با شیوع ویروس کرونا در کشور طی چند ماه اخیر، زندگی همه افراد با تغییرات زیادی روبرو بوده است؛ تغییراتی که بخشی از آن به فرهنگ و آداب و رسوم برمی‌گردد؛ به جا نیاوردن دید و بازدید سال نو، ماندن در خانه در روز ۱۳بدر و... از مواردی بود که دستخوش این تغییرات شدند.
کد خبر: ۸۷۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۱ 04 July 2020

با شیوع ویروس کرونا در کشور طی چند ماه اخیر، زندگی همه افراد با تغییرات زیادی روبرو بوده است؛ تغییراتی که بخشی از آن به فرهنگ و آداب و رسوم برمی‌گردد؛ به جا نیاوردن دید و بازدید سال نو، ماندن در خانه در روز ۱۳بدر و... از مواردی بود که دستخوش این تغییرات شدند.

به گزارش ایسنا،‌ با گذشت زمان برغم افزایش آمارهای کرونا اما حساسیت و دقت‌نظر شهروندان در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس کمرنگ شده است؛ موضوعی که از سویی می‌توان آن را به خسته شدن مردم از طولانی شدن این شرایط و از سویی دیگر به بازگشایی‌های گستره‌ای که در مشاغل و فعالیت‌ها اتفاق افتاد مرتبط دانست.

از جمله موضوعات و رفتارهای پرخطری که این روزها بحث آن هم در میان مردم و هم مسئولین داغ است، موضوع بازگشایی تالارها و حضور در مراسماتی است که ماهیت تجمعی دارند که در قدرت گرفتن زنجیره انتقال ویروس کووید۱۹ و افزایش آمار مبتلایان موثر است. شرکت در مراسم‌ تشییع و ترحیم افراد به ویژه چهره‌های سرشناس، یکی از همین زنجیره‌های انتقال بیماری است.

دکتر مسعود مردانی_عضو ستاد علمی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به نظر بنده به عنوان کسی که از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد مرگ هزاران نفر از هموطنانم بوده‌ام، شرکت در اینگونه مراسم‌ها برای همه افراد لزومی ندارد و افراد می‌توانند بدون حضور در مراسم‌های گسترده برای متوفی طلب آمرزش کرده و فاتحه‌ای قرائت کنند.

وی افزود: در یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری به دنبال برگزاری یک مراسم عزا ، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان به ویروس کرونا مبتلا شدند. ضمن اینکه انجام تست سرولوژی و منفی شدن جواب آن پیش از برگزاری مراسم هم هیچ فایده‌ای ندارد. 

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه مراسماتی با ماهیت تجمعی مانند مراسم عزا و عروسی نباید در شرایط فعلی برگزار شود، ادامه داد: موارد جدید بروز کرونا در کشور بسیار افزایش یافته است و به نظر می‌رسد بهتر است مجددا به تعطیلی برخی مشاغل، ادرات و... فکر کنیم؛ البته موضوعات این چنینی به عهده ستاد اجرایی مقابله با کرونا است و ما تنها پیشنهادات خود را مطرح می‌کنیم اما بهرصورت در حال حاضر شرکت در مراسم‌های عروسی و عزا و  مسافرت غیر ضروری و.... را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. 

دکتر مردانی با اشاره به اینکه افراد نزدیک به متوفا می‌توانند با رعایت پروتکل بهداشتی در مراسم‌ شرکت کنند، گفت: برگزاری مراسم در فضای باز و با تعداد بسیار کم مهمان به شرط رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ایرادی ندارد اما هیچ لزومی ندارد که جمعیت زیادی را برای خاکسپاری عزیزانمان در این شرایط دعوت کنیم. ما ضمن ارج نهادن به تمام افراد سرشناس اما باید از مردم بخواهیم برای جلوگیری از تجمعات در مراسم‌های این افراد شرکت نکنند. شاید برخی هنوز از عمق ماجرا بی خبر باشند و ندانند که ظرفیت بیمارستان‌های ما برای پذیرش مبتلایان به کرونا تا چه اندازه اشغال شده است. 

وی با بیان اینکه بسیاری از جلسات مهم از طریق بسترهای اینترنتی و ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود،‌ تصریح کرد: مردم هم می‌توانند برای عرض تسلیت از این بسترها استفاده کنند تا بتوانند جلوی زنجیره انتقال کرونا را تا حدودی بگیرند. از سوی دیگر پیشنهاد من به کسانی که می‌خواهند برای عرض تسلیت اقدام به تهیه دسته گل و یا تاج گل کنند نیز این است که به جای این کار برای افراد کم درآمد و کمتر برخوردار ماسک تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار