اکبر اسدی با تأکید بر اینکه ایجاد زمینه فساد با راه امام (ره) تطبیق ندارد، اظهار کرد: در ایجاد ساختار‌های اجرایی باید دقت نظر صورت گیرد چراکه نمی‌شود ساختاری را به وجود آورد که در آن زمینه سوءاستفاده و اختلاس باشد و انتظار داشته باشیم فسادی صورت نگیرد بلکه در ابتدا باید کسانی که این ساختار اجرایی را ایجاد کرده بازخواست شوند.
کد خبر: ۸۵۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ 05 June 2020
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی واحد همدان با تأکید بر اینکه ایجاد زمینه فساد با راه امام (ره) تطبیق ندارد، گفت: در ایجاد ساختار‌های اجرایی باید دقت نظر صورت گیرد چراکه نمی‌شود ساختاری را به وجود آورد که در آن زمینه سوءاستفاده و اختلاس باشد و انتظار داشته باشیم فسادی صورت نگیرد بلکه در ابتدا باید کسانی که این ساختار اجرایی را ایجاد کرده بازخواست شوند.

به گزارش ایسنا، اسدی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در تمام سختی‌ها و مشکلاتی که وجود داشت هیچ گاه نگاه و توجه خود را از خداوند برنداشتند، مطرح کرد: زمانی که امام (ره) در حال نماز بودند هیچ اتفاقی حتی تماس استاندار وقت خوزستان در دوران دفاع مقدس مبنی بر سقوط خرمشهر، ایشان را مشوش نکرد و همین ویژگی، نَفَس ایشان را الهی و مسیحایی می‌کرد.

وی با اشاره به رعایت حق النفس از سوی امام خمینی (ره) بیان کرد: امام راحل به نظافت، پاکیزگی، نظم و حتی ورزش بسیار اهمیت داده و به آن مقید بودند، در ایامی که حضرت امام (ره) در بازداشتگاه رژیم ستمشاهی بودند به طور مرتب و در زمان خاصی در سلول کوچک انفرادی پیاده روی می‌کردند، همیشه منظم بودند به طوریکه دیگران وقت خود را با امام (ره) تنظیم می‌کردند.

اسدی تأکید کرد: یکی دیگر از ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) که او را محبوب دل‌ها می‌کرد رعایت حق الناس بود که ایشان در زمینه حقوق اقشار مختلف، احترام به مردم، دقت در بیت المال بسیار حساس و نکته سنج بودند؛ به عنوان مثال می‌فرمودند: اگر به من بگویند خدمتگزار، بهتر از این است که بگویند رهبر، رهبری مطرح نیست، خدمتگزاری مطرح است.

وی ادامه داد: امام (ره) در بسیاری از ابعاد نیز در اوج قرار داشتند؛ به طور مثال شجاعت یکی دیگر از ویژگی‌های بارز شخصیتی ایشان است که در اوج تهدیدات نظام‌های شرق و غرب تزلزلی در اندیشه و عمل ایشان ایجاد نکرد.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی همدان گفت: شاید برخی از افراد و شخصیت‌ها در دنیا به سبب یک ویژگی خاص شناخته شده باشند، اما در سایر ابعاد شخصیتی دچار ضعف و مشکل بوده و عدم توازن در ابعاد شخصیتی آن‌ها باعث شکستشان در عرصه‌های مختلف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی‌های شخصیتی امام (ره)، مردم را مجذوب خود می‌کرد به طوریکه از کارگر گرفته تا معلم، بازاری، رزمنده یا حتی یک روستایی ساده و خانم خانه دار برای تحقق اهداف انقلاب در حد توان تلاش و کوشش و مخلصانه در این راه فداکاری می‌کردند به طوریکه یکی از دلایلی که نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی در برابر تمام قدرت‌ها پیروز شد و آن‌ها را به زانو درآورد، همین حمایت، پشتیبانی و اعتقاد عموم مردم به تحقق اهداف انقلاب و حضرت امام (ره) بود.

دنیاگرایی؛ یکی از آفت‌های نظام اسلامی در حال حاضر

اسدی با اشاره به آسیب‌هایی که در حرکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است، توضیح داد: استفاده درست از مواهب و نعمات دنیوی از دستورات اسلام است که این سفارش بدون ریاضت دادن و سختی دادن است، اما آنچه در این مسئله مهم است، حرص و ولع برای جمع کردن ثروت و قدرت طلبی است که اگر گریبانگیر مسئولان و مردم شود حرکت نظام جمهوری اسلامی که بر مبنای اندیشه‌های الهی حضرت امام (ره) شکل گرفته را در مسیر تحقق خود دچار تزلزل می‌کند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌های نظام اسلامی در حال حاضر دنیاگرایی، به ویژه در بین مسئولان است، نمود این گرایش در زندگی مسئولان، داشتن خانه‌های لوکس و ماشین‌های گران قیمتی است که در زندگی آن‌ها خودنمایی کرده و به تبع در زندگی بعضی از اقشار جامعه نیز نمود پیدا می‌کند، این گرایش موجب ایجاد شکاف طبقاتی در بین اقشار مردم می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که امام راحل به آن معتقد و شاید به عنوان یک اصل در نظام به آن قائل بودند دوری از دنیاگرایی بود چراکه اگر زمینه حرص و ولع در دنیاگرایی و قدرت طلبی در وجود انسان مجال پیدا کند به سرعت رشد کرده و زمینه ایجاد فساد را فراهم می‌کند.

اسدی با تأکید بر اینکه شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» تنها در بعد سیاسی مطرح نبوده و نیست، بیان کرد: این شعار در ابعادی، چون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز وجود داشت، در بعد اقتصادی که در حال حاضر مشکلاتی در جامعه وجود دارد، دوری از آموزه‌های اقتصادی اسلام و برگرفته از نگاه اقتصادی غرب است که اگر به این مهم توجه نشود می‌تواند چالشی برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند.

وی افزود: در دهه اول انقلاب اعتقاد به آرمان‎های حضرت امام (ره) و انقلاب شاید نسبت به اکنون پررنگ‌تر بود و تجلی این اعتقاد در زندگی مسئولان در رده‌های مختلف نمود داشت که کمترین استفاده از امکانات به ویژه امکانات دولتی را داشتند و به حداقل‌ها قانع بودند، اما متأسفانه رفته رفته این رویه تغییر کرد و داشتن امکانات و در رفاه بودن تبدیل به یک ارزش و مایه تفاخر شد که مقام معظم رهبری نیز به شیوه‌های مختلف نسبت به این موضوع هشدار داده و قدرت طلبی و دنیاطلبی در مسئولان را به عنوان یک آسیب جدی برای نظام مطرح کردند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی همدان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر طبق اصول کلی که حضرت امام (ره) برای انقلاب اسلامی ترسیم کردند، با جانشینی خلف صالح ایشان به حرکت پرخروش خود ادامه داده و دستاور‌های بزرگی نیز داشته است، گفت: حرکت اصلی و کلی نظام جمهوری اسلامی منطبق با آرمان‌های امام راحل است، اما از مشکلات و ضعف‌های موجود نباید چشم پوشی کنیم چراکه ندیدن ضعف ها، حرکت عظیم انقلاب و آرمان‌های حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری را دچار آسیب بیشتر و از مسیر اصلی خود جدا می‌کند.

اسدی با تأکید بر اینکه ایجاد زمینه فساد با راه امام (ره) تطبیق ندارد، اظهار کرد: در ایجاد ساختار‌های اجرایی باید دقت نظر صورت گیرد چراکه نمی‌شود ساختاری را به وجود آورد که در آن زمینه سوءاستفاده و اختلاس باشد و انتظار داشته باشیم فسادی صورت نگیرد بلکه در ابتدا باید کسانی که این ساختار اجرایی را ایجاد کرده بازخواست شوند.

وی افزود: اگر نظام اسلامی به حرکت خود بر مبنای آرمان‌های بلندی که از امام (ره) به یادگار مانده و از لسان رهبری معظم انقلاب تبلور پیدا می‌کند ادامه دهد، تمام آزادگان جهان به جمهوری اسلامی و الگوگیری از آن بیش از پیش امیدوار می‌شوند.

اسدی اظهار کرد: در کنار مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد و انحرافاتی که از سوی برخی مسئولان در طول حیات انقلاب اسلامی به وجود آمده، ظرفیت‌های بزرگ انسانی در جمهوری اسلامی شکل گرفته که افرادی همچون حاج قاسم سلیمانی پرورش یافته اند که در زمات حیات و فعالیتشان و بعد از شهادت دنیا را تحت تأثیر قرار داده و این شهید عزیز یکی از شاگردان مکتب امام خمینی (ره) است.

نگاه ژرف امام در تأسیس نهاد‌های مردمی و انقلاب

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب یعنی دگرگونی و تحول، خاطرنشان کرد: اهداف و آرمان‌های انقلاب در ابتدای تشکیل نیازمند مجموعه‌هایی بود که امام (ره) با داشتن نگاهی ژرف و عمیق و با وجود مخالفت‌هایی که وجود داشت با پافشاری به تأسیس برخی نهاد‌ها گامی بزرگ در تداوم انقلاب برداشتند که اگر این نگاه عمیق نبود انقلاب در روز‌های اول زمین گیر شده بود.

وی اشاره‌ای به تشکیل نهاد‌هایی به فرمان امام خمینی (ره) کرد و گفت: تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب موجب خنثی سازی بسیاری از توطئه‌ها شد از طرفی نیز سپاه پاسداران به فرمان امام راحل برای اهداف بلندتری از جمله حفاظت از آرمان‌ها در داخل و خارج از کشور تشکیل شد همچنین تشکیل نهادی، چون جهاد سازندگی در رونق و شکوفایی تولید دستاورد‌های زیادی را در این زمینه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: نهاد‌های دیگری، چون کمیته امداد و بنیاد مستضعفان برای تحقق شعار‌های انقلاب و حمایت از نیازمندان ایجاد و از طرفی نهاد جهاد دانشگاهی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی مأموریت بسط و گسترش اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را عهده دار شد.

اسدی با اشاره به اینکه نهاد‌های مولود انقلاب اسلامی منشأ خدمات ارزند‌های در نظام شدند، تصریح کرد: فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف مورد توجه مسئولان نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است که این مهم مسئولیت جهادگران دانشگاهی را بیشتر می‌کند.

چرایی ورود امام (ره) به عرصه سیاست در دوران پیری

وی توضیح داد: اگر به دوران زندگی امام راحل دقت نظر داشته باشیم، می‌توان به صورت فرضی چهار دوره را در زندگی ایشان در نظر گرفت، دوران قبل از جوانی، دوران جوانی که امام (ره) در این دوره بیشتر در حوزه عرفان فعالیت کرده و دوران میانسالی که بیشتر در حوزه اخلاق فعالیت کرده و در نهایت دوران پیری که بیشتر فعالیت خود را در حوزه سیاست گذارنده اند، آثار برجای مانده از ایشان نیز گواهی بر این مدعاست.

اسدی ادامه داد: بر مبنای این تقسیم بندی می‌توان این گونه استنباط کرد که حرکت سیاسی حضرت امام (ره) که موجب تحول بسیار بزرگی در این عرصه چه در داخل و خارج از کشور شده بر مبنای این دو اصل قرار گرفته که موجب شده ایشان با کمترین یا حتی بودن لغزش در این عرصه وارد شده و با شجاعت رهبری و هدایت مسلمانان را عهده دار شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار