یادمان مرحوم آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده فقید ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری امروز جمعه همزمان با برگزاری نخستین نماز جمعه ساری پس از حدود چهار ماه تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا پرده‌برداری شد.
کد خبر: ۸۶۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ 19 June 2020

یادمان مرحوم آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده فقید ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری امروز جمعه همزمان با برگزاری نخستین نماز جمعه ساری پس از حدود چهار ماه تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا پرده‌برداری شد.

 ایرنا ، یادمان مرحوم آیت الله طبرسی محل سخنرانی وی طی حدود ۴۰ سال اقامه نماز جمعه در مصلی ساری است که به تصویری از وی هنگام اقامه خطبه ها مزین شده است تا یادآور حضور معنوی این خطیب پرسابقه باشد.

پرده برداری از این یادمان به دست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده کنونی ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری صورت گرفته است.

همچنین با توجه به این که محل اقامه خطبه های نماز جمعه توسط مرحوم آیت الله طبرسی به عنوان یادمان این عالم روحانی تعریف و پرده برداری شده ، محل جدیدی برای اقامه خطبه ها در این محل ساخته شده که امروز برای نخستین بار امام جمعه ساری خطبه ها را در محل جدید اقامه کرد.

آیت الله طبرسی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه دائم ساری منصوب شد و از سال ۷۸ هم نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران را عهده دار شد. این عالم ربانی سرانجام در نهم آبان سال ۱۳۹۸ به دلیل بیماری از این سمت استعفاء داد و ۱۹ بهمن ماه همان سال هم دار فانی را وداع کرد.

آیت الله طبرسی همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

آیت الله طبرسی در فروردین ۱۳۱۹ شمسی در روستای «سوچلما» بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد. پدر وی حسن طبرسی سوچلمایی فرزند آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بود. حسن طبرسی از علمای برجسته مازندران و منطقه هزار جریب بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت کرد. وی در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده بود و در مسجد شاه غازی سابق و سجاد فعلی مشغول امامت و فعالیت‌های دینی بود.

وی تا سن حدود دوازده سالگی و در روستای خود سوچلما در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت کوهستانی و در آن مدرسه قسمت اعظم جامع المقدمات، ادبیات عرب و صرف و نحو را فرا گرفته و به مدت دو سال در آن حوزه حضور داشت. پس از دو سال تحصیل در کوهستان راهی حوزه علمیه قم شده و در آنجا حدود بیست سال مشغول تحصیل علوم دینی بود. سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی؛ مکاسب و کفایه را در خدمت فاضل لنکرانی و مشکینی و سلطانی طباطبایی و بروجردی و اساتیدی همچون جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و دیگران خواند.

آیت الله طبرسی از آغاز انقلاب در سال ۴۲ به صف مبارزه با دولت وقت پیوسته و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می‌شود. وی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.

وی بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال ۱۳۵۲ در ساری مقیم شد و در شهرستان ساری به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت. در ابتدای انقلاب اسلامی با سرپرستی مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل داد که اداره امور شهری را به عهده داشت. نورالله طبرسی در طول جنگ هشت ساله با عراق به فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ می‌پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار هادی روحانی در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بوده است.

آیت الله طبرسی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه دائم ساری و در سال ۷۸نماینده ولی فقیه در استان مازندران منصوب شد و سرانجام در نهم آبان سال ۱۳۹۸ به دلیل بیماری از این سمت استعفاء داد. او همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی در ۲۷ سالگی (سال ۱۳۴۶) ازدواج نموده و دارای چهار دختر و سه پسر می‌باشد.

پرواپیشگان در کلام امیرالمومنین، خطبه متقین و آیینه هدایت از تالیفات مرحوم آیت الله نورالله طبرسی است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار