رئیس ‌کل سابق بانک مرکزی طی گفت‌و‌گویی به عدم حل مشکلات بانکی پس از برجام، آمارهای عجیب روحانی از گشایش برجام و بالا بردن افراطی توقع مردم از برجام و... ‌اشاره کرد.
کد خبر: ۸۷۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۲ 05 July 2020

ولی‌ا... سیف در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در واکنش به این ادعا که برجام نتوانست مشکل بانکی ما را حل کند، گفت: درست است. مسائل نظام بانکی حل نشد. آقای رئیس‌جمهور انتظارات زیادی را ترسیم کرده بود. مثلا همان زمانی که ایشان گفت در روز اول اجرای برجام 1000 ال‌سی باز می‌شود من خصوصی به رئیس ‌دفتر ایشان گفتم از کجا این اطلاعات به ایشان داده شده است؟ گویا این اطلاعات توسط یکی از اعضای اتاق بازرگانی به ایشان داده شده بود. توقع از برجام را به صورت افراطی بالا برده بودند.


وی با‌اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در قبال مبادلات بانکی با ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها به بانک‌هایی اروپایی که با ایران کار می‌کردند، مراجعه می‌کردند و می‌گفتند شما مراقب باشید و با ایران کار نکنید. مثلا یک بانک سوئیسی که پذیرفته بود با ایران کار کند، آمریکایی‌ها با آن بانک تماس گرفته و گفته بودند نباید با ایران کار کنید و در غیر این صورت با ما طرف می‌شوید.


دستاورد «تقریبا هیچ» برجام واقعیت بود
رئیس ‌کل سابق بانک مرکزی درباره عبارت «تقریبا هیچ» که در سازمان ملل به عنوان دستاورد بانکی برجام بیان کرده بود، گفت: البته یک «تقریبا» هم گفتم. یعنی یک جزئیاتی برای ما باز شد و نسبت به وضعیت گذشته قابل مقایسه نبود. وقتی به ایران آمدم دوستان در دولت برایم بیشتر توضیح دادند. اما آنچه که مسلم است من واقعیت را گفتم و حرف دلم را زدم.
سیف اضافه کرد: توقع کارشناسی منطقی از برجام نمی‌توانست اینقدر باشد. راجع به سوئیفت یادتان می‌آید چه فضایی بود؟ این سوئیفت اصلا هیچی نبود و همین الان هم هیچی نیست. آن زمان به یک تابو تبدیل شده بود. شما می‌دانید وقتی برای یک چیز به این کم اهمیتی چنین جوی درست می‌شود چقدر مذاکره‌کننده ما را در موضع ضعف قرار می‌دهد؟ طرف مقابل از موقعیت سوءاستفاده می‌کند و می‌گوید ما به شما سوئیفت داده‌ایم!


وی درباره دست خالی تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی توضیح داد: در جلسه‌ای که در لوزان داشتیم (طرف مقابل) یک تیم کارشناسی پشت سرش بود اما از تیم ایرانی فقط من بودم و آقای کامیاب و آقای دکتر عزیزی و آقای انصاری. در حالی که طرف مقابل یک تیم بزرگ کارشناسی داشت و نمایندگان اتحادیه اروپا هم با او بودند، هر لحظه مباحث را با افراد پشت صحنه هماهنگ می‌کرد اما من باید در لحظه خودم تصمیم می‌گرفتم! همه جا اینگونه است.


روحانی می‌گفت تبعات رشد نقدینگی مال بعدهاست!


رئیس‌ کل سابق بانک مرکزی با ‌اشاره به اینکه در زمان بودجه‌گیری، بانک مرکزی قربانی می‌شد، بیان کرد: هر کسی وقتی خوب توانست جمع را متاثر کند، همه نگاه‌ها به سمت سازمان برنامه و بودجه می‌رود. آقای نوبخت می‌گوید شما که می‌دانید محدودیت بودجه داریم. بعد از آن همه نگاه‌ها به سمت رئیس‌کل بانک مرکزی می‌رود. آقای رئیس‌جمهور می‌پرسند راهی دارد؟ شما می‌گویید آقای رئیس‌جمهور ممکن است راه وجود داشته باشد ولی رشد نقدینگی چنین می‌شود و تورم چنان می‌شود. رئیس‌جمهور می‌گوید آن تبعات که برای بعد است، الان مشکل داریم. این را یک کاری بکنید!


سیف افزود: حوالی شهریور 93 بود. تصور می‌شد اگر خبر توافق منتشر شود یک‌دفعه نرخ ارز افت کند، مثل دوره پذیرش قطعنامه. آنجا عنوان کردم اگر این اتفاق بیافتد من وارد بازار می‌شوم و ارز می‌خرم. از طرف برخی اعضای دولت و آقای رئیس‌جمهور به شدت به من انتقاد شد که «این حرف‌ها چیست.» وقتی این وضعیت وجود دارد نمی‌توانید انتظار داشته باشید بانک مرکزی به طور مستقل تصمیم‌گیری کند.


وی درباره وضعیت ارزی کشور در سال 96 اظهار داشت: در نیمه دوم سال 96 بانک مرکزی به‌شدت تحت فشار بود، چون من در عمل تا پایان سال 96 بودم و بعد از آن ابتکار عمل دست خود دولت بود و ما با سیاست ارز 4200 تومان موافق نبودیم، به همین دلیل تا آن مقطع قیمت ارز از 3000 تومان در شهریور 92 به 4800 تومان در 29 اسفند رسید.
دولت نتوانست به تحریم‌ها
واکنش مقتضی نشان دهد
رئیس ‌کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: یکی از ریشه‌های مشکل ایجاد شده در دولت دوازدهم این بود که مجموعه دولت، به خصوص وزارتخانه‌هایی مثل صنعت، معدن، تجارت نتوانستند به سرعت نسبت به تهدیدات آمریکا در مورد خروج از برجام و در نهایت بازگشت تحریم‌ها واکنش مقتضی نشان دهند.

مثلا تا زمان تصمیم دلار 4200 در فروردین 97، واردات بدون هیچ محدودیتی انجام می‌پذیرفت. همه سیاست‌ها نیز در راستای حمایت و توسعه واردات بود.
سیف درباره اظهارات بدون پشتوانه کارشناسی رئیس‌جمهور گفت: یک روزی در ستاد اقتصادی دولت به من گفته شد آقای رئیس‌جمهور با این بحث‌هایی که شما می‌کنید موافق است اما باید کنترل شود. 50 درصد از نرخ تورم تاثیر بگذارد روی نرخ ارز. گفتم چرا 50 درصد؟ این 50 درصد از کجا آمده است. گفتند حالا از هیچ که بهتر است!!‌ اشتباه استراتژیک دولت در سال 95 اصرار بی‌منطق بر بازگرداندن نرخ به محدوده 3700 تومان بود.


وی اضافه کرد: در صورتی که گزارش‌های کارشناسی حاکی از این بود که نرخ باید در سال 95 از چهار هزار تومان عبور می‌کرد. در جلسه‌ای که در دی ماه 95 خدمت حضرت آقا داشتم، وقتی از جلسه برگشتم به آقای رئیس‌جمهور گزارش دادم. گفتم شما گاهی اوقات مطرح می‌کنید آقا خیلی نسبت به نرخ ارز حساس هستند اما من احساس کردم ایشان موافق هستند. البته در همان جا تاکید کردم که استنباط من از صحبت و واکنش ایشان این بود. آقای رئیس‌جمهور گفتند من مفصل با آقا صحبت کردم و نظرات ایشان را می‌دانم و من هم نظرات ایشان را می‌گویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار