گفت و گوی اختصاصی تابناک با فاطمه عبادی هنرمند توانمند خوزستانی؛
بهمن 97 بود که برنامه تلویزیونی عصر جدید با رویکردی تازه و نو در بین سایر برنامه های تلویزیونی صدا وسیمای کشور به کشف استعدادهای پنهان مردم در نقاط مختلف ایران پرداخت. فاطمه عبادی از ماهشهر برنده فصل اول این برنامه استعدادیابی یکی از استعدادهایی بود که با هنر نقاشی با خاک به مردم کشور معرفی شد.
کد خبر: ۸۶۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 01 July 2020

 

تابناک خوزستان/ اصلان بزاز:

بهمن 97 بود که برنامه تلویزیونی عصر جدید با رویکردی تازه و نو در بین سایر برنامه های تلویزیونی صدا وسیمای کشور به کشف استعدادهای پنهان مردم در نقاط مختلف ایران پرداخت. استعدادهای پنهانی که تا به آن روز ممکن بود هیچکس از آن ها خبر نداشته باشد و تنها در حد برنامه ها و مراسمات شهرستان دیده شده باشند اما در عصر جدید فرصتی برای معرفی و شناساندن این پدیده ها ایجاد شد.

فاطمه عبادی از ماهشهر برنده فصل اول این برنامه استعدادیابی یکی از استعدادهایی بود که با هنر نقاشی با خاک به مردم کشور معرفی شد.

تابناک خوزستان با این چهره هنری و همسرش احمد قنواتی حول محور استعداد خاص او به گفت‌وگو نشسته است.

 

 

 

 

تابناک خوزستان: از چند سالگی وارد دنیای هنر شدید؟

عبادی: از دوران نوجوانی و از پانزده‌سالگی و انتخاب رشته دبیرستانم اولین قدم من در این مسیر بود. تقریبا از همان سال ها تمام تکنیک‌های لازم نقاشی اعم از: رنگ و روغن، آکرولیک و گواش را زیر نظر اساتیدی مجرب آموختم و می توان گفت که از آن ایام نقاشی دیگر جز لاینفکی از زندگی من شد.

 

تابناک خوزستان: خانواده و به ویژه همسرتان آقای قنواتی، چقدر در شکل گیری و کشف استعدادتان نقش داشت؟

عبادی: همیشه خدا رو شاکرم که خانواده ای کم نظیر دارم و همیشه مورد حمایت همسرم بودم؛ در تمام زمینه ها به ویژه در زمینه مسایل هنری که همیشه مشوق من بوده است.

تعصب همسرم به هنر و علایقم بیشتر تصور دیگران است به طور مثال بارها شده با تکه دستمالی در منزل تصویر و شکلی را درست میکنم و به دلیل کم اهمیت بودن برایم رهایش کنم ولی همسرم بلافاصله با حساسیت بالایی می گوید این هنر دست تو ارزشمند است و باید نسبت به نگهداری آن دقت کرد. بارها گفته‌ام یکی از دلایل شکل گرفتن شخصیت هنری‌ام همسرم است. 

من همیشه گفته‌ام با اینکه از هر جهت خانواده‌ای بی نظیر دارم ولی همسرم برای من بیشتر از همسر بوده و هست. او برای من همیشه یک دوست واقعی بوده است.

 

تابناک خوزستان: هنر در زندگی روزمره و مدیریت خانه‌تان نیز در جریان است؟

عبادی: شما تصور کنید در منزل مان زمانی که مشغول خانه داری هستم همسرم برایم سنتور می نوازد و پسرم کار هنری می کند. در این 13 سال زندگی مشترک با وجود سختی های زندگی اما همیشه با وابستگی های زیبای عاطفی من، همسرم و پسرم به یکدیگر و صمیمت مان با هم روزهای سخت را از سر می گذاریم.

 

 تابناک خوزستان: همسر شما آتشنشان است، با خطرهای احتمالی این شغل مشکلی ندارید.

عبادی: همسرم در کنار خانواده علاقه و تعهد بسیار زیادی نسبت به شغلش دارد به گونه ای که در اکثر مواقع در حوادث خطرناک حضور پیدا می کند. به همین دلیل نیز اتفاقات ناخوشایندی را هم تجربه کرده ولی به لطف خدا در حال حاضر در سلامت کامل است. گاهی پیش آمده که ایرادهایی بگیرم. مثلا در زمان استراحت به او بگویم که وقت استراحت تو است؛ نمی شود نروی؟ 

 

 

تابناک خوزستان: درباره ی روحیه جهادی شما و همسرتان چیزهایی شنیده‌ام. در روزهای کرونایی فعالیت جهادی هم داشتید؟

عبادی: بله. در این روزهایی که کرونا زندگی را برای تمام مردم و به ویژه فرزندان و دانش آموزان مناطق محروم بیش از پیش سخت کرده دوشا دوش گروه خیریه نور مهربانی برای تامین نیازهای آموزشی این مناطق محروم؛ تلاش می کنیم.راه اندازی پویش های فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی و معرفی صفحات و افرادی که به صورت مجازی و رایگان اقدام به آموزش می کنند.

با وجود اینکه پس ازاجرایی که در صدا و سیما داشتم،تبلیغات با بودجه های بالایی به من پیشنهاد می شد ولی هیچ وقت نخواستم از لطف خدا برای کسب درآمد استفاده کنم. اما این ظرفیت را برای دیده شدن جوانان خالص و پاکی که به صورت رایگان فعالیت می کنند استفاده می کنم.

از دیگر فعالیت های ما در خیریه برگزاری مسابقات و پویش های مجازی کتاب خوانی و نقاشی بود.

در بحث اشتغال برای افرادی که به دلیل این ویروس دچار رکود اقتصادی شدند، با تبلیغ در صفحه شخصی کمک میکردم. همچنین در خصوص استفاده از اقلام بهداشتی نمایشگاه مجازی نیز داشتیم.

البته کارهایی هم در حوزه تخصصی من انجام شد به طور مثال کاری از طرف آستان قدس رضوی به مدافعان سلامت تقدیم شد و یک کاری دیگر توسط دوستان عصر جدید انجام گرفت.

 

تابناک خوزستان: دغدغه های شما نسبت به کشور و استان مظلوم خوزستان به عنوان کسی که همیشه پیش قدم کارهای خیر است، چیست؟

عبادی: بزرگترین دغدغه من ایجاد کسب و کار برای سرپرستان خانوار بود. در همان قدم اول بانک توسعه رسالت با اعلام آمادگی از این دغدغه‌ام حمایت کردند. بانک توسعه رسالت  یکی از پیشگامان تولید اشتغال برای بانوان سرپرست خانواده است و در حال حاضر با حمایت آقایان حسین زاده و باشی زاده کانون کارآفرینی را در این بانک تشکیل دادیم و قدم های مثبتی برای اشتغال هم استانی هایم برداشتیم. به صورت که وام هایی با بازپرداخت بلند مدت به افراد پرداخت می شود تا کسب و کارهای کوچکی را شکل بدهند. برای اولین بار اعلام می کنم؛ افرادی که دارای توانای و استعدادی هستند اما هنوز دیده نشد‌اند می توانند با مراجعه و پیگیری از کانون ما، ظرفیت شان را به اشتراک بگذارند.

تابناک خوزستان: پس با این توضیحات اولویت شما ادامه ی زندگی و کار در استان خوزستان است؟

من خودم را مدیون خوزستان درد کشیده و فرزند همین استان می دانم و از هیچ کاری برای پیشرفت استان و کشورم دست نمی کشم. در طول این مدت حتی برای کار و سکونت در تهران به من پیشنهاد شد اما اولویت من همیشه استان محروم خودم است نه جای دیگر.

در حال حاضر با تشکیل کارگروه های مختلف در شهرها و مناطق محروم، برای استعدادیابی افراد و دسته بندی آن ها فعالیت مان را شروع کردیم. از جمله مواردی که این کارگروه ها ارزیابی می شود هنرهای بومی خوزستان است تا با ایجاد رونق در کسب های بومی تاریخ وفرهنگ استان را فراموش نکنیم البته در این راه حمایت مسولین استانی نیز امری بدیهی است.

 از دیگر دغدغه هایم نیز ازدواج جوانان است و در این زمینه به برادران وخواهرانم می گویم برای شروع ازدواج لازم نیست هر دو طرف کامل و بدون عیب باشند. به عنوان خاطره‌ای برایتان از روزهای اول ازدواجم: در اوایل ازدواج مان بخاطر مشکلات مالی گاهی کرایه رفتن به خانه مادرم را هم نداشتیم ولی همه سختی های مالی آن دوران با صمیمیت و سپری شد.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار