کد خبر: ۸۷۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۴ 05 July 2020

فرهاد ابول نژادیان در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت "کمپین اطلاع رسانی استفاده از ماسک در بحران کرونا" ، اظهار کرد: از یک هفته گذشته تا کنون تست را تنها برای افراد علامت دار، بالای 60 سال و دارای بیماری زمینه‌ایم انجام می‌دهیم.

وی افزود: این تصمیم بر اساس شرایط مالی کشور و اینکه هر تست 220 هزار تومان برای دانشگاه علوم پزشکی هزینه دارد گرفته شد ضمن اینکه زمانی تست برای همه انجام می شود که بیماری پخش نشده باشد اما زمانی که  بیماری گسترش پیدا کند از نظر علم توجیهی ندارد که از افراد بدون علامت نیز تست گرفته شود.

 ماسک تا 95 درصد از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه استفاده همگانی از ماسک تا 95 درصد از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند، گفت: البته استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست و باید از حضور در  تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها را مدنظر داشته باشیم.

ابول‌نژادیان در رابطه با عملکرد سامانه 4030 ، عنوان کرد:  در گذشته ستاد اجرایی فرمان امام خمینی ( ره) به عنوان تامین کننده مالی، هزینه  این سامانه را به مخابرات پرداخت می‌کرد اما اکنون این موضوع کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه با درخواست تعطیلی ها موافقت نشد، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی ستاد ملی کرونا با تعطیلی موافقت نکرد از طرفی تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی در اختیار ستاد کرونای استانی نیست و این ستاد مجوز تعطیلی ندارد.

به دلیل مسائل اقتصادی با تعطیلی موافقت نشد

ابول‌نژادیان افزود: ما درخواست تعطیلی را هم داده بودیم اما با آن موافقت نشد و تنها با ایجاد محدودیت در گروه‌های سه و چهار که شامل فعالیت های پرخطر از جمله باشگاه های ورزشی، کلاس های و آزمون های حضوری و مراکزی که احتمال تجمع در آن ها بالا است مانند آرایشگاه ها موافقت شد.

وی با بیان اینکه شهرهای قرمز استان  از 9 شهر به 12 شهر افزایش پیدا کرد، عنوان کرد: در هفته گذشته وضعیت اهواز زرد گزارش شد اما طبق آخرین بررسی‌ها روز گذشته به نارنجی یعنی وضعیت پرخطر تغییر پیدا کرد.

ابول‌نژادیان گفت:  تا اسفند ماه سال گذشته کارخانه  تولید ماسک در استان نداشتیم اما در حال حاضر 13 کارگاه مجوز موقت سه ماهه برای تولید ماسک در استان دارند.

وی افزود: در کل کشور نیز در اسفندماه در مجموع 14 کارخانه تولید ماسک  وجود داشت و روزانه 700 هزار ماسک تولید می‌کردند به همین دلیل به سختی نیاز کارکنان مراکز بهداشتی استان از خارج ازخوزستان تهیه می‌شد این در حالی بود که روزانه به سه تا چهار هزار ماسک N95 در بیمارستان ها نیاز داشتیم.

ابول‌نژادیان با اشاره به ممنوعیت خروج ماسک تولیدی استان‌ها  توسط دادستان و استانداران استان‌های مختلف در کشور، بیان کرد: در این شرایط ما مجبور شدیم از یکی از استان‌های شمالی پارچه ماسک، فیلتر و کش ماسک را جداگانه خریداری و به شهریار بفرستیم تا از آن جا آماده شوند و با پرواز به اهواز ارسال کنند و گاهی به دلیل تاخیر پرواز برای شیفت عصر ماسک نداشتیم اما آن شرایط را مدیریت کردیم.

روزانه 400 هزار ماسک در خوزستان تولید می شود

وی افزود: در حال حاضر روزانه 400 هزار ماسک در خوزستان تولید می شود علاوه بر  این وارادات ماسک از استان‌های دیگر نیز انجام می‌شود اما صادرات ماسک به استان های دیگر ممنوع اعلام شده است.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه  از طرف رئیس جمهور  متولی تامین ماسک سازمان صمت هر استان تعیین شده است، گفت: 70، 80 درصد جامعه توان خریداری ماسک را دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام وزیر صمت  روزانه 4 میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود و واردات  ماسک به کشور نداریم.

وی با تاکید بر اینکه در مناطق محروم باید ماسک توزیع شود، گفت: در این خصوص کلیه سازمان‌ها،  ارگان‌ها و خیرین باید همکاری کنند تا پویش «من ماسک می‌زنم» به راحتی برای مردم محقق شود،  دانشگاه علوم پزشکی نیز این آمادگی را دارد تا از محل درآمدهای اختصاصی خود روزانه تعدادی ماسک را در بین مردم توزیع کند.

ابول‌نژادیان افزود: انتظار می‌رود مردمی که توان اقتصادی دارند به افرادی که توان خرید ماسک را ندارند کمک کنند ویا ماسک هدیه دهند.

وی بیان کرد: حدود یک هفته گذشته روزانه تعداد بستری‌های مبتلا به کرونا 20 تا 30 نفر کاهش یافته که در مجموع حدود 200 نفر از آمار بیماران بستری ما کم شده است.

ابول‌نژادیان گفت: بسیاری از استان‌های کشور  به ازای هر یک هزار نفر 2 یا سه تخت بیمارستانی دارند اما در استان چنانچه به ازای هر یک هزار نفر دو تخت داشته باشیم یعنی  به پنج هزار تخت دیگر در استان نیاز است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار