کد خبر: ۸۵۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹ 08 June 2020
 

تابناک/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ممنوعیت واردات قطعات ریلی نمونه داخلی در سال جهش تولید از آغاز پرداخت تسهیلات به شرکت‌های حمل ‌و نقل ریلی خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ممنوعیت واردات قطعات ریلی نمونه داخلی در سال جهش تولید از آغاز پرداخت تسهیلات به شرکت‌های حمل ‌و نقل ریلی خبر داد.

 

*** آغاز پرداخت تسهیلات 

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، سعید رسولی با اعلام آغاز پرداخت ۹۴۰ میلیارد تسهیلات به ۶۳ شرکت حمل‌ونقل ریلی، اظهار کرد:‌

سال گذشته از محل تبصره ۱۸ از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که با تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته بود حدود ۴۷۰ میلیارد تومان جذب شد. در تبصره ۱۹ نیز سرمایه گذاری برای ساخت ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی انجام خواهد شد.

 

*** سامانه یکپارچه رونق تولید

 

وی با توجه به راه اندازی سامانه یکپارچه رونق تولید، افزود:

در این سامانه که هنوز تکمیل نشده، مشخصات فنی قطعات ریلی که در داخل تولید می‌شود، شناسایی و بارگذاری شده تا سازندگان لکوموتیو به راحتی بتوانند این قطعات را خریداری کنند.

 

*** تولید بیشترقطعات ساخت لکوموتیو  

 

وی با اشاره به این که اکنون ۲هزار و ۳۶۰ قطعه مورد نیاز ساخت لکوموتیو در داخل تولید می شود، تصریح کرد:

برخی شرکت‌های سازنده بدون این بدانند قطعات در داخل تولید می‌شود، اقدام به واردات قطعات ریلی می‌کردند که با راه اندازی این سامانه این مشکل حل می شود و همچنین سازندگان دیگر اجازه واردات قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند را ندارند.

 

*** سامانه یکپارچه رونق تولید

 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص سامانه یکپارچه رونق تولید، گفت:

 در این سامانه ۴۲۰ قلم قطعه که در داخل تولید نمی‌شوند نیز بارگذاری می شود تا قطعه‌سازان در صورت تمایل با همکاری شرکت راه آهن اقدام به تولید این قطعات کنند.

 
*** هدف‌گذاری در سال جهش تولید

 

رسولی با توجه به هدف‌گذاری در سال جهش تولید ، افزود:

 امسال ساخت ۲هزار واگن را هدف‌گذاری کرده‌ایم و امیدواریم در صورت تحقق منابع مالی و با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی بتوانیم تا پایان سال این هدف را محقق کنیم.

 

*** نقش سازو‌کارهای تامین مالی

 

مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه با اشاره به نقش سازو‌کارهای تامین مالی در سال جهش ‌تولید، گفت:

در این زمینه از ظرفیت‌هایی مانند تبصره ۱۸و تبصره ۱۹ قانون بودجه، ظرفیت بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۶۷ قانون الحاق استفاده شده است.

 

*** طول خطوط ریلی کشور 

 

رسولی با بیان این که اکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول خطوط ریلی کشور است، گفت:

امروز یکی از ظرفیت‌های عملیاتی و جذاب در سرمایه گذاری ریلی کشور به شمار می‌رود و خوشبختانه پرداخت وجوه ناشی از سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران آغاز شده‌است و تا کنون ساخت  ۶۴۰ واگن از این محل تامین مالی شده است که ارزش مالی آن هزار و ۹۰۰ میلیون تومان است.

 

*** رشد۱۳۸ درصدی ناوگان ریلی کشور 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که طی ۲ماهه نخست امسال ۱۴۴ انواع ناوگان ریلی به ارزش ۲۶۹میلیارد تومان به ناوگان ریلی کشور اضافه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۸ درصد رشد داشته است، گفت:

سال گذشته نیز ۷۷۸ دستگاه واگن به ناوگان ریلی کشور اضافه شد.

 

*** طرح سرمایه گذاری مسیر تهران – سیرجان 

 

وی با اشاره به ابلاغ طرح سرمایه گذاری مسیر تهران – سیرجان که به شکل TOD خواهد بود، گفت:

این پروژه  ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و ظرفیت آن ۸و نیم میلیون تن بوده و اولین پروژه در حوزه ریلی است که با استفاده از ظرفیت قانون مشارکت انجام خواهد شد.

 

*** رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام قطارهای راه آهن

 

رسولی هم چنین با اعلام اینکه اکنون تمام قطارهای حومه‌ای و بین شهری در حال سیر هستند و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام قطارهای راه آهن، گفت:

اگر چه سیر قطارها با ظرفیت پایین خسارت زیادی را به راه آهن تحمیل کرد اما تمام پروتکل‌های بهداشتی در حال رعایت است و مردم با خیال راحت سوار قطار شوند.

 

*** بازگشایی مرزها 

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان در ارتباط با بازگشایی مرزها، اظهار کرد:

ظرف امروز و فردا مرزهای ریلی در مسیرهای جدید باز خواهد شد. مرزهای رازی، ترکیه و آستارا باز است و مرزهای سرخس و اینچه برون نیز با مذاکرات وزیر راه به زودی باز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار