کد خبر: ۸۷۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵ 08 July 2020

بی‌توجهی به بیت المال در روستاهای گردشگری؛ «فارسیان» در معرض تخریب است

تابناک/روستای فارسیان به عنوان یکی از مراکز گردشگری گلستان که دولت چندین میلیارد برای حفظ و احیاء آن هزینه کرده اکنون حال خوشی ندارد و بسیاری از خانه‌ها و معابر آن تخریب شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از جاذبه‌های گردشگری گلستان که نظیر آن در سایر استان‌ها کمتر دیده می‌شود روستاهای تاریخی با طبیعت بکر است که مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند؛ طی سال‌های گذشته روستاهای مختلفی که ظرفیت‌های لازم را در حوزه گردشگری داشتند به‌عنوان روستای هدف گردشگری مشخص شدند و با همکاری بین دستگاه‌های مختلف عملیات توسعه «روستاهای هدف گردشگری» در گلستان آغاز شد.

بهسازی روستاهای تاریخی، ایجاد مراکز اقامتی، توسعه گردشگری طبیعی، رونق صنایع‌دستی و مرمت آثار تاریخی همگی دست‌به‌دست هم داد تا چندین روستا ازجمله «فارسیان» به‌عنوان نماد گردشگری گلستان معرفی شوند.

فارسیان آن‌قدر رونق پیدا کرد که بین فعالان حوزه گردشگری به ماسوله گلستان معروف شد. گرچه عده‌ای معتقد بودند ظرفیت‌های فارسیان منحصربه‌فرد است و نباید زیر چتر برند دیگری قرار بگیرد

بااین‌حال ظاهر پله‌کانی آن به‌خصوص بعد از مرمت انجام‌شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظاهری گردشگر پسند به آن داد. این روستا که قدمتی دیرینه دارد و در جنوب آزادشهر و در جوار رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد، آثار تاریخی با قدمتی مثل قبرستان قدیمی و همچنین جاذبه‌های دیدنی مثل آبشار و دشت دارد.

با حمایت میراث فرهنگی بخش اقامتی و صنایع‌دستی آن رونق یافت تا اقتصاد روستا هم به دنبال گردشگری تحت تأثیر قرار گیرد.

حیف بیت المال در فارسیان
اما آخرین مشاهدات نشان می‌دهد تمام سرمایه‌های دولتی و خصوصی که در این بخش انجام‌شده در حال نابودی است. رانش زمین، تخریب خانه‌ها، نابودی آثار تاریخی، ساخت‌وسازهای ناهمگون با روستا و از همه مهم‌تر بی‌توجهی اهالی روستا به محل زندگی خود از فارسیان گردشگری، روستایی در حال تخریب ساخته که زباله، فاضلاب و بوی بد آن هر گردشگری را از منطقه دور می‌کند. و این یعنی حیف شدن بیت المال در فارسیان.

یکی از دستگاه‌های مرتبط با حفظ روستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در گفتگو با بازار، با انتقاد از تخریب روستای تاریخی فارسیان اظهار کرد: در استان تعداد محدودی روستای خاص با قدمت تاریخی و ظاهر ک نظیر داریم که قابلیت اجرای طرح‌های مرمتی توسط بنیاد مسکن دارند.

متأسفانه طرح‌های اجراشده مانند روستای فارسیان هم درست نگهداری نمی‌شود و مشکلات بسیاری پس از تحویل به دهیاری داریم

سید محمد حسینی بابیان این‌که برای اجرای این طرح‌ها با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم، گفت: ولی متأسفانه طرح‌های اجراشده مانند روستای فارسیان هم درست نگهداری نمی‌شود و مشکلات بسیاری پس از تحویل به دهیاری داریم.

وی بابیان این‌که حدود دو میلیارد تومان در فارسیان هزینه شده است، اضافه کرد: بنیاد مسکن هیچ ابزار اجرایی برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی و ارزشمند روستا ندارد و در شرایطی مانند روستای فارسیان که بخشی از بافت روستا تخریب‌شده سایر دستگاه‌ها ازجمله دهیاری باید ورود کنند.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با یادآوری اینکه طی تفاهم‌نامه بنیاد مسکن و میراث فرهنگی قرار است اجرا توسط بنیاد مسکن انجام و پس از پایان پروژه تحویل دهیاری شود، ادامه داد: نگهداری، حفظ و مرمت انجام‌شده با دهیاری و مردم روستا است و بنیاد مسکن برای موضوع اعتباری ندارد.

حسینی گفت: دهیار این اختیار را دارد تا جلوی ساخت‌وسازهای ناهمگون را بگیرد و می‌تواند پرونده را به کمیسیون ماده ۹۹ ارسال کند.

کم‌کاری دهیار عامل تخریب روستا
بخشدار منطقه چشمه‌ساران آزادشهر هم در گفتگو با خبرنگار بازار کم‌کاری دهیار را در حفظ روستا تائید و اظهار کرد: متأسفانه دهیار در روستا سستی می‌کند و تذکرات لازم به او داده‌شده ضمن این‌که با شورا صحبت کردم و اگر از عملکرد دهیار نتیجه نگیرم تصمیم جدید اتخاذ خواهد شد.

حمیدرضا نیازی در توضیح خسارت‌های وارده به روستا، گفت: اخیراً شرکت گاز هم حفاری کرده ولی خسارت بعد حفاری جبران نشده. قرار بود شرکت گاز مبلغی را بابت این موضوع پرداخت کند که انجام‌نشد و البته بر اساس محاسبات دو سه سال پیش بوده که جبران هزینه‌های امسال را نمی‌کند.

متأسفانه دهیار در روستا سستی می‌کند و تذکرات لازم به او داده‌شده ضمن این‌که با شورا صحبت کردم و اگر از عملکرد دهیار نتیجه نگیرم تصمیم جدید اتخاذ خواهد شد

وی با ابراز اینکه در بازدید اخیر خود تأکید کردم که نوار حفاری جمع شود زیرا حیف است روستا با این هزینه میلیاردی که برای احیاء آن شده و ظاهر زیبایی که به آن داده به این شکل بماند، اضافه کرد: حدود شش سال پیش یک و نیم میلیارد از بودجه دولت هزینه شده ولی متأسفانه حتی مردم روستا هم حساسیتی نسبت به این موضوع ندارند.

عدم همکاری مردم در حفظ و نگهداری روستا
بخشدار منطقه چشمه‌ساران آزادشهر بابیان این‌که نیاز است حفظ و نگهداری از روستا به‌عنوان یک فرهنگ در بین اهالی رواج یابد، گفت: تک‌تک مردم روستاهایی مثل ابیانه و ماسوله خود یک دهیار هستند و برای حفظ روستا کمک می‌کنند اما مردم این روستا همکاری ندارند و به زیبایی و نظافت روستا اهمیتی نمی‌دهند.

بخشدار منطقه چشمه‌ساران آزادشهر تصریح کرد: با شورا و معتمدین روستا چندین جلسه گذاشته‌ایم و تذکر دادیم ولی نتیجه نداده؛ بهترین راه حفظ روستا مردم است که باید نسبت به محل زندگی خود حساسیت داشته باشند.

نقش کم رنگ میراث فرهنگی در حفظ فارسیان
میراث فرهنگی هم از دستگاه‌های مرتبط با حفظ این روستا است و فارسیان جزو مصوبات طرح روستاهای هدف گردشگری قرار دارد. اما به نظر می‌رسد نقش‌آفرینی این اداره کل در حفظ روستا متناسب باارزش این روستا نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان که چند ماهی است مسئولیت این اداره کل را قبول کرده به خبرنگار بازار گفت: ظرفیت‌های مختلفی در گردشگری استان وجود اما با توجه به ماهیت گردشگری که صنعت فرا بخشی است دستگاه‌های مختلف درگیر هستند و اگر بخواهیم در حوزه‌های گردشگری موفق باشیم رویکرد دستگاه‌های دیگر هم بسیار مؤثر است.

احمد تجری بابیان این‌که در گردشگری روستایی عوامل مختلفی در حفظ این ظرفیت مؤثر است، گفت: قطعاً باید مجموعه دهیار، شورا و بنیاد مسکن هم درکنار گردشگری قرار گیرند تا آن اتفاق مثبت صورت گیرد و از ظرفیت روستاهای گردشگری استفاده شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در رابطه روستای فارسیان و حفظ ارزش آن جلسه مشترک با دستگاه‌های مرتبط داشتید؟ توضیح داد: این موضوع باید حتماً از طریق بخشداری، شورا و دهیاری و میراث شهرستان پیگیری شود و هرکدام از دستگاه‌ها بر اساس وظیفه خود به‌درستی عمل کنند.

در حالی که میلیاردها تومان برای حفظ یک روستای تاریخی هزینه شده و دستگاه های مختلف در این رابطه مسئولیت دارند، ولی فارسیان به عنوان یک جاذبه تاریخی و گردشگری در حال نابودی است و می طلبد مردم و مسئولان حساسیت بیشتری برای حفظ بیت المال داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار