فرشته حسینی پیشتر گفتگو‌های انتقادی درباره نحوه برخورد ایرانی‌ها با مهاجران افغانستانی داشته است، اما او در گفتگو با شبکه طلوع هم شرایط سخت و تحقیر در ایران را کاملا رد نکرد.
کد خبر: ۸۶۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ 11 June 2020
فرشته حسینی بازیگر افغانستانی الاصل که در سینمای ایران در حال تبدیل شدن به یک ستاره است، در گفت‌وگویی با تلویزیون طلوع افغانستان برخلاف جریان ضد ایرانی موجود در افکار عمومی افغانستان از رفتار جامعه هنری ایران با خود تعریف و تمجید کرد. او در این گفتگو عنوان کرده که "در عالم هنر در ایران یک روز یادم نمی‌آید که تحقیر شده باشم."

فرشته حسینی در برابر سوال شیطنت آمیز مجری تلویزیون طلوع که از او درباره تجربه‌اش از تحقیر شدن در ایران پرسید، گفت: "شاید باورتان نشود در زمانی که در فیلم سینمایی کار می‌کردم هموطنان افغانستانی مرا به دلیل اینکه یک دختر هستم تحقیر می‌کردند، اما از زمانی که در ایران فعالیت هنری دارم یک روز هم تحقیر نشدم. کارگردان‌ها و بازیگران ایرانی مرا تشویق می‌کردند."
 
فرشته حسینی؛ بازیگری که یک شبه محبوب شد +عکس

البته حسینی این را هم گفت که در ایران سختی هم کشیده و گاهی تحقیر هم شده است.

این پاسخ فرشته حسینی به مجری تلویزیون افغانستان به مذاق ایرانیان بسیار خوش آمده و کاربران زیادی ویدئو حرف‌های او را منتشر کردند و از او تقدیر نمودند.

اهمیت سخنان فرشته حسینی این است که در سال‌های اخیر بحث نژادپرستی ایرانیان و برخورد‌های نامناسب آن‌ها با مهاجران افغانستانی داغ شده است. بخشی از ادعا‌ها در این رابطه صحیح بوده و رفتار‌های ایرانیان در مواردی نادرست بوده است. اما در واقعیت می‌توان گفت اغراق‌هایی هم صورت گرفته است.

فضاسازی‌هایی هم وجود داشته و مخالفان ایران در افغانستان از این فضا برای رسیدن به اهداف خود سود برده اند.

پاسخ حسینی را می‌توان به نواعی واقع گرایانه دانست. او وجود شرایط سخت و حتی تحقیر را رد نکرده است، اما می‌گوید در فضای کاریش به هیچ عنوان آزار و تحقیری در کار نبوده است.
 
 

فرشته حسینی کیست؟

فرشته حسینی متولد ۶ اردیبهشت ۱۳۷۶ در تهران، بازیگر سینما و تئاتر افغان‌تبار و اهل ایران است. او از دانش آموختگان اصغر محبی، مهتاب نصیرپور، محمد رحمانیان بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران است.

حسینی بازیگری را از سنین پایین و حدود ۹ تا ۱۲ سالگی با تئاتر آغاز کرد و با فیلم رفتن ساخته برادران محمودی در سال ۹۵ به سینما آمد.

بازی در فیلم رفتن راه را برای ورود فرشته حسینی به سینما باز کرد و برایش موفقیت‌های زیادی به همراه داشت و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره مراکش را به ارمغان آورد.

او در دو فیلم دیگر برادران محمودی یعنی "شکستن همزمان بیست استخوان" و "هفت و نیم " هم بازی کرده است.

او در آثار دیگری همچون "سونامی" و "یلدا" هم نقش آفرینی کرده است.

فرشته حسینی در حال حاضر از بازیگران سریال قورباغه ساخته هومن سیدی و با حضور نوید محمد‌زاده و صابر ابر است که به زودی در شبکه خانگی نمایش داده می‌شود.

او در دست کم شش تئاتر نیز بازی کرده است که عبارتند از: خشونت علیه زنان، سینما‌های من، شازده کوچولو، ماهی سیاه کوچلو، من موجودی احساساتی هستم، "یک خاطره، یک مونولوگ، یک فریاد و یک نیایش".


فرشته حسینی در مدتی که فعالیت‌های سینمایی خود را گسترش داده گاهی به خاطر پوشش متفاوتش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

فرشته حسینی؛ بازیگری که یکشبه محبوب شدفرشته حسینی در کنار هومن سیدی، صابر ابر و نوید محمد زاده عوامل سریال قورباغه

واکنش‌ها به سخنان حسینی

در تویئتر فارسی از سخنان حسینی استقبال شده و کاربران زیادی درباره آن حرف زده‌اند. کاربری نوشته است: "صحبت‌های فرشته حسینی صرفا پاسخی به مجری رند این برنامه نیست. پاسخی به تمام تفرقه افکنان میان این دو ملت است. پاسخی به نماینده تازه به صندلی رسیده افغان و گماشته‌ی آمریکاست. نماینده‌ای که در سخنرانی‌های ابتدایی فارسی را با لهجه‌ی تهرانی صحبت می‌کرد!"
 
لازم به ذکر است که در هفته‌های اخیر بحث غرق شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی در مرز ایران جنجال سیاسی گسترده‌ای به پا کرد و روابط ایران و افغانستان را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

بسیاری از فعالان توئیتری موضع حسینی را "روشنگرانه" ارزیابی کرده‌اند.

فردی حرف‌های او را تائید کرده و نوشته است "چرا وقتی افراد شناخته شده ایرانی و افغانستانی بر دوستی دو‌ ملت تاکید دارند چرا گروهی بر طبل نفاق و دشمنی دو‌ ملت می‌کوبند مخصوصا از لندن و بی‌بی‌سی."

اما برخی هم معتقدند که حرف‌های او طبیعی بود چرا که در ایران کار و زندگی می‌کند. کاربری نوشته است: "مجری نه لوس بود و نه از خود راضی. توقع دارید فرشته حسینی از ایران و برخورد ایرانی‌ها بد بگه؟! درحالی که در این کشور داره تبدیل به یک سوپراستار می‌شه. " او افزود "همواره به افغان‌ها در کشور ما ظلم و در حقشون اجحاف شده و می‌شه. پس خودمون رو فریب ندیم."

کاربری هم می‌گوید فرشته حسینی "در ایران منتقد ایرانی‌هاست و در افغانستان منتقد افغان‌ها"

البته فرشته حسینی پیشتر گفتگو‌های انتقادی درباره نحوه برخورد ایرانی‌ها با مهاجران افغانستانی داشته است، اما او در گفتگو با شبکه طلوع هم شرایط سخت و تحقیر در ایران را کاملا رد نکرد.

به هر ترتیب این بازیگر سینما حالا با مصاحبه‌ای که انجام داده محبوبیت بیشتری هم به دست آورده است و این محبوبیت قطعا در آینده حرفه‌ای او نقش موثری خواهد داشت.

از طرف دیگر سخنان او را نمی‌توان به معنای نبود تبعیض برای مهاجران افغانستانی تعبیر کرد. در همین رابطه یک کاربرافغانستانی نوشته است: " والدین من سال ۵۳ وارد ایران شدند با اینکه دو نسل فرزندان و نوه هایشان در ایران متولد شدند، اما تابعیت که هیچ، اقامتشان هم شش ماهه تمدید می‌شد، سرانجام پس از ۴۰ سال تحمل بلاتکلیفی و مواجهه با انواع تبعیض به اروپا مهاجرت کردند و ظرف فقط ۳ سال تابعیت یک کشور اروپایی را گرفتند."
 

او افزوده است: «سیاست‌های مهاجرتی (اگر سیاستی در کار باشد) در ایران با همه جای دنیا متفاوت است، در این چهل سال هم شادی داشتیم و هم اشک، هم تشویق شدیم و هم تحقیر، هم رشد کردیم و هم محدود شدیم، هم مدرسه و دانشگاه رفتیم و هم برای بخشنامه ثبت نام اتباع که تا زودتر از آخر شهریور نمی‌آمد حرص خوردیم.»
 
منبع:فرارو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار