کد خبر: ۸۶۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵ 22 June 2020

امین قربانی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دلیل افزایش میزان صادرات استان، رشد میزان صادرات محصولات پتروشیمی خراسان بوده است. 

وی تصریح کرد: بخش بسیار بزرگی از صادرات استان مربوط به شرکت پتروشیمی است، افزایش یا کاهش میزان صادرات استان وابسته به میزان صادرات آن شرکت است.

قربانی تصریح کرد: در ۲ ماهه امسال، حدود ۹۰ درصد از کل صادرات استان را محصولات مجتمع پتروشیمی خراسان به خود اختصاص داده است.  

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در این بازه زمانی حدود ۵۹ هزار تن کالا از استان صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۰۰ درصد رشد دارد.  

به گزارش ایرنا، تک محصولی بودن، یکی از آسیب های صادرات در خراسان شمالی است.  

وی افزود: بیشترین صادرات استان به کشور افغانستان بوده است و کشورهای آذربایجان، عراق، گرجستان و آلبانی در رده های بعدی مقصد صادراتی استان هستند.  

قربانی با اشاره به صادرات ۱۱.۴ میلیون دلار از پتروشیمی خراسان در ۲ ماهه امسال، خاطرنشان کرد: در این مدت، میزان صادرات پتروشیمی نسبت به مدت مشابه پارسال، ۴۴ درصد رشد داشته است.  

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره میزان صادرات کالا از گمرک استان گفت: در ۲ ماهه امسال ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش ۶ میلیون و ۹۵ هزار دلار کالا از گمرک استان صادر شده است که از نظر ارزشی ۴۳.۵ درصد و از نظر وزنی ۷۴.۸ درصد رشد دارد.

به گفته مسولان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، میزان هدف صادراتی استان برای امسال هنوز تعیین نشده است، هدف کمی صادرات، هر سال در یکی دو ماه اول، مشخص و تعیین می شد اما امسال شرایط کرونا، آن را به تاخیر انداخته است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.      

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار