کد خبر: ۸۷۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹ 15 July 2020

دو روستای "بیت رسن" و "محارب" در بخش فتح‌المبین شهرستان شوش، بیش از یک ماه است که از آب شرب محروم هستند. اهالی این روستاها برای تامین آب، اقدام به حفر چاه در کنار منازل خود کرده‌اند که این چاه‌ها نیز به دلیل کم‌آبی منطقه و گرمای زیاد، پس از مدتی خشک می‌شوند.

در این شرایط، مردم این دو روستا، آب آشامیدنی مورد نیاز خود را روزانه از شوش می‌خرند و به روستا منتقل می‌کنند.

این در حالی است که مشکلات تامین آب شرب در این روستاها در شرایط شیوع کرونا، ممکن است منجر به بروز و طغیان بیماری‌های مختلف از جمله انتشار بیماری‌های انگلی و روده‌ای شود.

غلامرضا میرزایی، رئیس مرکز بهداشت شوش، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت آب شرب دو روستای بیت رسن و محارب اظهار کرد: قبلا آب موورد نیاز روستاهای بیت رسن و محارب از طریق چاه عمیق روستای راشد تامین می‌شد اما در حال حاضر به دلیل افت فشار شدید آب، چاه این روستا امکان تامین آب مورد نیاز دو روستای بیت رسن و محارب را ندارد.

وی افزود: مقرر شده است از طریق کانالی که از سرشاخه‌های سد کرخه منشعب می‌شود، آب مورد نیاز این دو روستا تامین شود که تاکنون آب این کانال وارد شبکه آب روستای بیت رسن نشده است و هر چند آب کانال به روستای محارب رسیده اما هنوز قابل شرب نیست.

میرزایی بیان کرد: در یکی دو سال اخیر این مشکلات به تدریج بروز یافت و اکنون با کمبود و قطعی آب در این دو روستا مواجه هستیم.

وی بیان کرد: وضعیت این دو روستا را به همه دستگاه‌های ذی‌صلاح اعلام کرده‌ایم؛ این وضعیت در این هوای گرم تهدیدی علیه سلامت تلقی می‌شود. به دستگاه‌های نظارتی نیز اعلام کرده‌ایم که مشکلات این روستاها حاد است و باید آب این روستاها تامین شود.

رئیس مرکز بهداشت شوش بیان کرد: امسال مواردی از اسهال در این مناطق داشتیم اما تاکنون طغیان بیماری در این دو روستا ندارخ نداده است با این وجود، در حوزه سلامت عبارت "طغیان نداشتیم" مقیاس ما نیست و اگر شرایط به همین منوال پیش برود و مشکل تامین آب روستاها در هوای گرم ادامه یابد و کلرزنی مطلوب انجام نشود، این وضعیت می‌تواند موجب انتشار بیماری‌های انگلی و روده‌ای شود. در مناطق گرم بروز این بیماری‌ها از خطرات جدی است.

وی افزود: در حوزه سلامت هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد زیرا آب سالم، سلامت را تامین می‌کند.

دکتر شاپور مسعودی‌فر، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، نیز در خصوص وضعیت آب شرب روستاهای شوش اظهار کرد: در شوش ۱۷۶ روستا وجود دارد که تعداد زیادی از این روستاها مشکل آب شرب دارند.

وی افزود: البته مشکل برخی روستاها پس از سیل سال گذشته تشدید شده است.

مسعودی‌فر تصریح کرد: بیشترین مشکل آب در حوزه شوش مربوط به دهستان آهودشت و تاسیسات خلیفه حیدر و زبیدات است؛ البته ممکن است تاسیسات دیگری نیز مشکل داشته باشند و برخی روستاها نیز متولی آب ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار