گزارش تابناک از آخرین جزئیات آتش سوزی خائیز:
با توجه به عمدی بودن آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز، کنشگران و فعالان محیط زیست خواستار فرهنگ سازی برای کنترل آتش سوزی شدند.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۸ 01 June 2020
 
 
به گزارش تابناک؛ مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان ساعاتی پیش اعلام کرد: عصر دیروز آتش در منطقه حفاظت شده خائیز خاموش شد اما به دلیل وزش طوفان مجددا شعله ها زبانه گرفتند.
کیانی خبر داد: با تلاش نیروها منابع طبیعی اداره محیط زیست و کوهنوردان بهبهانی آتش از حوالی ساعت12 و نیم امروز با پشتیبانی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی خاموش شد.
 
همچنین در جلسه‌ای در جمع خبرنگاران استاندار خوزستان درباره آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز گفت: عوامل انسانی و برخی بی احتیاطی از سوی مالکان باغ در نزدیکی منطقه باعث آتش سوزی شد.
در گفت و گویی اینترنتی نیز محمد درویش، کنشگر محیط زیست درباره آتش سوزی اخیر خائیز عنوان کرد: در دو سال اخیر، تَرسالی کم نظیری را داشتیم. بارش های خوب سبب شد تا رویشگاه ها و مراتع ما از لحاظ پوشش گیاهی غنی و درخور شوند. پس این احتمال پیش می آید که با آغاز فصل گرما و خشک شدن مراتع در جنگل ها و رویشگاه ها، با کمترین جرقه‌ای آتش سوزی گسترده ای به وجود بیاید و این امر کاملا قابل پیش بینی بود.
 
وی ادامه داد: نواحی جنوبی کشور به دلیل گرمتر بودن هوا، آتش سوزی زودتر رخ داد و همینطور این موج درحال حرکت به سمت بالا است و تقریبا14 استان زاگرس نشین ما را در برخواهد گرفت. همچنین مناطق ارسی و شمالی هم درگیر می شوند.
 
درویش تصریح کرد: ما باید خودمان را برای یک آتش سوزی بزرگ و گسترده آماده کنیم اما این آتش سوزی ها قابل کنترل و مهار پذیر است. یکی از کارهایی که صدا و سیما می تواند انجام دهد این است که در کلیپ هایی به مردم شرح دهد که چه رفتارهای نباید در فصل گرما انجام دهند. برخی عادت دارند ته سیگار خود را از ماشین پرت کنند، باید بتوان تفهیم کرد که این عادت غلط را انجام ندهند.
 
این کنشگر محیط زیست افزود: باید بیاموزیم هر شیشه ای که در طبیعت استفاده می کنیم در دل طبیعت رها نکنیم چرا که خاصیت ذره بینی دارند و ممکن است باعث آتش سوزی شود. سعی کنیم که در طبیعت آتش روشن نکنیم. این سه عامل از عوامل اصلی آتش سوزی غیر عمدی در طبیعت است.
وی گفت: بخش دیگری از آتش سوزی به آتش سوزی های عمدی مرتبط است. مانند همین اتفاقی که در خائیز افتاد و دو دامدار مرتع احشام همدیگر را آتش زدند.
 
به گزارش تابناک؛ پنج شنبه ٨ خرداد ماه بود که اطراف منطقه خائیز بهبهان با دعوای دو دامدار آتش گرفت و آتش به استان کهگیلویه و بویر احمد رسید. منطقه حفاظت شده خائیز یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های کشور برای گونه‌های گیاهی و جانوری است. متاسفانه در روزهای اخیر تصاویر دردناکی از نابودی پوشش گیاهی و جانوران گوناگون منتشر شده‌است که نشان دهنده آسیب‌های فراوانی است که آتش‌سوزی به منطقه خائیز وارد کرده‌است. براساس ارزیابی‌های اولیه گفته می‌شود که تاکنون بیش از 250 هکتار از جنگل‌ها و مراتع سرسبز زاگرس طعمه حریق شده‌اند.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار