کد خبر: ۸۷۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱ 11 July 2020

یک تکّه نان

تابناک/ "یک تکّه نان" تنها عنوان یک فیلم از کمال تبریزی نیست؛ بلکه دغدغه زندگی برای جمعی از مردم گیلان است که این روزها با افزایش قیمت نان، گویی صدای پر حجم علیرضا عصار برایشان تداعی می شود، نان پاره ز من بستان جان پاره نخواهد شد...

هنوز از روزهای تلخ اتفاقات پی در پی از اواخر سال گذشته نجسته بودیم که هیولای کرونا سفره اقتصاد مردم را درید و اقشار مختلف را خانه نشین و سفره ها را خالی کرد؛ هنوز صدای غم آلود شاعری پیرمرد دستفروش گیلانی در گوشم پرطنین است" از تیر غیب رسید شهر خالی، خانه خالی سفره خالی"؛ بازارهای هفتگی گیلان یکی پس از دیگری تعطیل شدند و روزمزدان، بیم کرونا در بقچه خالی پیچیدند و نای مصاحبه نداشتند.
واقعیت رکود اقتصادی و به خطر افتادن معیشت میلیون‌ها نفر در جهان به اندازه‌ای تلخ است که مقامات ناچار به پذیرش خطر گسترش شیوع کرونا شوند؛ به هر روی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری هوشمند، آرام آرام محدودیت ها برداشته شد و برخی اصناف و شغل ها کم به کم بازگشایی شد اما گویا این روند در بین گیلانیان بیم از کرونا را کاهش داد و هنوز کرونا شتابان و مهلک می تاخت و بازار کم رمق اقتصاد جان نگرفته بود که خبر رسید نان در گیلان افزایش یافت.
در راستای مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان، قیمت انواع نان یارانه ای کامل براساس نرخ جدید چنین اعلام شد: نان بربری با وزن چانه ۵۲۰ گرم ۹۰۰ تومان، سنگک با چانه ۵۷۰ گرم یک هزار تومان، تافتون ۲۶۰ گرمی ۴۰۰ تومان تعیین شد؛ همچنین لواش گرد با چانه ۱۵۰ گرمی ۲۵۰ تومان و لواش مربعی با چانه ۱۲۰ گرمی ۲۰۰ تومان تعیین شده است و این بن مایه خبر بود.
خبرنگاریم و نیک می دانیم بد خبرها احاطه مان کرده اند اصلا انگار بدخبرها ماهیت خبر شده اند؛ خبرها تا پیش از این محدود می‌شدند به چند بخش خبری تلویزیونی که در ساعت‌های مشخصی از شبانه‌روز پخش می‌شد؛ اما امروز درگیری با اخبار به مشغولیتی ۲۴ساعته تبدیل شده و امروز پس از کرونا افزایش قیمت نان در صدر اخبار مردم نشسته است و من نیز در قامت هویت خبرنگار یارای مصاحبه نداشتم فقط کافی بود در صف نانوایی ها حضور می یافتم تا درد و دغدغه از کلام مردمان ببارد.
ترجیح دادم در صف نانوایی عمو حسن با تنور اجدادی اش در یکی از محله های قدیمی رشت بایستم و با مردم هم کلام شوم؛ مادربزرگی که گذر سال ها اندکی قد خمیده اش کرده بود سبد پارچه ایش را در دستانش جابجا کرد(با خود گفتم این همه انجمن مردم نهاد تلاش می کنند که به مردمان بفهمانند پلاستیک خانمان بر انداز محیط زیسمان می شود؛ اما این بانوی پیر بی هیچ توجه به شعار این انجمن ها خود صحت نگه می دارد و هنوز با همان سبد قدیمی به خرید می رود و دستکم برای خرید، پلاستیک کمتر مصرف می کند و یا هیچ پلاستیکی در نانوایی عمو حسن دست مردم داده نمی شود) و بی خبر از همه جا هزار و دویست تومان روی میز گذاشت و رو به عموم حسن گفت : دو تا ...
عمو حسن که گویا در گذر سالیان اندکی قد خمیده گشته و چانه بر چوب شکل می دهد و خشخاش بر خمیر می پاشد و دانه دانه خمیرها را بر خشت های آتشین می چیند با متانت می گوید : حاج خانم! نان شده ۹۰۰ تومان، اما این بار میهمان من هستید و مادربزرگ می گوید نه! با همان هزار و دویست تومان هر چقدر می شود، نان بدهید.
پچ پچ مشتریان بالا می گیرد که عمو حسن می گوید : مگر می شود بهای همه چیز بالا برود و قیمت نان ثابت بماند تازه این افزایش نسبت به قیمت تمام شده نان ناچیز است و پارسال هم هیچ افزایش نرخی نداشتیم و باز اعتراض مردم بالا می گیرد که یکی از مشتریان می گوید: چرا ۹۰۰ تومان؟ این قیمت گذاری یعنی چه؟ تکلیف این صد تومان های باقیمانده از هزار تومان چه می شود؟ هیچ نانوایی پول خرد ندارد.
عمو حسن هم این دغدغه صد تومانی را یکی از مشکلات خود در افزایش قیمت نان می داند و می گوید : خود من هم مستاصل هستم چه کنم پول خرد نداریم، پنج نان که بگیرید پانصد تومان بر می گردانم...
و آن یکی می گوید : چقدر دغدغه؟ کار ازین صد تومن ها گذشته ... گیلانی جماعت با این همه شالی و شالیزار کی نان می خورد؟ اما به قدری قیمت برنج گران شد که قوت غالبمان نان شد؛ این هم از وضعیت نان ...

زن جوانی هم ادامه می دهد : حال با این حساب باید مصرف نان را هم کاهش دهیم و برای حل مشکل ۱۰۰ تومان هم دیروز نانوای نزدیک محل کارم می گفت :چانه نان را اندکی افزایش می دهد که آن ۱۰۰ تومان جبران شود اما مگر می شود؟

داشت طوفان سخن به پا می شد که پنج نانم را گرفتم و جویای افزایش نرخ نان  از مقامات شدم ...


افزایش هزینه های تولید، دلیل افزایش بهای نان در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیان کرد: نرخ جدید نان در گیلان، مصوبه کارگروه تنظیم بازار و لازم الاجراست.
 فرهاد دلق پوش، با تکذیب شایعات در مورد توقف و عدم اجرای قیمت جدید نان در استان گیلان اظهار داشت: نرخ های جدید اعلام شده نان در استان با موافقت حداکثری اعضای کارگروه تنظیم بازار استان پس از بررسی کارشناسی آنالیز قیمت‌های پیشنهادی مصوب شده است و مصوبات این کارگروه به عنوان تنها مرجع قانونی نرخ گذاری قطعی و لازم‌الاجراست.
وی با بیان اینکه علیرغم افزایش قیمت بسیاری از خدمات و کالاها در سطح کشور، برای تغییر قیمت نان ۱۹ ماه در گیلان اقدام نشده بود، افزود: با بررسی و سنجش قیمت نان در سایر استانها که در ماه های اخیر افزایش قیمت نان داشته اند، قیمت های جدید پس از بررسی و جلسه شورای آرد و نان و نانوایان استان و ارزیابی گروه‌های کارشناسی مختلف با مراعات وضعیت معیشتی مردم و همچنین مؤلفه های توجیه اقتصادی تولید نان توسط نانوایان نهایی شد و اجرای آن به صورت قطعی به اتحادیه های آرد و نان ابلاغ شده است.
دبیر کارگروه تنظیم بازار استان، نصب نرخنامه جدید در معرض دید مشتریان را برای نانوایان الزامی دانست و تاکید کرد: هیات رئیسه اتاق‌های اصناف، روسای اتحادیه های آرد و نان، نانوایان، بازرسان صنفی تکلیف قانونی دارند نسبت به انجام دقیق مصوبات کارگروه، جدیت نظارت لازم را داشته باشند و با افراد خاطی بدون هیچ عذر و بهانه‌ای برخورد قانونی نمایند.
دکتر دلق پوش خاطرنشان کرد: دلایلی که قیمت نان در گیلان پس از ۱۹ ماه ناچار به تغییر آن شدیم، افزایش هزینه های مترتب بر تولید نان از جمله؛ افزایش حق بیمه، حقوق و دستمزد کارگران، هزینه های آب، برق و گاز، نرخ خمیر مایه و حمل آرد بود؛ بنابراین به دلیل جلوگیری از برخی تخلفات نظیر؛ کم فروشی و کاهش کیفیت نان، تصمیم به افزایش نسبی قیمت نان در استان گرفته شد.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان توجه و نظارت مردم را در انجام مطلوب قوانین یک ضرورت انکار ناپذیر خواند و گفت: نظارت همگانی بسیار کمک کننده و تاثیرگذار است و مردم شریف گیلان ضمن توجه به نرخ جدید، در صورت مشاهده وقوع هر گونه تخلف صنفی می توانند با سامانه ۱۲۴ این سازمان و یا ۱۳۵ تعزیرات تماس حاصل نموده و بازرسان این سازمان نیز در اسرع وقت موظفند به شکایات رسیدگی نمایند.
گفتنی است در راستای مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان؛ قیمت انواع نان یارانه ای کامل براساس نرخ جدید: نان بربری با وزن چانه ۵۲۰ گرم ۹۰۰ تومان، سنگک با چانه ۵۷۰ گرم یکهزار تومان، تافتون ۲۶۰ گرمی ۴۰۰ تومان تعیین شد. همچنین لواش گرد با چانه ۱۵۰ گرمی ۲۵۰ تومان و لواش مربعی با چانه ۱۲۰ گرمی ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
و اما قیمت انواع نان نیمه یارانه ای (آزادپزسابق) نیز برای بربری با چانه ۵۲۰ گرم یک هزار و ۲۵۰ تومان، سنگک سنتی و ریزشی با چانه ۵۷۰ گرمی یک هزار و ۲۵۰ تومان، و تافتون با چانه ۲۶۰ گرمی با قیمت ۵۵۰ تومان و لواش گرد با چانه ۱۵۰ گرم ۳۲۰ تومان و لواش مربعی با چانه۱۲۰ گرمی  ۲۵۰ تومان تعیین شده است.
حداکثر مبلغ برای هر نان کنجدی با وزن کنجد ۱۰ گرم، ۵۰۰ تومان به قیمت های یاد شده افزوده می شود.
ضمن آنکه حدود سه هزار و ۷۰۰ نانوایی در گیلان فعال است که از این تعداد یک هزار و ۵۰ واحد در شهرستان رشت می باشند.
نمی توان چیزی گفت؛ همه درست می گفتند و تنها دانستم امروز "یک تکّه نان " دغدغه زندگی برای جمعی از مردمان است که تعدادشان هم کم نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار