«مهمان داریم، چه مهمانی»، این یکی از معروف‌ترین دیالوگ‌های «مهران مدیری» در برنامه دورهمی است که بعد از گفتنش، یک سلبریتی برای شروع یک گپ‌و‌گفت جذاب روبه‌رویش می‌نشیند و معمولا هم مخاطبان تلویزیون را برای دقایقی، سرجایشان میخکوب می‌کند
کد خبر: ۸۷۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶ 07 July 2020

«مهمان داریم، چه مهمانی»، این یکی از معروف‌ترین دیالوگ‌های «مهران مدیری» در برنامه دورهمی است که بعد از گفتنش، یک سلبریتی برای شروع یک گپ‌و‌گفت جذاب روبه‌رویش می‌نشیند و معمولا هم مخاطبان تلویزیون را برای دقایقی، سرجایشان میخکوب می‌کند. اما نکته‌ای که در این مواقع اصلا به آن توجه نمی‌شود، این است که چه کسی آن مهمان را به برنامه دعوت و هماهنگی‌های لازم برای حضورش در استودیو را فراهم کرده است. حالا فرقی هم نمی‌کند که دورهمی باشد یا کتاب‌باز، چهل‌تیکه یا فرمول یک، خندوانه یا برنامه زنده‌رود اصفهان، همه این برنامه‌های گفت‌و‌گو محور، برای جذاب و البته پربیننده‌تر شدن نیاز به سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده برای حضور در برنامه دارند. «مریم ناظران»، یکی از افرادی است که شغلش هماهنگی مهمان‌های برنامه‌های تلویزیونی است. برای آشنایی با شغل او، دردسرهایش، لحظات جذاب و هیجان‌انگیزش به سراغش رفتیم تا در پرونده امروز زندگی‌سلام، برایمان از چگونگی ورودش به این شغل تا حدودی خاص بگوید.

 

به عنوان روابط‌عمومی کارم را شروع کردم
 
خانم ناظران درباره رشته تحصیلی‌اش و این‌که  کارش را از کجا شروع کرده، می‌گوید: «هم پدر و هم خواهرم ، معلم بودند. در دانشگاه مترجمی زبان‌انگلیسی خواندم. سال 79، تازه دیپلمم را گرفته بودم و دوست داشتم که هرچه زودتر یک شغلی برای خودم دست و پا کنم. در اولین تجربه‌ام، مدیر روابط‌عمومی جمعیت مبارزه با اعتیاد و بعد که وارد دانشگاه شدم با مجلات همشهری، شروع به کار کردم. سال 81 باز هم به عنوان روابط عمومی مشغول کار شدم و باز هم دست به قلم نشدم و چیزی ننوشتم. چند ماهی از شروع همکاری‌ام نمی‌گذشت که مدیر اجرایی مجلات همشهری آن زمان، باردار شده بود و به مرخصی رفت. وقتی مدیر اجرایی شدم، کارم از چاپ مطالب ترجمه‌ام شروع شد. اولین صفحه‌ای که در آن مطالبم چاپ شد، زیبایی و بهداشت بود. کم کم  داستان های کوتاه و دنباله‌دار برای چاپ در مجلات ترجمه می‌کردم و این طور شد که وارد دنیای خبرنگاری شدم و به فکر پیشرفت در آن افتادم».
 
بعد از گرفتن اولین گفت‌وگو، دیدم که 
ضبط نشده!
همه ما از اولین روزهای شروع به کارمان در هر شرکت، اداره یا مغازه‌ای، خاطراتی داریم که فراموش شدنی نیستند. خانم ناظران در این باره می‌گوید: «بعد از مترجمی، شروع کردم به گرفتن گفت‌وگو با سلبریتی‌ها در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی و ... . در این سال‌ها، دبیر تحریریه و سردبیری چندین مجله را تجربه کرده‌ام و در کنارش، علاقه‌مندی اصلی‌ام به گرفتن گفت‌وگو با چهره‌ها بوده و هست. اولین گفت‌وگویم داستان عجیبی داشت و خاطره‌اش هیچ‌گاه از ذهنم پاک نمی‌شود. بعد از این‌که زمان گفت‌و‌گو را با آقای میلاد ترابی که آهنگ ساز درجه یکی هم هستند، هماهنگ و از تلفن دفتر کار برای گرفتن گفت‌و‌گو استفاده کردم  متوجه شدم که مکالمه ضبط نشده است و یک احساس عجیبی را تجربه کردم! یک مقدار زیادی هم دچار استرس شدم و توصیف حالاتم در آن موقع، ساده نیست. البته آقای ترابی با من راه آمدند و دوباره گفت وگو را گرفتم و همین اتفاق باعث شد تا جرئت بیشتری برای این کار پیدا کنم».

 

خیلی اتفاقی، هماهنگ‌کننده‌ مهمان‌های برنامه‌های تلویزیونی شدم
خانم ناظران که تقریبا ورودش به صورت حرفه‌ای به دنیای دعوت از سلبریتی‌ها برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی را از «کتاب‌باز» با اجرای سروش صحت شروع کرده، می‌گوید: «من هشت سال پیش با کتاب‌باز برای اولین بار به عنوان هماهنگ کننده حضور سلبریتی‌ها در برنامه های تلویزیونی، شروع به کار کردم. بعد از مدت کوتاهی هم وارد گروه خندوانه شدم و خاطرات خیلی خوبی از آن گروه دارم. ماجرای ورودم به این کار و شغل به قول شما خاص و متفاوت، جالب و اتفاقی بود. در پشت صحنه یکی از همین برنامه‌ها برای گرفتن گفت‌و‌گو با یک سلبریتی رفته بودم که متوجه شدم برای مهمان برنامه‌شان مشکلی پیش آمده و نمی‌تواند سر ضبط حاضر شود. همان لحظه به تولیدکننده برنامه گفتم که احتمالا می‌توانم یک سلبریتی را برای حضور در برنامه هماهنگ کنم و در چند دقیقه، یک فهرستی به آن‌ها دادم. بعدش هم یک سلبریتی آمد و
 تولید کننده برنامه هم به من پیشنهاد بستن قراردادی در همین زمینه را داد».
 
سوالات در خندوانه هماهنگ می شود
«عاشق شدی یا نه؟»، «احساس خوشبختی می‌کنی یا نه؟» و ... از جمله سوالاتی است که مهران مدیری از همه مهمان‌های دورهمی می‌ کند. از خانم ناظران درباره این‌که آیا سوال‌ها را قبل از حضور مهمان در چنین برنامه‌هایی به او می‌گویند و با او چک می‌کنند یا نه، می‌پرسم که می‌گوید: «کسی که در دورهمی شرکت می‌کند، از قبل می‌داند که دوتا سوال عاشق شدی و احساس خوشبختی می‌کنی را حتما مهران مدیری از او خواهد پرسید بنابراین به آن‌ها فکر می‌کند و جوابش را هم بارها و بارها در ذهنش بررسی خواهد کرد. با این حال، مدل هر برنامه در این باره متفاوت بود. در یک سری برنامه‌ها، اصلا سوالات را چک نمی‌کنیم. ما در خندوانه قطعا سوال‌ها را چک می‌کردیم ولی در دورهمی، اصلا سوالات را به مهمان نمی‌گوییم. در فرمول یک، اگر نیاز بود که بعضی سوالات چک شود، خود آقای ضیا زحمتش را می‌کشید و با مهمان درباره‌اش صحبت می‌کرد. البته مقوله کتاب باز جدا بود. تهیه کننده برنامه قبل از سروش صحت با مهمان یک گپ‌و‌گفتی می کرد.»
 
سلبریتی‌ها را باید در پر قو بیاوریم و ببریم! 
حضور و البته موفقیت در هر شغلی، نتیجه سال‌ها تلاش و پشتکار است و البته رموزی هم دارد که خانم ناظران درباره شغل خودش می‌گوید: «علاوه بر خودم، تهیه کننده‌‌ها و تولیدکننده‌های زیادی به من گفته‌اند که اگر در این شغل بسیار سخت ماندگار شده‌ام، دلیلش این است که ادبیات آدم‌های مختلف را بلدم. هر سلبریتی، شرایط و اخلاق و روحیات خاص خودش را دارد و کار کردن با همه این‌ها، خیلی کار سختی است و نیاز به رعایت ملاحظات زیادی دارد. ما از لحظه دعوت کردن سلبریتی باید همراه مهمان باشیم، هماهنگی رفت‌و‌آمدهایش را انجام بدهیم و ... . رمز موفقیت این است که باید در پر قو، او را ببریم و بیاوریم تا بتوانیم در این شغل، ماندگار شویم. در ضمن، سلبریتی‌های زیادی را برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی هماهنگ کردم اما پرویز پرستویی، یکی از کسانی است که خیلی دوست دارم از او گفت‌وگو بگیرم یا برای حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی دعوت‌شان کنم اما هنوز موفق نشدم. برای حضور در بعضی از برنامه‌ها، خود ایشان موافق نبودند و بعضی از برنامه‌ها هم مدل ایشان نبود و خلاصه این‌که هنوز موفق نشدم».

 

خیلی خوشحالم که سلبریتی نیستم
هرچند خانم ناظران هم مثل 99 درصد افراد تمایل نداشت که به صورت شفاف درباره درآمدش صحبت کند اما در پاسخ به این‌که چقدر از شرایط مالی شغلش راضی است، می‌گوید: «گاهی چندین ماه بوده که پیشنهاد کاری و طبیعتا حقوق نداشتم. حتی در یک دوره‌ای در خانه، کلاس خصوصی زبان برگزار می‌کردم تا شرایط مالی‌ام بهتر شود. یک خانه نقلی در تهران دارم که حاصل دسترنج خودم است. من خوشحالم که یک زندگی معمولی دارم و بازیگر نیستم، سلبریتی نیستم. سلبریتی نمی‌تواند ماشین آخرین سیستم سوار نشود، در خانه‌ای در پایین شهر زندگی کند، لباس غیرمارک بپوشد و ... چون نگاه‌ها روی او زوم شده اما من این‌طور نیستم. البته هم پیشنهاد بازیگری در این سال‌ها داشتم و هم اجرا اما پشت صحنه را بیشتر دوست دارم. سلبریتی بودن خیلی سخت است، خیلی».
 
چرا گرجستانی به خندوانه نیامد؟
مرحوم «سیروس گرجستانی» که نقش آفرینی‌هایش به خصوص در سریال‌های طنز، هیچ‌گاه از ذهن پاک نخواهد شد، در چند سال اخیر در هیچ برنامه تلویزیونی شرکت نکرد. خانم ناظران دراین باره می‌گوید: «من با آقای گرجستانی سه روز قبل از فوت‌شان تماس گرفتم تا برای حضور در برنامه چهل تیکه، دعوت‌شان کنم. البته قبل‌تر هم حدود سه سال پیش برای حضور در خندوانه به او تماس گرفتم و حتی رامبد جوان هم با او صحبت کرد اما نپذیرفت و گفت که من خسته‌ام و دوست ندارم برای زندگی‌ام حاشیه ایجاد شود. یادم هست حتی به آقای جوان گفت که حاضرم بدون دستمزد در فیلمت بازی کنم اما به تلویزیون نمی‌آیم. علتش را هم این‌طور توضیح داد که چند سال پیش در برنامه آقای رشیدپور که این روزها ویدئویش هم در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده، گفتم که مایکل جکسون را دوست دارم و در همان لحظه، آنتن را از من گرفتند و این را بی‌احترامی به خودم می‌دانم».

 

صفر تا صد حضور یک سلبریتی 
در تلویزیون
از خانم ناظران می پرسم که برای دعوت از یک ورزشکار، بازیگر یا خواننده برای حضور در یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان چه روالی را طی می‌کند که می‌گوید: «برای شروع فعالیت به عنوان هماهنگ کننده حضور سلبریتی‌ها در هر برنامه‌ای، ابتدا من یک فهرستی از آدم‌هایی که تا حالا مهمان آن برنامه نبوده‌اند و مناسب حضور در آن‌جا هستند، آماده می‌کنم و به تهیه کننده یا کارگردان می‌دهم. همچنین بررسی می‌کنم که آن سلبریتی، مشکلی با تهیه کننده، کارگردان یا حتی مجری نداشته باشد که این هم موضوع مهمی است. سپس با این افراد تماس می‌گیرم و زمان‌ها را با آن‌ها چک می‌کنم تا حضورشان را در برنامه قطعی کنم. البته گاهی هم پیش می آید که مهمان‌ها بدقولی می‌کنند یا واقعا برایشان مشکلی اتفاق می افتد
 و نمی‌توانند سر ضبط بیایند که از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین قسمت‌های کار من است. در این مواقع که تعداد زیادی از افراد آفیش شده‌اند، باید سریع زنگ بزنم و چهره دیگری را هماهنگ کنم که کار سختی است. مثلا همین اواخر در برنامه چهل تیکه، دو مهمان مان نیامدند و من از آقایان یوسف صیادی و رامین ناصرنصیر خواهش کردم تا تشریف بیاورند و برنامه به خوبی و خوشی پخش شد و به احتمال زیاد، بینندگان اصلا متوجه این موضوع نشدند».
 
برای دعوت مهمان با هیچ سلبریتی وارد معامله نشدم
هرازچندگاهی شنیده می‌شود که فلان خواننده یا بازیگر یا حتی ورزشکار مدعی شده که برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی فلان قدر پول از وی خواسته‌اند. خانم ناظران در این باره می‌گوید: «خیلی‌ها بودند از جمله چند خواننده و بازیگر با من تماس گرفتند که می‌خواهیم در برنامه‌ای مثل دورهمی به عنوان مهمان شرکت کنیم اما من تا زمانی که آن‌جا بودم، با اطمینان به شما می‌گویم که این اتفاق نیفتاده بود که فردی به ما پول بدهد و مهمان برنامه شود. الان تقریبا یک ماه است که «علی اوجی»، مسئول این ماجراست و البته هر زمان نیاز باشد، من هم در خدمت‌شان خواهم بود. در خندوانه هم که به همه مهمان‌ها، کادو می‌دادیم بنابراین هیچ مهمانی را دست خالی، بدرقه نمی‌کردیم. یکی از دلایل ماندن من در این عرصه و تمایل تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های مختلف برای همکاری با من، همین است که با هیچ سلبریتی وارد معامله مالی نشدم. با این حال، من هم شنیدم که از این دست اتفاقات افتاده که افرادی با دادن پول، مهمان برنامه‌ای شدند اما چنین افرادی در عرصه هماهنگی سلبریتی‌ها، در این شغل ماندگار نمی‌شوند».
 

 

هیچ کس با پول دادن  مهمان دورهمی نشد
از خانم ناظران درباره محبوب‌ترین خواننده، ورزشکار و بازیگر از نظرش و این که طرفدار استقلال یا پرسپولیس است، می پرسم که می‌گوید: «نمی‌توانم اسم ببرم. در همین خصوص این خاطره را هم بگویم که همین چند وقت پیش، آهنگ پشت خطی من مربوط به یک خواننده‌ای بود که نمی‌خواهم اسمش را ببرم. برای برنامه‌ای باید خواننده دیگری را هماهنگ می‌کردم که بعد از فراهم شدن همه چیز، به من زنگ زد که شما خجالت نمی‌کشید که آهنگ پیشواز تلفن‌تان از خواننده دیگری است و من را به برنامه‌ها دعوت می‌‌کنید! من این روزها، آهنگ تمام خواننده‌ها را گوش می‌کنم و سلیقه‌ای عمل نمی‌کنم. بارها مهمانی را دعوت کردم که صدایش را دوست نداشتم و از نظر من، جالب نبوده اما من و گروه ما باید سلیقه مردم را بیش از هر چیز دیگری مد نظر قرار دهیم.  درباره فوتبال هم باید بگویم از زمانی که در این محیط شروع به کار کردم، اطلاعات فوتبالی‌ام را هم به روز کردم. درباره این‌که پرسپولیسی هستم یا استقلالی هم باید بگویم فقط تیم‌ملی! اما چون بیشتر دوستان من، پرسپولیسی هستند بیشتر با بازیکنان پرسپولیس برای حضور در برنامه‌ها هماهنگ می‌شوم».
 
منبع: خراسان
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار