کد خبر: ۸۶۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷ 17 June 2020

۲۸ خرداد؛ از همزیستی تابستانه با کرونا تا وداع با شهید مدافع حرم

تابناک/ ایرنا - ۱۲۰ روز از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و همچنان مسئولان بر اجرای دستورات بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در خارج از خانه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراودات روزانه تاکید دارند تا در کنار مهار بیماری بتوان تلفات و آسیب های ناشی از این ویروس را کنترل کرد.

از زمستان پارسال تاکنون، بیماری کووید ۱۹ بارها یافته های پزشکان و متولیان سازمان‌های بهداشتی را در سراسر جهان دستخوش تغییر کرده‌است؛ شاید در ابتدا اینطور تصور می شد که با آغاز فصل گرما این بیماری نیز همچون سایر هم خانواده های خود از جامعه بشری رخت بندد و یا همانند آنفلوآنزا ضعیف شود اما دیدیم که نه تنها این پیش بینی ها درست نبود بلکه با گرم شدن هوا و کاهش آستانه تحمل مردم در استفاده از ماسک و دستکش، بیماری در استان‌های گرمسیری شدت بیشتری یافت.

یا اینکه در ابتدا تصور می‌شد این ویروس چند صباح مهمان ایرانیان باشد اما چنین نشد و اکنون نه تنها مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بلکه سازمان جهانی بهداشت بر این نکته تاکید دارند که نه تنها بیماری کووید ۱۹ تا بهار سال آینده با ما خواهد بود بلکه در فصل پاییز و با شیوع ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ که از نظر علایم بسیار شبیه این بیماری است، باید اوج گیری مجدد این بیماری را شاهد باشیم.

در چنین شرایطی سیاستمداران، اقتصاددانان و متولیان بهداشت بر یک نقطه به اشتراک نظر دست یافته اند و آن اینکه چطور جوامع انسانی را به سبک زندگی جدید عادت دهیم به طوری که هم شیوع بیماری کنترل شود و هم کسب و کار و زندگی مردم آسیب نبیند.

با این اوصاف و با توجه به اینکه از برخی استان‌ها خبر می رسد که شرایط در زمینه ابتلا به این بیماری به مرز هشدار رسیده، ضروری است شهروندان با رویکرد حفظ سلامت خود، خانواده و دیگر آحاد جامعه نگاه خود را به مقوله زیست اجتماعی در شرایط کرونایی تغییر دهند. این تغییر هزینه زیادی ندارد جز رعایت الفبای بهداشتی در مراودات روزمره یعنی همان استفاده از ماسک، دستکش و حافظ (شیلد)، شست و شوی منظم دست ها، رعایت فاصله ها، گندزدایی سطوح مشترک و توجه به پیام های و هشدارهای بهداشتی.

تا زمانی که همین توصیه های ساده از سوی آحاد جامعه رعایت نشود، روند ابتلا و فوتی های ناشی از این ویروس نیز صعودی خواهد بود کما اینکه در آمار امروز وزارت بهداشت نیز این روند ملموس بود و هنوز استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

آنطور که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار داده، تا ظهر امروز - ۲۸ خرداد - در مجموع ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۲۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۹ هزار و ۱۸۵ نفر رسیده است.

بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۱۰۷۱ مورد بستری شدند؛ همچنین ۲۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند.

روی دیگر سکه آمارهای وزارت بهداشت اینکه خوشبختانه تا کنون ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و تاکنون یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۹۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

با این رویکرد، امروز چهارشنبه (۲۸ خرداد) ماه نیز اخبار متعددی از سوی مراکز و دفاتر استانی ایرنا منتشر شد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

شیوع ویروس و ارایه خدمات به بیماران کرونایی

معاون وزیر بهداشت: ایران تابستان هم درگیر کرونا است

راه اندازی بخش کرونا در بیمارستان‌های نظام مافی شوش و کارون گتوند

عادی انگاری کرونا از سوی ۸۰ درصد مردم شهرستان اراک نگران کننده است

۲ شهرستان ایلام در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

جامعه عشایری استان اردبیل عاری از ویروس کرونا است

آمار بیماران کرونا با آغاز فصل تعطیلات در سمیرم افزایش یافت

اولین مستند کرونایی در زنجان تولید شد

 

 

ممنوعیت ها و محدودیت های کرونایی

اسکان مسافر در مریوان ممنوع اعلام شد

سفرهای دریایی به جزایر هرمزگان محدود شد

بازگشایی مدارس خوزستان منوط به وضعیت شیوع کرونا شد

فعالیت تالارهای پذیرایی در مناطق سفید قزوین با ۵۰ درصد ظرفیت مجاز است

 



گزارش های مراکز

کرونا و افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان

نشست برخط رسانه‌ای، ماراتن مدیران همدانی

توسعه بازارچه‌های مرزی راهکار دولت برای رونق اقتصادی اورامانات

زنجان، پیشرو در اجرای عملیات‌های بهره‌ورانه کشاورزی

بیابان‌زایی زخمی بر پیکر طبیعت استان سمنان

ورزش با چاشنی بوی فاضلاب در کنگاور

پل طبیعت، جاذبه گردشگری یا پتکی بر پیکر میراث فرهنگی دزفول

سوگواری در روز شهادت رییس مذهب جعفری 

مردم ولایتمدار ایران اسلامی امروز  در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی آئین های سوگواری آن امام بزرگوار را برگزار کردند و در شهر تهران به مناسبت این روز پیکر مطهر شهید مدافع حرم جواد الله‌کرم پس از گذشت ۴ سال از شهادتش تشییع شد.

نقش امام صادق (ع ) در تقویت پایه های فرهنگ اسلامی

مشهدالرضا (ع) به سوگ شهادت صاحب مکتب جعفری نشست

سومین حرم اهل بیت در سوگ شهادت رئیس مکتب جعفری

فعالیت پایگاه های انتقال خون گیلان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

گلستان در سوگ رییس مکتب جعفری سوگوار است

مهمان داریم چه مهمانی...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار