کد خبر: ۸۶۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ 13 June 2020

 

آشنایی با انواع روش های تولید ماسک و میزان سرمایه اولیه مورد نیاز و همچنین نحوه تامین مواد اولیه و شرایط اخذ مجوز و دریافت تسهیلات کم بهره و نکاتی که باید در خرید خط تولید ماسک مورد توجه قرار داد.
 آشنایی با انواع دستگاه تولید ماسک پزشکی در گفتگو با یک شرکت دانش بنیان

مدتی است که با شیوع اپیدمی ویروس کووید 19 در سراسر جهان و عدم امکان تولید واکسن به دلیل ساختار خاص این ویروس که در هر کشور و شرایط اقلیمی دارای ساختار و علائم متفاوتی بوده و بطور متناوب نیز در حال تغییر می باشد باعث شده است که نیاز جوامع آن قدر به ابزارهای محافظتی نظیر مواد ضدعفونی کننده دستکش و ماسک افزایش یابد به گونه ای که تب داغ تولید وسایل و ادوات پیشگیری و محافظتی بخصوص ماسک بطور محسوسی بین تولیدکنندگان کوچک و بزرگ در جهان امروزه داغ تر شود که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین با اهمیت این موضوع بر آن شده ایم تا با یکی از شرکت های دانش بنیان موفق در این حوزه شرکت ماشین سازی حسنی که با نام گیلان ماشین پارس صنعت در حوزه خاورمیانه اقدام به فروش محصولات متفاوتی در بخش خط تولید قرص و کپسول نظیر پرس قرص و بلیستر و همچنین صادرات دستگاه تولید ماسک ۳ لایه تمام اتوماتیک و خط تولید ضدعفونی به کشور عراق و افغانستان و آذربایجان نموده است گفتگویی را انجام دهیم:

۱. یک ماسک استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ماسک استاندارد باید تمام پرس باشد و از سیستم دوخت حرارتی یا لمینتی در تولید نباید استفاده شود و حتما با بهره گیری از سیستم آلتراسونیک امر دوخت انجام بپذیرد. یک ماسک استاندارد باید از پارچه های مرغوب نظیر ملت بلون یا اس ام اس باند یا اسپان باند متشکل شده باشد و همچنین دارای فیکسر یا گیره بینی باشد.از دیگر شرایط مرغوب بودن یک ماسک این است که از داخل ماسک به بیرون با فوت کردن نتوان شعله کبریتی را خاموش کرد و همچنین بخش لایه وسط ماسک که امر فیلتر را ایفا می نماید نباید با قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت بسوزد و از سویی دیگر باید خاصیت ضدآب داشته باشد.

۲. در حال حاضر هزینه تمام شده تولید هر عدد ماسک و میزان سودآوری آن در ایران به چه میزان است؟

چنانچه همه شرایط دخیل در امر تولید از جمله هزینه برق و مواد اولیه (مشروط به خرید از تامین کنندگان اصلی بجای واسطه ها) را لحاظ نماییم بهای تمام شده تولید هر ماسک پزشکی چیزی حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ تومان و در ماسک های فیلتردار که به ماسک های N۹۵ نیز معروف هستند چیزی در حدود ۹۰۰۰ الی ۱۱۰۰۰ تومان می باشد و برابر با آخرین مصوبه ها نرخ فروش در ماسک های پزشکی ۴۱۰ تومان و در ماسک فیلتردار ۱۵۰۰۰ تومان است البته این مبالغ در بازار آزاد برای ماسک های پزشکی تا ۱۷۰۰ تومان و برای ماسک های فیلتر دار تا ۲۵۰۰۰ تومان می باشد.

۳. آیا دولت تدابیری را برای حمایت از تولیدکنندگان در این بخش در نظر گرفته است؟ نحوه گرفتن مجوز به چه صورت است؟

بله برابر با آخرین مصوبات هیئت دولت در سال جاری تمامی تعاونی ها و تولید کنندگان می توانند برای راه اندازی خط تولید ضدعفونی و خط تولید ماسک اقدام به دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی و بالاتر با بهره کم از طریق بانک توسعه تعاون نمایند. طبق آخرین تصمیات گرفته شده توسط نهاد های ذیربط با توجه به نیاز جامعه به اقلام محافظتی بهداشتی ضدعفونی تا زمان ریشه کن شدن بیماری کرونا و برگشت شرایط جامعه به حالت عادی هر شخص حقیقی یا حقوقی با داشتن یک سوله با فضای حدودی ۷۰ متر که شرایط مناسب و به دور از هرگونه آلودگی را داشته باشد می تواند با پیگیری از وزارت صمت اقدام به اخذ مجوز فوری در مدت کمتر از یک هفته نماید.

۴. بطور مختصر کمی در مورد روش های مختلف تولید ماسک توضیحاتی را مطرح فرمایید.

در حال حاضر از سه روش در تولید ماسک استفاده می گردد. در روش اول که روش کاملا دستی بوده با استفاده از چرخ های دوخت و غلطک های که برای این کار طراحی شده است می توان اقدام به تولید ماسک نمود این روش در عین حال که نیاز به سرمایه بسیار کمی دارد اما دارای معایبی نظیر کمیاب بودن چرخ دوخت مخصوص این کار در بازار  و سرعت تولید پایین و کیفیت دوخت پایین در تولید ماسک که فروش آن را با مشکل مواجه می نماید اشاره نمود.

روش دوم که به روش نیمه اتومات معروف است ابتدا توسط یک دستگاه بدنه زن اقدام به برش بدنه خالی ماسک در سایز تعریف شده می نمایند و سپس توسط دستگاه کش زن اقدام به پرس کش به دو طرف ماسک می نمایند. روش سوم که روش کاملا استاندارد و رایج در جهان می باشد بصورت کاملا اتوماتیک بدون دخالت انسانی، توسط دستگاه، صفر تا صد تولید ماسک انجام می گیرد .سرعت تولید در این روش بسیار بالاست و کاملا مناسب برای کسانی است که قصد تولید در مقیاس بالا در روز را دارند.

۵. در پایان لطفا وجه تمایز و مزیت دستگاه تولید ماسک شرکت ماشین سازی حسنی را با نسخه های موجود جهانی را مطرح نمایید.

ما در دستگاه تولید ماسک سیستم آلارم تعبیه کرده ایم که بلافاصله با داغ شدن بصورت هوشمند عمل کرده، و دستگاه خودکار خاموش می شود تا جلوی ضرر سنگین به تولید کننده گرفته شود .تولیدکننده با پارتشین بندی و تعبیه یک کولر گازی می تواند با خنک نگه داشتن دستگاه امکان تولید ۷۲۰۰۰ ماسک در روز بصورت متناوب و بدون وقفه فراهم نماید. در واقع ما با نصب اینورتر در دستگاه و تابلو برق پیشرفته شرایطی فراهم کردیم که امکان تولید با برق خانگی از طریق تبدیل برق تکفاز به سه فاز مهیا شود که باعث کنترل سرعت و کاهش مصرف برق شود.

برخلاف دستگاه های موجود در بازار ما از سه بخش مجزا آلتراسونیک به جای یک بخش استفاده نمودیم یعنی در بخش دوخت و برش و کش زنی از آلتراسونیک استفاده کردیم که کیفیت تولید بسیار بالا می برد و دوام بخش آلتراسونیک نیز افزایش می باید. تمامی بخش های درگیر استلس استیل و کروم کاری شده است که باعث می شود دستگاه بتواند بدون خرابی قطعات سالها بدون مشکل کار کند. دستگاه  مجهز به سیستم کنترل PLC و سیستم نمایشگر لمسی دوزبانه(فارسی و انگلیسی) می باشد که به راحتی تنظیمات را می شود اعمال نمود بدون اینکه نگران برهم خوردن تنظیمات دستگاه باشید.

ضمن اینکه با قابلیت کنترل و درایو دقیق دستگاه تا یک صدم میلیمتر برای تنظیم طول ماسک این قابلیت به اپراتور داده شده است که بدون نیاز به آچار طول ماسک را  کم و زیاد کند و فقط غلطک پرفراژ را تعویض کند و به جای چرخ زنجیر و روغن که مغایر با استانداردهای GMP می باشد ما از تسمه تایم با دقت کنترلی بالا استفاده نموده ایم. دستگاه مجهز به تونل استریل جهت استریله کردن ماسک می باشد. برخلاف دستگاههای مشابه موجود در بازار که ابتدا بدنه ماسک را برش زده و سپس کش گذاری می کند که باعث کاهش عمر دستگاه و خرابی زودرس بخش آلتراسونیک می گردد ما این روند را معکوس سازی نمودیم که باعث تضمین کارکرد مناسب دستگاه می شود و با بهره گیری از موتورهای پیشرفته استپ موتور شرایطی را فراهم نمودیم که می توان پله به پله گام را کم یا زیاد نمود و در واقع این بخش مجهز به نقطه هومینگ جهت ست کردن نقطه نخ زنی روی دستگاه بصورت کاملا هوشمند می باشد.

ماشین سازی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار