کد خبر: ۸۶۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶ 11 June 2020
تابناک خوزستان: رئیس کل دادگستری خوزستان از گسترش فعالیت‌های این دستگاه قضائی در حوزه ساماندهی امور زندانیان، رسیدگی به مسائل و مشکلات قضائی آنان، تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف زندانیان تحت قرار و بازداشتی، اعمال و پیگیری مؤثر برنامه‌های کنترل و کاهش جمعیت کیفری، توسعه حقوق شهروندی و رسیدگی‌های قضائی خبر داد.

حجت‌الاسلام صادق مرادی اظهار کرد: تحقق قاطع و جامع سیاست‌ها و منویات ترسیمی ریاست محترم قوه قضائیه در همه زمینه‌های عصر تحول قضائی کشور به ویژه امور زندان‌ها از اولویت‌های این دستگاه قضائی است و این رویکرد با استفاده حداکثری از منابع انسانی، تجهیزات و قوانین دنبال می‌شود.

انجام ۲۴۰۰ مورد بازدید قضات از زندان‌ها و دیدار چهره به چهره با تمام زندانیان

رئیس دستگاه قضائی خوزستان عنوان کرد: سیاست‌ها و تدابیر ریاست معظم قوه قضاییه حضرت آیت‌الله رئیسی در عصر تحول قوه قضائیه، متناسب با نیازهای روز جامعه در تحقق و توسعه عدالت قضائی و اجتماعی و تامین امنیت و آسایش مردم در تمام زمینه‌ها انجام می‌پذیرد. بر این اساس و در روزهای فعلی که جامعه درگیر ویروس منحوس کروناست، سیاست‌ها و برنامه‌های قضائی کشور نیز بر پایه کاهش آسیب‌های این ویروس در سطح جامعه به ویژه در حوزه‌های اقدامات و برنامه‌های قضائی کشور، تدبیر می‌گردد.

مرادی افزود: در سال  ۹۸، به واسطه تاکیدات ریاست معزز قوه قضائیه و دستورالعمل‌هایی که این دادگستری کل به مسئولین و محاکم قضائی ابلاغ کرد، تا پیش از فراگیری ویروس کرونا بیش از  ۲۴۰۰  مورد بازدید رؤسای دادگستری‌ها، دادستان‌ها، قضات محاکم و تجدید نظر و دادگاه‌ها و دادسراها و …  از زندان‌ها صورت گرفته است و می‌توان گفت در این بازدیدها، مراجع قضائی با تمامی زندانیان دیدار چهره به چهره داشته‌اند و ضمن استماع مسائل و درخواست‌ها و مشکلات قضائی آنان، دستورات و توجیهات لازم را نیز ارائه کرده‌اند.

فعالیت حوزه‌های قضائی در امور زندانیان و اعزام بالغ بر ۴  هزار زندانی واجد شرایط به مرخصی

وی در ارتباط با بخشنامه مرخصی زندانیان تحت عنوان ایام رجبیه نیز گفت: در راستای اجرای دستورالعمل رییس محترم قوه قضائیه پیرامون اعطای مرخصی به زندانیان که با هدف کاهش تراکم زندان، توسعه فاصله‌گذاری اجتماعی زندانیان و در نهایت کاهش دغدغه‌های آنان نسبت به خانواده‌های بی‌سرپرست‌شان ترتیب یافت، این استان با همت شبانه‌روزی حوزه‌های قضائی و مدیریت زندان‌ها، بیش از ۴ هزار زندانی به مرخصی اعزام شدند. این مرخصی به زندانیان واجد شرایط که حضورشان در جامعه نافی امنیت و آسایش مردم نیست و حضورشان در کنار جامعه و خانواده به کاهش مشکلات و دغدغه‌های آنان و تلاش برای جلب رضایت از شکات می‌انجامید، اعطاء شده است و زندانیان جرایم خاص و خشن  و نافیان امنیت مردم از این مرخصی‌ها برخوردار نگردیده‌اند. ضمن اینکه مرخصی مذبور طی دو مرحله تا پایان ماه رمضان نیز تمدید شده است.

ارایه پیشنهاد عفو و آزادی ۷۰۰  زندانی واجد شرایط به مرکز

رئیس کمسیون عفو خوزستان از فعالیت گسترده حوزه‌های قضائی حتی در ایام تعطیل طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: در این جهاد قضات و مجموعه‌های قضائی که با همکاری و مشارکت ارزنده مدیرکل و مسئولین زندان‌های استان ترتیب یافت، تمامی پرونده‌های زندانیان محکوم استان با دقت و به صورت حضوری (حضور قضات در زندان‌ها و اداره‌کل زندان‌ها) بررسی شد و با نگاه به پیشینه زندانی، شرایط اخلاقی و اصلاح رفتار وی در زندان و سایر جوانب امر، افراد واجد شرایط احصاء و پرونده‌های آنان با دقت در کمیته‌های عفو و بررسی حوزه‌های قضائی تابعه استان بازبینی شده و به کمیسیون عفو دادگستری کل ارایه شده است. در این کمسیون نیز با حضور اعضاء (رئیس‌کل دادگستری، دادستان مرکز استان، رئیس مرکز حفاظت اطلاعات دادگستری کل و معاون قضائی و اجرای احکام دادستان اهواز) بررسی نهایی معمول و در مجموع  پیشنهاد عفو و آزادی بیش از ۷۰۰  زندانی واجد شرایط به مرکز داده شد که در مرحله اول اجرای این پیشنهادات و به مناسبت عفو اعطای مقام معظم رهبری در عید فطر، ۱۳۰ زندانی واجد شرایط مشمول عفو شده   با رافت نظام اسلامی از زندان آزاد شده و به کانون خانواده و جامعه بازگشته‌اند.

وی افزود: البته لازم به ذکر است که  موجبات آزادی ده‌ها زندانی واجد شرایط نیز با کمک‌های انجمن‌های حمایت زندانیان، ستاد دیه، اخذ رضایت از شکات و … فراهم آمده است که این افراد نیز از زندان آزاد و به جامعه بازگشته‌اند و جا دارد از مجموعه انجمن حمایت زندانیان و ستاد دیه تشکر کنیم.

رصد رفتار زندانیان جرایم خاص در صورت برخورداری از مرخصی

رئیس دستگاه قضائی خوزستان در ادامه گفت: چنانچه یک زندانی جرایم خاص و امنتیی هم به واسطه رافت نظام اسلامی و دستگاه قضا، از مرخصی برخوردار شود،  با هماهنگی نهادهای امنتیی و امنیتی و  نظارتی، رفتار آنان به طرق مختلف تحت رصد و نظارت قرار دارد تا در مدت استفاده از مرخصی مشکلی ایجاد نکنند که تاکنون بحمدالله  گزارش و موردی از این طریق نداشته‌ایم.

تاکید مضاعف بر رسیدگی قضات به امور زندانیان و کاهش پایدار جمعیت کیفری

مرادی خاطرنشان کرد:  از طریق جلساتی که با همکاران داشتیم به ویژه نشست‌های سراسری از طریق ویدئوکنفرانس با تمامی دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های استان، تاکید مؤکد شد که قضات  مرتب به صورت روزانه از زندان‌ها  بازدید داشته باشند، همه قضات که پرونده زندانی‌دار دارند و دادستان‌ها باید تک‌تک زندانیان خود را ملاقات کنند و با اطمینان و یقین می‌گویم تاکنون زندانیان  ما به صورت چهره به چهره با همکاران قضایی  ملاقات داشته‌اند و توصیه ما این است که مبادا یک زندانی‌ نیاز داشته باشد با مرجع قضائی دیدار کند اما از آن محروم باشد.

انجام دیدارها و رسیدگی‌های قضائی شرایط کرونایی از طریق سامانه‌های هوشمند

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و جهان افزود: لزوما باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از طرق مختلف با زندانی ارتباط برقرار شود. باید حرف‌ها و درخواست‌ها  آنها شنیده شود که بسیار در حوزه ایجاد و استقرار امنیت قضائی و روانی زندانی در زندان موثر است، کما اینکه دیدیم متاثر از همین حضورها و رسیدگی‌های قضائی نزدیک به ۴ هزار زندانی به مرخصی اعزام شده‌اند.

ه گزارش تابناک خوزیستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی زندان‌های خوزستان، مرادی خاطرنشان کرد: اکنون تقریباً تمامی حوزه‌های قضایی ما امکان ارتباط با زندان‌ها را از طریق ویدئو کنفرانس دارند. بخش عمده این جلسات رسیدگی باید از طریق ویدئوکنفرانس انجام شود. در مواردی مانند تفهیم اتهام، انجام  تحقیق  قضائی و … اوراق قضایی در پیش روی همکار ماست و نماینده ما نیز که همان دادیار اجرا و ناظر زندان است، در زندان حضور دارد. علاوه بر این به جای اصرار بر اعزام بدرقه زندانی به دادگاه، در صورت ضرورت شخص قاضی در روز مشخص با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به زندان‌ها مراجعه کنند  که این امر، کاهش اعزام  بدرقه زندانی و تبعات قضائی-امنیتی و سوء بهداشتی ناشی از آن را به حداقل می‌رساند و پیشگیری می‌کند.

زندان آخرین تصمیم در رسیدگی به مجازات‌ها باشد

وی گفت: توصیه من به همکاران عزیز این است که در رسیدگی به مجازات‌ها، مجازات‌های جایگزین حبس را نیز به صورت ویژه ببینند. زندان باید مجازاتی باشد که در حد ضرورت برای افرادی تدبیر شود که راهی جز زندان برای مجازات‌شان متصور نیست. استفاده از نهاده‌های جایگزین برابر قانون باید افزایش داشته باشد. لازم است از ظرفیت‌هایی که قانون مجازات اسلامی نیز به آن‌ها تاکید دارد، بهره‌برداری شود، مانند مراقبت‌های الکترونیک از قبیل حبس در منزل یا پابندهای الکترونیک که در استان تامین شده و ظرفیت‌های آن فراهم شده است.

مرادی افزود: این سیاست باعث می‌شود برنامه های حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری به خوبی انجام پذیرد. با این برنامه، زندان محل نگهداری افرادی خواهد بود که برای جرم‌شان باید مجازات حبس اتخاذ شود. این امر، بازآفرینی خوب زندانی را به دنبال خواهد داشت و فرصت‌های خوبی برای اصلاح و تربیت مجرم در اختیار زندان قرار می‌گیرد.

وی گفت: می‌دانیم که مجازات زندان علاوه بر فرد، خانواده زندانی را هم دچار مشکل می‌کند. تحقق سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری این مشکلات را می‌کاهد و علاوه بر آن توان کمک‌های نهادهای حماتی از خانواده زندانی را به واسطه کاهش جمعیت هدف، ارتقا می‌بخشد.

این مقام ارشد قضائی خوزستان در خاتمه ضمن تقدیر از اقدامات اداره‌کل زندان‌ها و کارکنان خدوم آن  در پیگیری و فرهنگ‌سازی موضوعات سامان‌دهی زندان‌ها و اولویت مهم کاهش هدفمند جمعیت کیفری زندانیان گفت: علاوه بر این با تغییراتی که در آینده در برخی از مفاد قانون مجازات اسلامی اعمال می‌شود، ظرفیت‌های کاهش عناوین مجرمانه و تبدیل بخشی از مجازات‌های حبس به غیر فراهم می‌آید که موجب می‌گردد  کمترین آسیب  به فرد و خانواده زندانی وارد شود.

مرادی بیان کرد: اعطای تسهیلات و ارفاقات قضائی برای حفظ آرامش جامعه همواره شامل مجرمان جرایم خاص و خشن، قاچاقچیان مواد مخدر عمده و … نخواهد شد و تامین امنیت مردم و احساس آرامش عمومی برای ما در اولویت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار