کد خبر: ۸۷۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۲ 15 July 2020

پیش‌بینی تولید ۱۱میلیون تن ذرت در سال جهش تولید

مدیرعامل شرکت توسعه کشت ذرت کشور پیش‌بینی کرد امسال با کشت ۳۰۰هزارهکتار، ۱۰ میلیون تن ذرت علوفه‌ای برای مصارف دامی و یک میلیون تن ذرت دانه‌ای برای مصارف خوراکی و طیور در کشور تولید شود.

علی‌اکبر مهدوی پور افزود:متوسط برداشت ذرت دانه‌ای در هرهکتار ۸.۵تن و برداشت ذرت علوفه‌ای ۵۰تن در کشور است که امید است با بهبود شرایط تولید بذر مناسب و تامین دیگر نهاده‌های کشاورزی انگیزه کشاورزان برای توسعه این کشت این محصول راهبردی افزایش یابد و گام‌های عملی برای جهش تولید در این محصول برداشته شود.     
وی نیاز کشور به ذرت دانه‌ای را سالانه هشت میلیون تن بیان کرد و افزود:سیاست اصلی وزارت جهادکشاورزی توسعه کشت ذرت از طریق تامین ارقام مناسب بذر و اصلاح قیمت تضمینی با هدف کاهش واردات این محصول و کاهش وابستگی به خارج با توجه به وضعیت ارزی کشور است.
مهدوی‌پور با بیان اینکه کشاورز ما توان رقابت با ذرت وارداتی را به دلیل اینکه واردات این محصول  با ارز ترجیحی انجام می‌شود در حالی که کشاورز داخلی با ارز آزاد لوازم مورد نیاز از جمله بذر و سموم را تهیه می‌کند.
افزود: حمایت دولت از کشت ذرت با اصلاح قیمت ذرت دانه‌ای و محدودیت در واردات امکان پذیراست.

خرید تضمینی بذر ذرت
مدیرعامل شرکت توسعه کشت ذرت کشور بذر مورد نیاز را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کند.
وی کشت ۸۰۰هکتار وعقد قرارداد با ۶۰ کشاورز برای تولید بذر ذرت خبر داد و افزود: شرکت بذر را به صورت تضمینی از کشاورز خریداری می‌کند ولی شرکت برنامه‌ای برای خرید تضمینی محصول ذرت دانه‌ای ندارد.
مدیرعامل شرکت توسعه کشت ذرت با بیان اینکه تولید و تحقیق روی بذر زمان‌بر است از همکاری شرکت توسعه کشت ذرت با موسسه اصلاح بذر خبر داد و ابراز امیدواری کرد امسال با بذر مطلوب و باکیفیتی که در داخل کشور تولید و تکثیر می‌شود وهمچنین همراهی طبیعت ، شاهد جهش تولید در محصول ذرت در کشور باشیم.
وی خوزستان را قطب اصلی کشت ذرت تابستانه و پاییزه بیان کرد و افزود: امسال طرح ترویجی آموزشی "یاوران کشاورز" با همراهی سازمان جهادکشاورزی در خوزستان اجرا می‌شود.
در خوزستان ۴۰۰هزار تن ذرت دانه‌ای و یک میلیون تن ذرت علوفه‌ای در سطح ۷۵هزار هکتار تولید می‌شود که در افق ۱۴۰۴ سطح زیرکشت این محصول باید به ۲ برابر افزایش یابد.

کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در مناطق شمالی خوزستان متمرکز است ولی برنامه سازمان جهادکشاورزی توسعه این محصول در مناطق مرکزی و غربی استان را در افق ۱۴۰۴ متمرکز است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار