در گفت و گوی اختصاصی تابناک خوزستان با کارشناس وپژوهشگر مسائل دینی عنوان شد؛
بیست و یکم تیرماه سال روِز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب است؛ روزی که دژخیمان رضاخان مردمِ معترض به کشفِ حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیدند و صحنه ی ماندگاری از ایستادگی و مقاومت ملت ایران در مقابل توطئه ها و هجمه ها به کیان فرهنگ اسلامی مردم ایران در ترویج بی بند و باری اخلاقی و اباحه گری رقم خورد.  
کد خبر: ۸۷۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۷ 11 July 2020

 

 

بیست و یکم تیرماه سال روِز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب است؛ روزی که دژخیمان رضاخان مردمِ معترض به کشفِ حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیدند و صحنه ی ماندگاری از ایستادگی و مقاومت ملت ایران در مقابل توطئه ها و هجمه ها به کیان فرهنگ اسلامی مردم ایران در ترویج بی بند و باری اخلاقی و اباحه گری رقم خورد.  این روز حماسی در تقویم ایران به عنوان روز عفاف و حجاب نام گذاری شده است.

عفاف و حجاب دو مقوله ی در هم تنیده است که تأویل های متفاوتی از آن ها در جامعه وجود دارد. به همین بهانه، تابناک خوزستان گفت و گویی با "حجت الاسلام مرتضی همت پور" انجام داده است؛ خطیبِ جوان و خوش بیانی که با زبانی ساده مفاهیم دینی را در جانِ مخاطب می نشاند.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 

تابناک خوزستان: به نظر شما فلسفه ی عفاف و هدف از تشریع حجاب اسلامی چیست؟

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، نزدیک شدن به پروردگار متعال و دوستی و محبت با او است. خداوند در قرآن کریم یادآور شده است که هدف از وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. قانون حجاب در اسلام برای حفظ مصالح دنیای بشریت است، چرا که حجاب در زندگی نقش بسیار مهم و مؤثری ایفا می کند و اگر حجاب برای زنان ارزش نداشت، خداوند آن را واجب نمی کرد. خداوند متعال با صراحت زنان را به پوشش امر می کند و از بی حجابی نهی می کند؛ بنابر این می توان گفت که حجاب در اسلام قانون است و رعایت آن لازم و ضروری است.

آیاتِ قرآن و روایات اهل البیت علیهم السلام بیان گر وجوب مساله حجاب هستند‌ و واژه اسلام از تسلیم گرفته شده است: «الاسلام هو التسلیم» یعنی اینکه تسلیم شدن در برابر فرامین الهی، روح اسلام است.

مبرهن است که خداوند و پیامبر ص هیچ نیازی به تسلیم مردم ندارند، بلکه انسان به علت عدم اطلاع کامل برخی مصالح خویش را فراموش می کند که خداوند می داند و به پیامبرش دستور می دهد که مردم را آگاه کرده و طبق اوامر الهی قدم بردارند و انجام دستورات خداوند سبب رشد انسان می شود.

آیاتی در سوره های حجرات، نور و احزاب، وجود دارد که اشاره به وجوب حجاب در دین مبین اسلام دارند و اگر کسی بگوید من برخی دستورات خداوند و پیامبر ص را انجام داده و علاقه ای به انجام سایر دستورات الهی ندارم باید آیه ی 36 از سوره ی مبارکه ی احزاب را به او متذکر شد که می فرماید: «و ما کان لمؤمنٍ و لا مؤمنهٍ إذا قضی اللهُ و رسولهُ امراً ان یکونَ لهم الخیرةُ من امرهم و من یعص اللهَ و رسولهُ فقد ضلّ ضلالاً مبیناً»

"هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هرکس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است." لذا طبق دستور شارع مقدس حجاب واجب بوده و سبب آرامش و طهارت ذاتِ انسان می گردد.

 

تابناک خوزستان: چه تفاوتی میان حجاب و عفاف وجود دارد؟

حجاب و عفاف هر دو به معنی پوشش و مانع هستند، اما حجاب مانع  ظاهری است ولی عفاف مانع و پوششِ باطن است و می توان گفت رابطه بین حجاب و عفاف این گونه است که عفاف ریشه حجاب است و حجاب ماحصل عفاف! ممکن است برخی افراد به صورت تحمیلى و علی رغم میلِ باطنی شان حجاب داشته باشند اما در مورد عفاف چون امری درونی و اختیاری است این تحمیل صدق نمی کند.

 

تابناک خوزستان: چه رابطه ای میان عفت عمومی و حفظ حجاب اسلامی وجود دارد؟

عفت نمودهاى گوناگونى دارد؛ عفت در نگاه، عفت در سخن و عفت در شهوت. ممکن است کسى حجاب مناسب داشته باشد لکن در نگاه کردن یا سخن گفتن عفت نداشته باشد که این خود نمونه حجاب بدون عفت است، بنابراین اگر بخواهیم جامعه ی سالمی داشته باشیم باید عفتِ عمومی را اشاعه دهیم؛ وقتی عفت عمومی فراگیر شود بی شک آگاهی مردم در حفظ حجاب نیز افزایش خواهد یافت.

 

تابناک خوزستان: به نظر می رسد تقدم واژه ای عفاف بر حجاب از حیطه کلمات فراتر نرفته و برنامه ریزی صحیحی برای پروش انسان های عفیف صورت نگرفته است. پرواضح است که انسان عفیف چه زن و چه مرد نمی تواند ظاهری ناموجه و نامتعارف داشته باشد، به نظر شما چرا پرداختن به مسیله عفاف نسبت به بحث حجاب در جامعه مغفول مانده است؟

قطعا واژه عفاف فراتر از حجاب است و یکی از ثمرات عفاف می تواند حجاب باشد. اخلاق مداری در جامعه دینی یکی از دستورات فردی و اجتماعی دین است لذا جامعه اخلاقی مردم را دعوت به خود مدیریتی می‌کند به این معنا که عفت را در خودشان نهادینه کنند.

مهم ترین نهادی که در این زمینه می توان نقش آفرینی کند؛ خانواده است!  پدر و مادر باید عفت را رعایت کنند، این عفت شامل عفت در سخن گفتن، عفت در طرز لباس پوشیدن، نگاه کردن و برخوردهای متقابل با اعضای خانواده است.

حضرت فاطمه(س) را به عنوان الگوی عفت معرفی کرده ایم اما نگفته ایم که این عفت تنها در برخورد با نامحرم نبوده و شامل هم عفت کلام و یا روابط خانوادگی ایشان با حضرت علی(ع) بود. عفت کلام ایشان باعث می شد که کلمات زشت بیان نکنند و یا از دیگران بدگویی و یا غیبتی به زبان نیاوردند.

 

تابناک خوزستان: به عنوان یک روحانی چه توصیه و پیشنهادی درباره ترویج مسیله ی عفاف و حجاب در جامعه دارید؟

یکی از کارهای راه گشا در این زمینه رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی است. همچنین لزوم برخورد قانونی با مانکن ها و افرادی که لباس های خارج از عُرف به تن دارند نیز به شدت احساس می شود. در زمینه فرهنگی و هنری نیز می توان به حمایت مادی و معنوی و تشویق تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنرمندانی که راهکارهای تازه و جذاب در راستای توسعه فرهنگ عفاف ارائه می کنند؛ پرداخت. بدون شک تهیه فیلم های سینمایی در مورد تاریخچه کشف حجاب در ایران و بررسی تاریخی علل و عوامل آن، به ویژه قیام مردم مشهد در سال 1314 علیه کشف حجاب رضا خانی نیز تاثیر بسزایی در این زمینه خواهد داشت.

یکی از موارد چالش برانگیز در بحث حجاب و عفاف کنترل اماکن تجاری عمومی شامل فروشگاه ها، مجتمع های تجاری و آرایشگاه ها از نظر پوشش و بد حجابی است همچنین گسترش فرهنگ عمومی امر به معروف و نهی از منکرِ گفتاری در مورد رعایت پوشش مناسب در اماکن عمومی امری ضروری به شمار می آید.

ما می توانیم با نشان دادن اثرات مخرب فرهنگ مبتذل و غیر اخلاقی غرب در زندگی اجتماعی مردم و به تبع آن احساس نا امنی و بحران های روانی جوامع غربی، وضعیت مثبت و احساس رضایت خاطر بانوان ایرانی از فرهنگ ارزش مند دینی و ملی را به تصویر بکشیم.

 

تابناک خوزستان: به نظر شما چه طور است که گسترش و نفوذ حجاب در قلب اروپا روز به روز بیش تر می شود ولی در کشور ما آمار بدحجابی روند رو به رشدی دارد؟

شکوفایی اسلام در غرب و اروپا نمادهای مختلفی دارد که ازجمله آنها  گسترش حجاب در میان دختران و زنان غیر مسلمانانی که به اسلام روی می‌آورند، آنها به حجاب به عنوان یک عامل مهم در ایجاد امنیت روحی و روانی می‌نگرند، امنیتی که با پدیده برهنگی و بی بند و باری در غرب مورد تهدید قرار گرفته است.

از سوي ديگر، جريان رو به جلوي بيداري اسلامي نه تنها در كشورهاي اسلامي و عرب منطقه و آفريقا همچون تونس، ليبي، آذربايجان و ... در احياي سنت‌هاي اسلامي همچون عفاف و حجاب تأثيرات قابل توجهي داشته است، بلكه سبب توجه ديگر كشورها از جمله كشورهاي غربي و اروپایی به خصوص نخبگان علمي اين كشورها به سمت فرهنگ اسلامي از جمله حجاب و عفاف شده است.

در کشور ایران، پس از پیروزی انقلاب،  نظام سلطه دریافت که با جنگ نظامی نمی‌تواند بر ایران تسلط یابد، لذا از همان سال‌های نخست پیروزی انقلاب به دنبال تسلط فرهنگی بود که در راستای این تسلط، شبیخون و تهاجم فرهنگی صورت گرفت.

این برنامه‌ریزی‌ها بلند مدت است و در این راستا رسانه ها و شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای را با تمام توان به کار گرفته است. 

اما ما در این جنگ نابرابر چه کردیم؟ اگر بخواهیم به آماج حملات فرهنگی دشمن پاسخی کوبنده دهیم باید باید کارآمدی‌ و موفقیتِ انقلاب اسلامی را به مردم نشان بدهیم و این کار از طریقِ برقراری رفاه، امنیت، آرامش و ایجاد شغل و ارتقا سطح کیفی معیشت مردم صورت می گیرد. وقتی مردم موفقیت و سربلندیِ حکومت اسلامی را لمس کنند؛ بی شک به قوانین و توصیه های آن نیز پایبندی بیش تری خواهند داشت.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار