مسوول پایگاه اورژانس هوایی اصفهان گفت: با آماده‌سازی و زیرساخت ۱۴ پد جدید، تعداد پدهای فرود بالگرد ویژه اورژانس هوایی در این استان به ۲۲ مورد خواهد رسید.
کد خبر: ۸۶۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱ 17 June 2020

ابوالفضل شایگان مقدم افزود: موقعیت این پدهای فرود در یکسال و نیم اخیر در استان جانمایی شد که هم اکنون هر کدام بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
وی با اشاره به تعیین ۴۴ نقطه مناسب برای احداث پد بالگرد بیان کرد: از این تعداد ۱۴ پد در شش ماهه نخست سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
مسوول پایگاه اورژانس هوایی اصفهان تعداد فعلی پدهای فرود بالگرد فعلی را هشت مورد ذکر و اضافه کرد: این پدها در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان، ۹ دی خمینی‌شهر، فولاد مبارکه، نطنز، میمه، حسن‌آباد جرقویه و داران قرار دارد که پد بالگرد داران روز پنجشنبه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تصریح کرد: پیشرفت ساخت و آماده‌سازی پدهای بالگرد در فریدونشهر و لایبید میمه ۱۰ درصد، بیده سمیرم ۶۰ درصد، بیمارستان شهدای لنجان و زواره ۷۰ درصد، کهرویه شهرضا، خور و بیمارستان فاطمه زهرا(س) نجف‌آباد ۸۰ درصد و زیار ۹۰ درصد است.
شایگان مقدم درباره شرایط و معیارهای انتخاب مکان برای احداث پد فرود بالگرد اورژانس بیان کرد: اولویت ما در فضای محوطه بیمارستان‌هاست اما در شهرهایی که این امکان وجود ندارد در اطراف شهرها و در موقعیت‌هایی که تا ۳۰۰ متری محل هیچگونه مانع و ساخت و ساز و تاسیساتی موجود نباشد برای این کار انتخاب می‌شود.
وی تامین زمین و هزینه ساخت این پدها را شهرداری‌ها، بیمارستان‌ها و خیران حوزه سلامت دانست و ادامه داد: برای ساخت هر پد حداقل ۱۰۰ میلیون تومان و برای احداث پدهای فرود استاندارد نیز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است.
مسوول پایگاه اورژانس هوایی اصفهان اظهارداشت: پدهای معمولی دارای روشنایی، زیرساخت بتن، تابلو هشدار، بادنما، زنگ‌آمیزی زمین به صورت مشخص و نمایان و سایر موارد مورد نیاز است ولی پدهای استاندارد علاوه بر این موارد دارای سیستم اطفاء حریق، لوله‌کشی آب و حصار در اطراف محدوده فرود هست.
وی درباره هزینه فعالیت پایگاه اورژانس هوایی و اعزام بالگرد برای حوادث مختلف گفت: برای استندبای( جانشین)ماهانه بالگرد و پایگاه اورژانس هوایی ماهانه ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌شود و هر ساعت پرواز برای انجام عملیات ۱۵ میلیون هزینه در بر دارد.
شایگان مقدم اولویت پرواز بالگرد برای امدادرسانی را مصدومان و بیماران حیاتی و اعزام برای مناطق صعب و عبور و کوهستانی بیان کرد و افزود: هم اکنون تنها یک پایگاه اورژانس هوایی با بهره‌گیری از یک بالگرد با همکاری هوانیروز اصفهان فعال است و فعلا نیازی به افزایش بالگرد نیست.
وی اما اضافه کرد: اگر بخواهیم پایگاه اورژانس هوایی دیگری راه‌اندازی کنیم در منطقه نایین برای پوشش محدوده خور و جندق و در غرب استان در محدوده فریدن خواهد بود.
مسوول پایگاه اورژانس هوایی اصفهان در ادامه تعداد کل ماموریت‌های اورژانس هوایی اصفهان در سال ۹۸ را ۱۷ مورد دانست که این تعداد ماموریت منجر به اعزام ۳۸ بیمار و مصدوم توسط بالگرد به بیمارستان‌های سطح استان شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار