کد خبر: ۸۶۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 18 June 2020

 

تابناک/گروه استان‌ها- مدیرکل شیلات گیلان رهاسازی ۱۵۰ میلیون قطعه بچه‌‌ماهی استخوانی و خاویاری در دریای خزر را مورد اشاره قرار داد و گفت: رهاسازی بچه ماهی‌ها از ۲۰ خرداد شروع شده و تا پایان مرداد ادامه دارد.

 
150 میلیون قطعه بچه‌‌ماهی استخوانی و خاویاری امسال در دریای خزر رهاسازی می‌شود

عظیم مدبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، از رهاسازی بچه ماهیان سفید تولید شده در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بندر کیاشهر در رودخانه سفیدرود منتهی به دریای خزر خبر داد و اظهار داشت: رهاسازی بچه ماهی‌ها از 20 خرداد شروع شده و تا پایان مرداد ادامه دارد.

مدیرکل شیلات گیلان حفظ ذخایر دریای خزر را یکی از اولویت‌های مجموعه شیلات ذکر کرد و ابراز داشت: اداره کل شیلات استان گیلان برای تولید و رهاسازی بچه ماهیان سفید در مراکز خود برنامه‌هایی بسیار ویژه تدارک دیده است تا از این طریق ضمن بازسازی ذخایر دریا رونقی نیز در فعالیت‌های صید و صیادی حاصل شود.

مدبری از تجهیز و آمادگی کامل مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بندر کیاشهر خبر داد و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی و با تجهیز این مرکز پیش‌بینی می‌کنیم در 2 سال آینده 50 تا 60 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی جهت رهاسازی به دریای خزر در این مرکز موجود باشد.

وی کشت 15 میلیون لارو در سال 99 در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بندر کیاشهر را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: انتظار داریم چیزی در حدود 5 تا 6 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به منظور حفظ ذخایر ارزشمند دریا از این مرکز در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شوند.

مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی نخستین محموله از بچه ماهیان تولیدی مرکز بازسازی ذخایر و حفاظت ژنتیکی ماهیان خاویاری شهید بهشتی سخن گفت و خاطرنشان کرد: این محموله از بچه ماهی‌ها با نظارت مؤسسه تحقیقات و امور ماهیان خاویاری استان گیلان و به مقصد رودخانه سفیدرود بارگیری و در محل آن رودخانه رهاسازی شد. 

مدبری نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری و لزوم حرکت به سمت تحقق این هدف بزرگ را یکی از برنامه‌های مجموعه شیلات گیلان ذکر کرد و افزود: وجود مجموعه‌ها و شرکت‌های تولید خوراک طیور و آبزیان یکی از پیش‌نیازهای مهم تحقق این شعار محسوب می‌شود که گیلان از آن برخوردار است.

وی ایجاد چرخه خلق ارزش از مرحله تولید تا مصرف و فراهم آوردن شرایط و زمینه لازم جهت تولید غذا برای ماهیان گرمابی را از جمله مزیت‌های شرکت‌های تولید خوراک طیور و آبزیان گیلان خواند و بیان داشت: چنین مراکزی علاوه بر اینکه یک طرح اقتصادی مطلوب محسوب می‌شوند از مؤلفه‌های توجیه اقتصادی هم برخوردار هستند.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه عوامل متعددی در کاهش تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی دخیل است آلودگی رودخانه‌های استان را یکی از این مؤلفه‌های مهم خواند و ابراز داشت: آلودگی برخی از رودخانه‌های استان گیلان تا حدی است که در فرآیند تخم‌ریزی و زادآوری طبیعی ماهیان مولد اختلالات عدیده‌ای ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه صید غیرمجاز و به تور انداختن ماهیان مولد روند بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خزر را با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه می‌کند تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات یاد شده شیلات گیلان برای اقتصادی ماندن کسب و کار صیادان استان برنامه تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی را همه ساله در برنامه خود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار