متخصص جراح لاپاروسکوپی چاقی گفت: کسانی جراحی لاغری می‌شوند که به دلیل چاقی bmi بالای 40 داشته باشند.
کد خبر: ۸۶۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ 02 July 2020

نهیان مرادی متخصص جراح لاپاروسکوپی چاقی با حضور در برنامه تلویزیونی طبیب با اشاره به شرایط افرادی که می‌توانند تحت جراحی لاغری قرار گیرند، به تشریح چگونگی عمل جراحی بای پس روده و ممنوعیت‌‌ها، پرهیزها و رژیم غذایی بیماران قبل و بعد از عمل پرداخت.

مرادی یادآور شد: فقط کسانی جراحی لاغری می‌شوند که آنها به دلیل چاقی bmi بالای 40 داشته باشند. افراد دارای بیماری‌های خواب، ناباروری، فشار خون بالا، دیابت‌های کنترل‌نشده، این افراد نیازمند جراحی هستند، روش‌های زیادی برای جراحی وجود دارد، روش‌های محدودکننده و سوء جذب‌دهنده مثل بالن‌گذاری و یا روش بای پس روده باریک.

وی ادامه داد: وقتی کسی آماده عمل می‌شود بارها تحت مشاوره پزشکان گوارش بیهوشی، قلبی و روانشناسی قرار گرفته تا نوع عمل تعیین شود. اما توصیه من این است که حتما افراد قبل از عمل مطالعه لازم را داشته و با اشخاصی که قبلا این کار را انجام دادند ارتباط گرفته و صحبت کنند، چون قرار است که روش زندگی‌شان عوض شود، با خطرات و عوارض آشنا باشند و سبک زندگی کردن بعد از عمل را از آنها بپرسند چون این افراد دقیق می‌توانند آگاهی دهند، همچنین رفتارهای پر خطر را هشت هفته قبل از عمل کنار بگذارند مثل مصرف سیگار، قلیان و مواد ممنوعه دیگر، چون می‌تواند حین عمل خطر داشته باشند.

این پزشک متخصص همچنین عنوان کرد: باید افراد قبل از عمل داروهایی که مصرف می‌کنند به پزشک اطلاع دهند، مثل داروی فشار خون، دیابت، تیروئید، اعصاب که تا شب قبل از عمل باید طبق رویه قبل استفاده کنند، اما از فردا زندگی و شرایط و سبک زندگی‌شان تغییر می‌کند، کسانی که داروهای رقیق‌کننده استفاده می‌کنند مثل وارفارین یا آسپرین، باید پنج روز قبل از عمل طبق توصیه پزشک این داروها قطع شود. برخی که نمی‌توانند قطع کنند، لازم است که قبل از عمل بستری شوند و از داروهای جایگزین دیگر استفاده کنند.

مردای با اشاره به اینکه افراد باید از چهار هفته قبل رژیم کم کالری استفاده کنند، تصریح کرد: 800 کالری در روز برای آنها کافی است، یک کیلو کاهش وزن قبل از جراحی به شرایط عمل و روند بهبود کمک می‌کند، یعنی فکر نکنند بعد از عمل رژیم را آغاز کنند و قبل از عمل آزاد هستند، باید از چهار هفته قبل از عمل خودشان را به شرایط بعد از عمل نزدیک کنند، فست فود و غذاهای پرچرب، نوشابه استفاده نکنند، تمرین استقامت و اراده داشته باشند، افرادی که بی ام آی بالای 45 دارند و راه رفتن‌شان سخت است می‌توانند پیاده‌روی مستمر و کوتاه داشته باشند در این صورت دوره نقاهت خوبی داشته و این دوره را خیلی سریع پشت سر می‌گذارند. این عمل جراحی متابولیک یکی از اندیکاسیون‌های قطعی‌اش برای دیابت‌های کنترل نشده است، دیابتی‌ها حتما باید داروهای قندشان تا قبل از عمل استفاده شود و شب قبل از عمل بستری می‌شوند، 88 درصد این افراد نیازشان به انسولین قطع شده و می‌توانند وارد درمان خوراکی شوند.

وی با اشاره به اینکه این عمل زخم و عفونت ایجاد نمی‌کند، گفت: این عمل لاپاروسکوپی و درون‌بین است، جراحی بین 45 دقیقه تا یک ساعت و ربع طول می‌کشد و با ایجاد چهار تا پنج سوراخ و چهار تا بخیه یک سانتی انجام می‌شود، از روز اول افراد می‌توانند 15 دقیقه راه بروند، بعد از 10 روز می‌توانند قدم زدن را شروع کنند و از روزی 10 تا 30 دقیقه ورزش کنند، ورزش‌هایی مثل شنا و دویدن را چهار هفته بعد از عمل و ورزش‌هایی مثل وزنه زدن و باشگاه رفتن را 8 تا 10 هفته بعد می‌توانند شروع کنند.

متخصص جراح لاپاروسکوپی چاقی و متابولیک همچنین تأکید کرد: اگر عمل مناسب برای فرد مناسب انتخاب نشود و کاهش وزن به صورت خیلی سریع اتفاق افتاده و طول روده زیادی بای پس شود عمل می‌تواند باعث مشکل کبدی شود که جا دارد که عمل را برگردانند، این کاهش وزن در یک تا دو سال و در پروسه طولانی‌مدت انجام می‌شود، موفقیت آن 50 درصد کار جراح است و 50 درصد به خود بیمار و پیگیری‌های بعدی آن برمی‌گردد، معمولا اگر عمل جراحی مناسب انتخاب شود، دو تا سه درصد احتمال برگشت وجود دارد.

مرادی در پایان در خصوص رژیم بعد از عمل نیز یادآور شد: بعد از عمل تا 10 روز مایع‌خواری است یعنی 10 تا 12 لیوان مایعات است که یک تا دو لیوان آب گوشت، آب مرغ و مایعات صاف شده مصرف می‌شود که فرد بیش از این هم میل ندارد، 10 روز دوم غذای میکس و حلیم شده است، بعد از 30 روز می‌توانند برگردند سر سفره و هر چه میل دارند بخورند، هر چه میزان جوندگی بیشتر باشد سریع‌تر بهبود می‌یابند، تا یک سال بعد از آن هم سمت سیگار و قلیان نروند. در یک ماه اول بین 15 تا 30 کیلو وزن کم می‌کنند و شرایط زندگی‌شان فرق می‌کند، چراکه این عمل کل چربی‌های بدن را به صورت همزمان کم می‌کند و بی ام آی را به 25 تا 30 می‌رساند، اما لازم به ذکر است که افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال کاندید این عمل جراحی نیستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار