امسال در حوضه‌های دز، کارون و کرخه اجازه کشت برنج بر اساس سطوح مشخص‌شده به کشاورزان داده شده است.
کد خبر: ۸۵۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 08 June 2020

کدام مناطق خوزستان امسال برنج می‌کارند؟

خوزستان مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: امسال در حوضه مارون با توجه به اینکه حدود ۳۵ درصد کمبود منابع آبی دارد، امکان کشت برنج وجود ندارد اما در حوضه‌های دز، کارون و کرخه اجازه کشت برنج بر اساس سطوح مشخص‌شده به کشاورزان داده شده است.

داریوش بهارلویی اظهار کرد: بنا به مصوبه هیات وزیران در خصوص ممنوعیت کشت برنج، به جز دو استان مازندران و گیلان، دیگر استان‌های کشور اجازه کشت برنج ندارند اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی استاندار خوزستان و سازمان آب و برق، تبصره‌ای به این مصوبه افزوده شد که اجازه می‌دهد خوزستان نیز با یک سری شروط، اجازه کشت برنج داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرط مهم برای کشت برنج در خوزستان وجود منابع آبی است، افزود: بر اساس این تصمیم، در صورت وجود منابع آبی می‌توان با پیشنهاد سازمان آب و برق نسبت به کشت برنج اقدام کرد. البته این پیشنهاد باید هر سال از سوی سازمان آب و برق خوزستان در شورای سازگاری با کم‌آبی مطرح شود تا در صورت تایید وجود منابع آبی، نسبت به کشت اقدام شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: با توجه به این موضوع، هر ساله در مناطقی که وضعیت منابع آبی مطلوب باشد اجازه کشت برنج داده می‌شود و در صورت نامناسب بودن وضعیت منابع آبی نیز اجازه کشت برنج داده نخواهد شد. برای مثال ممکن است در یک سال وضعیت منابع آب در حوضه کارون مناسب باشد و تنها به آن بخش اجازه کشت برنج داده شود و دیگر مناطق استان اجازه کشت نداشته باشند.

بهارلویی با اشاره به برنامه کشت برنج امسال در خوزستان عنوان کرد: امسال در حوضه مارون با توجه به اینکه حدود ۳۵ درصد کمبود منابع آبی دارد، امکان کشت برنج وجود ندارد اما در حوضه‌های دز، کارون و کرخه اجازه کشت برنج بر اساس سطوح مشخص‌شده به کشاورزان داده شده است و آب مورد نیاز کشاورزان در این حوضه‌ها برای کشت برنج از سوی سازمان آب و برق خوزستان تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در کانال MC۱ در دشت آزدگان به دلیل مسائلی که در تامین آب شرب وجود دارد، اجازه کشت برنج به کشاورزان داده نشده است اما در دیگر حوضه‌ها بر اساس منابع آبی، سطوح کشت با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگ و مشخص شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: امسال کشاورزی در خوزستان پررونق است و سازمان آب و برق نیز به تعهدات خود در رهاسازی آب برای کشت محصولات تابستانه و برنج عمل خواهد کرد تا معیشت کشاورزان با توجه به مسائل و مشکلات سال‌های گذشته تامین شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار