در نشستی تخصصی با حضور استاندار آذربایجان شرقی و معاون وزیر صمت؛
مسائل و مشکلات اراضی وقفی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی در نشستی تخصصی با حضور استاندار آذربایجان شرقی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران دستگاه‌های مسئول بررسی شد.
کد خبر: ۸۵۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 08 June 2020

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه، رونق بخش تولید و ارتقای کیفیت محصولات ساخت داخل را یکی از کارهای ضروری کشور در شرایط کنونی دانست و گفت: امروز در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و تمامی دستگاه‌های مسئول، باید حمایت از تولید را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

 
وی با انتقاد از غفلت‌های گذشته نسبت به واگذاری اراضی وقفی به سرمایه‌گذاران، اظهار داشت: بخشی از اراضی وقفی استان در محدوده شهرک سرمایه‌گذاری خارجی قرار دارند که باید با تعامل دستگاه‌های مسئول، مشکل واگذاری این اراضی یک بار برای همیشه حل شود.
 
پورمحمدی افزود: شهرک سرمایه‌گذاری خارجی، آبروی جامعه صنعتی و تولیدی استان و یکی از شهرک‌های موفق ملی است و لازم است که زمینه توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در آن بیش از پیش فراهم شود.
 
استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: به ازای زمین‌های وقفی این شهرک و پس از نظر کارشناسان رسمی مبنی بر ارزش این زمین‌ها، مقداری از زمین‌های صنعتی شهرک بعثت به اداره کل اوقاف واگذار می‌شود.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی، گفت: ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در استان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند و احداث شش شهرک یا ناحیه صنعتی در این استان نیز در برنامه کاری شهرک‌های صنعتی است.
 
محسن صالحی‌نیا، آذربایجان شرقی را سرآمد استان‌های کشور در زمینه تولید و صنعت برشمرد و افزود: شهرک سرمایه‌گذاری خارجی از جمله شهرک‌های نمونه و بسیار موفق کشور است که رفع مشکلات آن را وظیفه خود می‌دانیم.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۵ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور در حال فعالیت هستند، افزود: از این تعداد ۲۲ درصد از واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی شامل ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد، راکد هستند و مهم‌ترین هدف وزارت صمت در سال جاری بازگشت این واحد‌ها به چرخه تولید است.
 
صالحی‌نیا تصریح کرد: سال گذشته موفق شدیم یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی راکد را به چرخه تولید بازگردانیم و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد به چرخه تولید و فعالیت اقتصادی کشور باز خواهد گشت که سهم آذربایجان شرقی از این تعداد، ۹۰ واحد است.
 
وی از حل مشکل تامین برق واحدهای صنعتی کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو خبر داد و خاطرنشان کرد: حل مشکلات مربوط به ایجاد زیرساخت‌های برق در استان آذربایجان شرقی بر اساس یک برنامه سه ساله انجام می‌شود.
 
مرتضی نیرومند اسکویی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز بر حمایت همه‌جانبه از واحدهای مستقر در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد و با اشاره به اهمیت حفظ اشتغال و تولید در این شهرک، افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک با استانداردهای روز دنیا مشغول فعالیت هستند که هرگونه بی‌توجهی نسبت به رفع مشکلات آنان، مغایر با فرامین رهبری مبنی بر تلاش در زمینه جهش تولید است.
 
وی خواستار همکاری همه‌جانبه و موثر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای رفع همیشگی مشکلات این شهرک شد و افزود: سرمایه‌گذاران فعال در این شهرک خواهان رفع مشکلات فعلی با اقداماتی نظیر انعقاد قراردادهای اجاره طولانی مدت هستند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه اوقاف، سازمانی اقتصادی است و افزایش اشتغال در استان را محوری‌ترین برنامه خود می‌داند، گفت: تمام زمین شهرک سرمایه‌گذاری خارجی در مساحتی بالغ بر ۲۱۱ هکتار، موقوفه است و در حال حاضر نیز ۹۴ واحد تولیدی و صنعتی در این شهرک، مشغول فعالیت هستند.
 
سیدشهاب‌الدین حسینی افزود: وظیفه شرعی و قانونی اوقاف، عمل به نیت واقفان است و در این راستا آماده همکاری همه‌جانبه با دستگاه‌های مسئول و سرمایه‌گذاران هستیم.
 
رئیس هیأت مدیره شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و نماینده سرمایه‌گذاران این شهرک نیز در سخنان خود به بیان برخی از مشکلات این شهرک و راهکارهای پیشنهادی خود برای حل این مشکلات پرداختند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :