به محفل ساکنان بخش بیرم آورد و این امید را ایجاد کرده بود که چشم‌انتظاری‌ها رو به پایان است اما مسئولان اعلام کرده‌اند که آب بیرم اگرچه یک اولویت مهم محسوب می‌شود اما هنوز به صدر اولویت‌های اجرایی نرسیده است.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه لارستان در این خصوص به ایسنا گفت: طرح آبرسانی به شهر بیرم یک پروژه ملی است، اما تامین اعتبار آن از محل اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی، پیش‌بینی نشده است.

احمد دلاور با بیان اینکه طرح مطالعاتی پروژه آبرسانی به بخش بیرم کامل شده است اما برای اجرای پروژه نیازمند اعتبارات سنگینی هستیم.

او با اشاره به سفر استاندار فارس به بیرم (پنجم تیرماه امسال) گفت: بعد از سفر آقای دکتر رحیمی، مکاتباتی با سازمان‌های ذیربط برای حل مشکل آب بیرم انجام و رونوشت مکاتبات برای نماینده مردم لارستان در مجلس نیز ارسال شده است.

دلاور تاکید کرد که این پروژه باید از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری و اعتبارات اجرای آن از محل اعتبارات ملی تامین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس نیز در گفت و گوی تلفنی با ایسنا، اعلام کرد که هنوز جزئیاتی از طرح آبرسانی به بخش بیرم از توابع شهرستان لارستان، اعلام و ابلاغ نشده است.

نوروزی با بیان اینکه طی یک هفته آتی، احتمالا این موضوع نیز مشخص خواهد شد، گفت: هنوز جزئیات مربوط به اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی پروژه‌های عمرانی فارس هم اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد که این اعتبارات برای طرح آب رسانی به جهرم و قیر است و بیرم را شامل نمی‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با تاکید براینکه آبرسانی به بیرم نیز جزو طرح‌های اولویت‌دار استان فارس بوده و مسئولان این استان پیگیر آن هستند، گفت: قطعا در اولین فرصت که اعتباراتی به فارس تعلق بگیرد، پروژه آبرسانی به بیرم هم در اولویت قرار خواهد گرفت.

نوروزی با بیان اینکه برای پروژه آبرسانی به جهرم، قیر و بخش‌هایی از لارستان، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، گفت: آبرسانی به جهرم تقریبا در حال اتمام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس یکی از مشکلات این پروژه را اصلاح تصفیه‌خانه آب دانست و اعلام کرد که اعتبارات ۲۰ میلیارد تومانی مورد نظر، پاسخگوی آن نیست.

نوروزی تاکید کرد که تکمیل و بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شهرستان جهرم، اولویت اصلی است و بعد از آن پروژه‌های آبرسانی به لارستان و قیر و کارزین مد نظر قرار دارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که پروژه آبرسانی به بخش بیرم، جزو طرح‌های ملی مد نظر مسئولان بوده و استاندار فارس، نماینده مردم لارستان در مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس پیگیر آن بوده و هستند.

جاده عمادده به آبکنه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس همچنین یادآور شد: پروژه جاده ارتباطی عمادده به آبکنه چون جزو مصوبات سفر اول دکتر روحانی به استان فارس قرار ندارد، اعتبارات ۵ هزار میلیارد تومانی عمرانی، مشمول آن نمی‌شود.

نوروزی تاکید کرد که اگر اداره کل راه و شهرسازی لارستان این پروژه را جزو پیوست قانون طرح‌های ملی نظیر خنج علامرودشت و مهر گله‌دار قرار داده باشد، قطعا اعتبار به آن از محل اعتبارات ملی تعلق می‌گیرد.

 

برچسب ها: مشکل ، آب شرب ، بیرم ، اعتبار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار