کد خبر: ۸۷۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 04 July 2020

خبر شوک‌آور بود، سرپرست مرکز بهداشت علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ۲۶ خرداد اعلام کرد که ۱۱ هزار نمونه آزمایش کرونا از ۲۹ هزار نمونه‌ای که طی هفته‌های اخیر از مراجعه‌کنندگان در خوزستان گرفته شد، به طرز عجیبی مفقود شد.

رسانه‌ها گزارش دادند که سید محمد علوی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: در مراکز بهداشت نمونه‌های کرونا گرفته می‌شود و به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شود. یکی از دلایل این فاجعه، نمونه‌گیری بیش از حد ظرفیت آزمایشگاه‌های استان خوزستان است.

امیر دانیالی، مسئول پیشین آزمایشگاه‌های کرونا در خوزستان در واکنش به این خبر گفت: در ابتدا باید اعلام کنم که مجموع نمونه‌گیری‌ها ۲۹ هزار نفر نیست بلکه ۵۰ هزار و ۳۴۳ مورد است.

وی افزود: ثانیاً ما از ۱۱ هزار تست کرونا در استان موردی به عنوان مفقوده نداشتیم و در نتیجه این مطلب را به عنوان کسی که از روز اول در پایه‌گذاری و راه‌اندازی این آزمایشگاه نقش داشته است، به شدت تکذیب می‌کنم.

۶ درصد از تست‌ها قابل آزمایش نبودند

دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز این ادعا را تکذیب و اعلام کرد: «ادعای مطرح شده در این برنامه کاملاً کذب و به دور از واقعیت مطرح شده است. در خصوص نمونه‌های سرپایی اخذ شده در آزمایشگاه‌های کرونا ویروس قابل ذکر است تا به حال تعداد ۵۰ هزار و ۳۴۲ عدد نمونه پذیرش شد که از این تعداد ۴۳ هزار و ۳۷۷ عدد آن پاسخ داده شده است. از تعداد ۶ هزار و ۹۶۵ نمونه باقیمانده نیز تعداد ۳ هزار و۵۰۰ نمونه امروز ۲۶ خرداد پاسخ داده خواهد شد».

در ادامه این جوابیه آمده بود: «مابقی نمونه‌ها به تعداد سه هزار و ۴۶۵ نمونه به دلیل برخی اشکالات در نمونه‌ها مانند عدم رعایت زنجیره سرما در انتقال و یا تکنیک غلط در نمونه‌گیری قابل آزمایش نبوده‌اند که از این افراد مجدداً نمونه‌گیری شده است. این تعداد تنها ۶ درصد کل نمونه‌ها است، در حالی که تا ۱۰ درصد به عنوان نمونه‌های مخدوش در همه آزمایشگاه‌ها یک استاندارد و غیرقابل اجتناب است. شگفت‌آور آنکه این مسئله بدیهی چگونه بزرگنمایی، تحریف و به سرعت در رسانه‌های مختلف و با عنوان کاملاً کذب مفقود شدن نمونه‌ها پخش شده است».

گله‌مندی شهروندان

این در حالی است که برخی شهروندان اهوازی که حدود یک ماه پیش و هم‌زمان با منتشر شدن خبر مفقود شدن تعدادی از تست‌های کرونا به مراکز بهداشت برای انجام تست این بیماری مراجعه کرده بودند، اعلام کردند که تاکنون نتیجه تست برای آنها ارسال نشده و از این بابت گله‌مند هستند.

منیژه، ساکن منطقه کوروش اهواز که برای گرفتن این تست از پدرش به مرکز بهداشت زیتون کارگری در خیابان میترا مراجعه کرده بود، در این باره گفت: «پس از آنکه دیدیم پدرم علائم مشکوک ابتلاء به کرونا را دارد، او را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت منطقه در زیتون کارگری بردیم، پس از پر کردن فرم و نوشتن شماره تماس منتظر ماندیم جواب را ارسال کنند اما پس از گذشت بیش از یک ماه خبری از ارسال اس ام اس نشد».

وی افزود: «با این حساب که ممکن است پدرم به کرونا مبتلا نباشد و از آنجا که او بیماری دیگری دارد و نیاز بود از او مراقبت کنیم، مجبور بودیم او را جابه‌جا کنیم و به او نزدیک شویم».

این شهروند اهوازی در ادامه گفت: «پس از گذشت چند روز من و برخی از خواهر و برادرهایم علائم کرونا از جمله تب، تنگی نفس و سرفه را احساس کردیم و احتمال دادیم به کرونا مبتلا شده‌ایم که پس از دادن تست مشخص شد حدسمان درست است».

منیژه با بیان اینکه برای دادن تست به مرکز بهداشت در زیتون کارگری مراجعه کرده است، بیان کرد: «پس از آنکه خودم تست دادم، یکی دو روز پس از آن جواب را دریافت کردم در حالی که هنوز جواب تست پدرم ارسال نشده بود».

وی توضیح داد که پس از بستری پدرش در بیمارستان امیرالمومنین به آنها اعلام شد که پدرشان مبتلا به کروناست که آن زمان خیلی دیر شده بود چرا که کرونا به او و برخی دیگر از اعضای خانواده‌اش منتقل شده بود.

یک شهروند دیگر به نام یاسین نیز اعلام کرد که پس از آنکه علائم مشکوک ابتلاء به کرونا را در خود احساس کرده به مرکز بهداشت منطقه سعدی مراجعه کرده و تست لازم را داده اما پس از گذشت چند هفته تاکنون جواب برای او ارسال نشده است.

بنا به گفته وی، این شهروند اهوازی پس از تشدید بیماری به بیمارستان مراجعه کرده و از او تست کرونا گرفته شده و جواب مثبت به او اعلام شد، او بلافاصله فرزندانش را از منزل شخصی خود به جای دیگری منتقل کرده تا از انتقال بیماری به آنها جلوگیری کند اما در این زمان همسرش نیز علائم ابتلاء را در خود مشاهده کرده بود.

وی درباره همسرش که به مرکز بهداشت کمپلو مراجعه کرده بود نیز توضیح داد: که اگرچه همسرم به آنجا مراجعه و تست کرونا داده بود اما او نیز هیچ‌گاه جواب تست را دریافت نکرد.

در حالی که مسئولان بهداشت اهواز، مفقود شدن ۱۱ هزار تست کرونا را تکذیب کردند، علت عدم ارسال جواب تست کرونا به این چند شهروند را از مسئول آزمایشگاه کرونای دانشگاه علوم پزشکی جویا شدیم. شهروندانی که تأکید کردند نه تنها جوابی دریافت نکردند بلکه حتی از آنها خواسته نشد در صورت باطل شدن تست تحت تأثیر برخی عوامل، بار دیگر از آنها تست گرفته شود.

وجود خطا در هر سیستم

مالک کنانی با تأکید بر عدد ۱۱ هزار که نمی‌تواند صحت داشته باشد، تأیید کرد که برخی از تست‌ها ممکن است در اثر برخی از عوامل از بین رفته باشند و ارسال جواب تست را به بیماران غیرممکن کرده باشد.

وی با بیان اینکه قطعاً در هر سیستمی مصداق خطا وجود دارد و هر انسانی ممکن است خطا کند، گفت: «روزی که مسئول قبلی آزمایشگاه در این باره صحبت کرد، گفت که درصدی از خطا وجود دارد و این درصد را نیز اعلام کرد و تأکید کرد که این چیز عجیب غریبی نیست، در سیستمی که روزی چند هزارتا نمونه وارد آن می‌شود، یکی دو درصد خطا در آن پیش می‌آید و این جزئی از کار است و هیچ اشکال خاصی بر سیستم وارد نیست».

کنانی تأکید کرد: «۱۱ هزار نمونه تست گم شده باشد، اصلاً صحیح نیست».

بی‌شک حساسیت کرونا به علت جدید و ناشناخته بودن آن بیش از بیماری‌های دیگر است. بر همین اساس، عدم ارسال جواب تست به کسانی که چشم انتظار دریافت پیامک از مراکز بهداشت مانده بودند، پیامدهای خطرناکی می‌تواند در پی داشته باشد و تاکنون به خوبی ثابت شده که انجام دقیق تست و ارسال به موقع آن بر مرگ و زندگی شهروندان که به آن مبتلا شده‌اند و اطرافیان آنها تأثیرگذار است، حالا چه یک بیمار باشد چه ۱۱ هزار بیمار.

بنابراین، تقلیل خطا از طریق پایین آوردن تعداد تست‌هایی که جوابشان هیچ‌گاه به بیماران ارسال نشد، به هیچ وجه نمی‌تواند از اهمیت موضوع بکاهد و اشتباه پیش آمده را توجیه کند.

 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار