کد خبر: ۸۶۴۵۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵ 19 June 2020
 کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی مواردی از بیماری تب مالت انسانی و دامی در شهرستان بویراحمد خبر دادند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در هفته اخیر لاشه های رها شده حیوانات در حاشیه جاده اصلی ورودی شهر یاسوج از دشتروم تا پلیس راه باعث ایجاد بوی تعفن و آزار شهروندان شده است.
مردمی که در اطراف این جاده ها زندگی می کنند بوی تعفن را ناشی از رها کردن لاشه گاو و گوساله هایی می دانند که بر اثر بیماری تب برفکی تلف شده اند این در حالی است که مدیر کل دامپزشکی استان به خبرنگار ایرنا گفت که بیماری که این روزها دامها را مبتلا کرده ، تب مالت است.
عبدالله بهمنش افزود: دام هایی که به تب مالت دچار شده اند باید بلافاصله تحویل کشتارگاه ها شوند تا در شرایط کاملا بهداشتی ذبح وبرای استفاده نگهداری شوند این در حالی است که برخی دامداران با اطلاع از بیماری دام آن را خارج از زنجیره کشتار بهداشتی به بازار عرضه می کنند.
وی یادآوری کرد بیماری تب مالت بومی ایران است وامکان شیوع آن در هر فصلی از سال وجود دارد و از بیماریهای مشترک دام و انسان است.
بهمنش ادامه داد: دامی که به تب مالت دچار می شود حتما باید بلافاصله به کشتارگاه برود زیرا درمان قطعی برای دام بیمار وجود ندارد و ضمن اینکه درمان آن نیز مقرون به صرفه نیست ودرمان تب مالت در انسان نیز گاه تا دو سال به طول می انجامد.
وی اضافه کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری دامهای با عمر بیش از سه ماه واکسیناسیون می شوند اما برخی دامداران از انجام اقدامات پیشگیرانه خودداری می کنند در نتیجه دام آلوده هم برای خود آنها و هم برای دیگران خطر آفرین است.
بهمنش از مردم خواست از مصرف گوشت ، شیرو فراورده های دامی خام که خارج از زنجیره تولید بهداشتی عرضه می شوند خودداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی ادامه داد: در مواردی که دامی آلوده به تب مالت باشد دامدار نیز مورد آزمایش قرار می گیرد و از طریق مراکز بهداشت مراحل درمان وی طی می شود.
اگرچه مردم عادی به اشتباه تب برفکی را عامل تلف شدن دامها عنوان می کنند اما همزمان شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر مبتلا شدن برخی از دامداران به تب مالت منتشر می شود در حالی که سرپرست مرکز بهداشت شهید دامیده گفت: در سال۹۹ تاکنون در شهرستان بویراحمد و منطقه دشتروم، تنها یک مورد تب مالت و در سال گذشته نیز ۶ مورد شناسایی و گزارش شد.
دکتر محمد یزدانپناه درباره نحوه شناسایی بیماران گفت:پزشک موارد مشکوک را برای تایید نهایی به آزمایشگاه تست (رایت و(۲me ارجاع و در صورت مثبت شدن تست برای پیگیری و دریافت دارو به واحد بیماریها ارجاع می دهد.
وی ادامه داد: واحد بیماریها نیز علاوه بر بررسی اطرافیان فرد بیمار، برای بررسی دام های منطقه مکاتبات لازم را با دامپزشکی استان انجام می دهد.
بیماری تب مالت یا بروسلوزبه عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود. باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌ کند. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام ، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.
تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی شود اما از گاو، خوک، گوسفند یا بز آلوده به انسان انتقال می‌یابد. تب مالت روی اعضای خون‌ساز بدن مانند مغز استخوان ، گره‌های لنفاوی، کبد و طحال تأثیر می‌گذارد. مصرف شیر، محصولات لبنی (کره، پنیر) یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود. کم‌خونی وخیم یا مشکلات معده و سابقهٔ جراحی آن به دلیل کاهش اسید معده امکان بروز بیماری را بالا می‌برد.
اسید معده تا حدودی احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی این بیماری در میان افرادی که با حیوانات در تماس هستند (کشاورزان، دامداران، قصابان، دامپزشکان) و افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند شایع‌تر است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای هفت کشتارگاه دام در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت، لیکک و لنده است. کشتارگاه یاسوج صنعتی، دوگنبدان و دهدشت نیمه صنعتی و سی سخت، باشت، لیکک و لنده نیز سنتی است. از مجموع هفت کشتارگاه کهگیلویه و بویراحمد ۲ مورد شامل یاسوج و لیکک توسط بخش خصوصی اداره می شوند و مابقی نیز دولتی و زیرنظر شهرداری هاست.
تعداد واحدهای دامی در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین است و میزان تولید گوشت قرمز نیز سالانه ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار