کد خبر: ۸۶۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ 17 June 2020
تابناک/هرچند رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مصلحت اندیشی وزارت بهداشت برای اعلام نکردن آمار تفکیکی مبتلایان به کرونا می‌گوید اما رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس از تردیدهای ایجاد شده درباره عملکرد مسؤولان وزارت بهداشت خبر می‌دهد.
افزایش تردیدها از مصلحت اندیشی‌های وزارت بهداشت در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، یک ماه پیش بود که به دستور وزارت بهداشت قرار شد آمار تفکیکی استان‌ها و مبتلایان به کرونا اعلام نشود و همه آمارها از سوی سخنگوی وزارت بهداشت به‌صورت متمرکز رسانه‌ای شود.

این موضوع در استان خوزستان که تعداد مبتلایان در حال افزایش بود، سبب ایجاد اضطراب در بین شهروندان شد؛ استاندار خوزستان پس از این التهابات دستور داد که همچنان آمار به‌صورت تفکیکی و دقیق ارائه شود تا استرس ناشی از محرمانه کردن آمارها از بین رود.

با این وجود با گذشت یک ماه از این دستور، وزارت بهداشت دوباره در دستوری جدید اعلام کرد که آمارها نباید به صورت استانی منتشر شوند و فقط سخنگوی وزارت بهداشت باید این آمارها را به‌صورت کلی و کشوری اعلام کند.

مصلحت‌هایی وجود دارد

هرچند این پنهان کردن آمارها سبب اعتراض شهروندان در فضای مجازی شد اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حمایت از تصمیم وزارت بهداشت گفت: قطعا مصلحت‌هایی در جامعه وجود دارد و وزارت بهداشت مجبور است برخی مسائل را محدود کند.

فرهاد ابول نژادیان با بیان اینکه ما تابع سیاست‌های اعلامی شورای اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هستیم، افزود: پس از اینکه این شورا دستور اعلام نکردن آمار را به استان‌ها ابلاغ کرد، ما نیز اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کردیم.

وی افزود: در یک بازه زمانی، اعلام آمار ابتلا برای این بود که نقش بازدارندگی داشته باشد، اما مشاهده کردیم که چنین نقشی نداشت، این در حالی است که کمتر از ۲۰ درصد مردم پروتکل‎‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و حدود ۸۰ درصد از مردم دستورالعمل‎‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تذکرات و ارائه آمار نیز باعث نمی‌شود افرادی که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند دست از این کار بردارند، اظهار کرد: اعلام آمار کرونا تنها باعث ایجاد اضطراب در افرادی می‌شود که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت می‌کنند. آنچه برای ما اهمیت دارد سلامت روحی، روانی و جسمانی جامعه است، بنابراین چنین تصمیمی گرفته شد و ما تابع تصمیمات هستیم و امیدواریم مردم نسبت به رعایت دستورات بهداشتی اقدام کنند.

 

تردیدهایی درباره عملکرد دولت برای ما ایجاد شده است

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس نیز با بیان اینکه در چند روز گذشته پیگیر موضوع کرونا از سوی وزارت بهداشت هستیم، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه معتقدیم مسؤولان و مدیران استانی تلاش‌های خود را برای مقابله با کرونا انجام داده‌اند اما تردیدها و حساسیت‌هایی درباره نحوه مقابله با کرونا در خوزستان برای ما ایجاد شده است.

سید کریم حسینی با بیان اینکه برای مقابله با کرونا در خوزستان نیاز به ظرفیت کشوری داریم، افزود: قرار بود مجمع نمایندگان خوزستان جلسه‌ای با وزیر بهداشت در این باره داشته باشند اما به ما اعلام شد که آقای نمکی کسالتی دارد و به همین دلیل جلسه لغو شد اما ما به این نوع هماهنگی و لغو کردن جلسات با چشم تردید نگاه می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در این مدت تذکرهای شفاهی و کتبی درباره مسئله کرونا دادیم اما وقتی یک سوم آمار مبتلایان خوزستانی هستند، باید همه ظرفیت‌های کشوری برای مقابله با وضع موجود بسیج شوند.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به تفاوت‌های مقابله با کرونا در خوزستان با سایر استان‌ها گفت: در استان گیلان نماینده وزارت بهداشت مستقر شد و پرداختی‌ها به پرسنل درمانی آنجا متفاوت‌تر از سایر استان‌ها بود.

وی بیان کرد: این تبعیض در برخورد بین استان‌ها است و ما به این وضع اعتراض داریم. آژیر خطر در خوزستان باید به صدا در بیاید چرا که فضای بیمارستانی ما در حالت بحرانی است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

حسینی با بیان اینکه من پزشک هستم و متوجه وضعیت استان می‌شوم، گفت: مردم ما برای پیشگیری از ابتلا، مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند و باید اقدامات دولتی برای پیشگیری از ابتلا انجام شود.

 

اتفاقات عجیب در علوم پزشکی اهواز

سرپرست مرکز بهداشت علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در روزهای گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی تایید کرد که ۱۱ هزار نمونه آزمایش کرونا از ۲۹ هزار نمونه‌ای که طی هفته‌های اخیر از مراجعه کنندگان در اهواز (خوزستان) گرفته شد، به طرز عجیبی مفقود شده است.

البته محمد علوی می‌گوید: یکی از مطالبه‌گرها در این زمینه خود ما هستیم چرا که ما از مردم نمونه گرفتیم و آن‌ها به سراغ ما می‌آیند و جواب می‌خواهند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز اما پس از مطرح شدن این موضوع با صدور تکذیبیه‌ای اعلام کرد: ادعای مطرح شده در این برنامه کاملا کذب و به دور از واقعیت مطرح شده است؛ در خصوص نمونه‌های سرپایی اخذ شده در آزمایشگاه‌های کروناویروس قابل ذکر است تا به حال تعداد ۵۰هزارو ۳۴۲ عدد نمونه پذیرش شده که از این تعداد ۴۳هزارو ۳۷۷عدد آن پاسخ داده شده است. از تعداد ۶هزارو ۹۶۵ نمونه باقیمانده نیز تعداد ۳هزارو۵۰۰ نمونه امروز ۲۶ خرداد پاسخ داده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جالب ایتنکه این ماجرا از سوی محمد علوی سرپرست مرکز بهداشت خوزستان مطرح می‌شود؛ کسی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به‌عنوان فرمانده میدانی مقابله با کرونا شناخته می‌شود و یکی از بهترین متخصصان بیماری‌های عفونی در خوزستان به شمار می‌آید.

سه گانه تبعیض دولت برای مقابله با کرونا، آمارهای متناقض از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و محرمانه شدن تعداد آمار مبتلایان سبب ایجاد سردرگمی در بین مردم شده است؛ مردمی که قرار بود با پنهان شدن آمارها، بدون استرس زندگی کنند اما حالا استرس آنها از وضع پیشامده بیش از گذشته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار