گروهی از محققان هشدار دادند با توجه به اینکه ویروس کرونا از طریق هوا نیز منتقل می‌شود، سازمان بهداشت جهانی باید توصیه‌های حفاظتی خود را در این زمینه تغییر دهد.
کد خبر: ۸۷۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱ 06 July 2020

به گزارش تابناک خوزستان؛ مهر به نقل از دیلی میل و نیویورک تایمز صدها دانشمند از کشورهای مختلف جهان در نامه‌ای تصریح کردند شواهد زیادی وجود دارد دال بر اینکه ذرات ویروس کرونا تا بدان حد ریز هستند که از طریق هوا جابجا می‌شوند و از این طریق می‌توانند مردم را آلوده کنند. از همین رو سازمان بهداشت جهانی باید توصیه‌های خود را برای مقابله با این ویروس تغییر دهد.

در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده ویروس کرونا در وهله اول از طریق ارتباط اشخاص با یکدیگر و از طریق انتقال از بینی یا دهان منتقل می‌شود. این امر نیز از طریق سرفه، عطسه یا صحبت کردن رخ می‌دهد.

اما ۲۳۹ محقق از ۳۲ کشور جهان در نامه سرگشاده خود خطاب به سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده‌اند شواهدی در اختیار دارند دال بر اینکه ذرات کرونا آن قدر کوچک هستند که از طریق هوا منتقل می‌شوند و برای جابجایی آنها نیازی به عطسه و سرفه و صحبت کردن هم نیست. تنها کافی است فردی با استنشاق هوای آلوده به ویروس کرونا مقدار کافی از آن را به درون بدن خود منتقل کند تا به این بیماری مبتلا شود. سازمان بهداشت جهانی هنوز نسبت به این نامه جدید واکنشی از خود نشان نداده است.

بر اساس این نامه که محققان دانشگاه‌های بزرگ و معتبر آمریکا، اروپا و آسیا در نگارش آن مشارکت داشته‌اند افراد برای در امان ماندن از ویروس کرونا باید حتی در محیط‌های باز و در بسته کم جمعیت و در منازل خود نیز ماسک بزنند و رعایت فاصله اجتماعی در صورت عدم استفاده از ماسک کمکی به در امان ماندن از ویروس کرونا نمی‌کند.

از سوی دیگر این تحقیق نشان می‌دهد فعالیت‌های کاری و شغلی به خصوص در اماکنی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و ادارات شلوغ تنها در صورتی می‌تواند ادامه یابد که همه کارکنان از ماسک‌های قدرتمند ان ۹۵ استفاده کنند تا کوچک‌ترین ذرات معلق در هوا امکان ورود به بینی و دهان را پیدا نکنند. همچنین استفاده از اشعه ماورا بنفش برای کشتن ویروس کرونا به طور روزمره باید مورد توجه قرار بگیرد.

در حال حاضر هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا در هوا چند ساعت مؤثر و پایدار باقی می‌ماند و تنفس چه مقدار از این ویروس برای ابتلاء به کرونا کافی است. تحقیقات دولت آمریکا در ماه مارس گذشته نشان داده بود ویروس کرونا در هوا تا سه ساعت خطرناک و سالم باقی می‌ماند.

به گفته بیل هاناژ اپیدمولوژیست دانشگاه هاروارد مردم عموماً موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا را به مسخره می‌گیرند. اما باید توجه داشته باشیم که این ویروس حداقل تا چند ساعت در هوا معلق و فعال باقی می‌ماند و می‌تواند افرادی را که در منزل و خیابان و محل کار حضور دارند، آلوده کند. لذا استفاده از ماسک در همه حال باید جدی گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار