به مناسبت هشتم شوال؛
بقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. «ابن اثیر» می‌گوید: بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد، گفته می‌شود و چون مکان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد و ریشه‌های آن بود، پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد.
کد خبر: ۸۵۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 31 May 2020

حدود ۱۰۰ سال است که در هشتمین روز ماه شوال داغی سنگین بر سینه شیعیان سنگینی می‌کند؛ وهابیون افراطی و متعصب در چنین روزی در سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم چهار امام شیعیان در بقیع را ویران کرده و لکه ننگی از خود در تاریخ ثبت کردند.

در این روز که به «یوم الهدم» یعنی روز ویرانی مشهور است قبرستان بقیع با فتوای ۱۵ نفر از مفتیان مدینه مبنی بر ممنوعیت ساختن بنا بر روی قبور پس از تخریب در سال ۱۲۲۰ قمری بار دیگر به زمینی مسطح تبدیل شد و اکنون پس از سال‌ها قبور ائمه (ع) فقط با علائمی خاص مشخص است ولی اثری از گنبد و بارگاه نیست.

 

در قبرستان بقیع که در واقع همچون بهشتی در زمین است، علاوه بر چهار امام شیعیان، امام حسن مجتبی (ع)، امام زین العابدین (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) تعدادی از دختران رسول الله (زینب، ام کلثوم و رقیه) و همچنین عمه‌های رسول الله (صَفِیه و عاتِکه) و قبر حضرت امُّ البنین (س) و قبر حضرت اسماعیل بن جعفر الصادق، و قبر حضرت ابراهیم فرزند رسول الله (ص)، و قبور تمامی اصحاب و تابعین و ارحام و ازواج رسول الله (ص) و تعداد زیادی از بزرگان و صحابه اسلام نیز وجود دارد.

در قبرستان بقیع و سایر اماکن متبرکه حجاز قبل از تخریب، روی قبور ائمه و بزرگان اسلام گنبدها و بناهایی قرار داشت که همگی به دلیل عقیده‌ای افراطی و بدون پایه و اساس ویران شد و تاکنون تلاش علمای شیعه و دولت ایران اسلامی برای ایجاد حتی یک سایبان در این مکان بی نتیجه بوده است.

در کتاب «آثار اسلامی مکه و مدینه» نوشته استاد رسول جعفریان آمده است که نام قبرستان بقیع پیش از ظهور اسلام جنه البقیع یا بقیع الغَرقَد بوده است و پیامبر اکرم (ص) توجه خاصی به این مکان که مهمترین قبرستان مسلمانان در مدینه بود داشته‌اند.

همچنین در این کتاب آمده است که: قبرستان بقیع علاوه بر محل دفن چهار تن از امامان معصوم، آرامگاه بسیاری از صحابه و تابعین نیز می‌باشد و تا پیش از تخریب‌ها در سال ۱۲۲۰ ق و سرانجام ۱۳۴۴ ق به دست وهابیان، بقعه‌هایی بر قبور ائمه بقیع و دیگران وجود داشته است.

جریان تکفیری امروز یک مصیبت واقعی برای اسلام است

رهبر معظم انقلاب در تاریخ دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ طی سخنانی با اشاره به حادثه تلخ و غم‌انگیز تخریب قبر صحابی جلیل‌القدر، جناب حجر بن عدی و اهانت به پیکر آن شخصیت بزرگوار اسلام تأکید کردند: آن‌چه که تلخی این حادثه را مضاعف می‌کند، وجود برخی افراد دارای افکار پلید، متحجر و عقب‌مانده در میان امت اسلامی است که تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهره‌های نورانی صدر اسلام را شرک و کفر می‌دانند.

ایشان وجود چنین تفکر خرافی را یک مصیبت برای اسلام و مسلمانان دانستند و افزودند: این افراد کسانی هستند که گذشتگان آنها قبور ائمه اطهار را در بقیع ویران کردند و اگر قیام سراسری مسلمانان بر ضد آنان نبود، مرقد مطهر پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله را نیز ویران می‌کردند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: چنین انسان‌های بداندیش که حضور در مزار بزرگان و طلب رحمت خداوند برای آنها و همچنین طلب رحمت کردن برای خود را شرک می‌پندارند، دارای تفکری باطل و روحیه‌ای پلید هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: شرک آن است که افرادی آلت دست سیاست‌های سرویس‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا شوند و با اقدامات خود مسلمانان را غم‌دار کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: این چگونه تفکری است که اطاعت و عبودیت و خاکساری در مقابل طواغیت زنده را شرک نمی‌داند، اما احترام به بزرگان را شرک می‌شمارد؟!

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جریان تکفیری خبیث که از پشتیبانی‌های مالی و غیر مالی برخوردار است، امروز یک مصیبت واقعی برای اسلام به شمار می‌رود.

مسلمانان باید در سالروز تخریب بقیع عزاداری کنند

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در پیامی هشتم شوال المکرم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را روز بقیع و روز عزا و مصیبت اعلام و تأکید کرده است: مسلمانان باید در این روز مراسم عزاداری به پا و این جنایت بزرگ را محکوم کنند.

 

این مرجع تقلید شیعیان در بخش از پیام خود اعلام کرد: واقعه تخریب مشاهد مشرفه و آثار اسلامی حرمین شریفین، واقعه‌ای است که خسارت و زیان آن بر اسلام و تاریخ شریف این دین حنیف از حمله مغول و قتل عام بلاد بزرگ مسلمانان به مراتب بیشتر و جبران‌ناپذیرتر است.

در این پیام تصریح شده است: هدف شوم دشمنان در این اهانت بزرگ و در این سیاست از بین بردن پشتوانه‌های تاریخ اسلام و اسناد و آثار خارجی و عینی تاریخ بود. آثار و ابنیه و مقامات و مشاهدی که تا دنیا برقرار است باید محفوظ بماند و در پاسداری از حریم و حرمت آنها کمال اهتمام مبذول شود متأسفانه این مشاهد مقدسه را منهدم نمودند.

آیت الله صافی گلپایگانی همچنین تأکید می‌کند: خصوصاً شیعیان برای به یادماندن این اسناد تاریخ و این اهانتی را که در حرمین شریفین به اهل بیت پیغمبر اکرم (ص) شده و هنوز هم ادامه دارد، این روز را روز حزن اهل بیت (ع) و روز مصیبت و حمله و هجوم به تاریخ اسلام دانسته و با اجتماعات با شکوه و اقامه مجالس عزاداری و عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء، این جنایتی را که علیه اسلام و قرآن و شخص پیغمبر اکرم و اهل بیت آن حضرت بوده، محکوم کنند و فراموش ننمایند که این جنایت، فراموش‌شدنی نیست و این روز را، روز بقیع اعلام کنند.

سالروز تخریب بقیع عاشورای دوم شیعیان است

آیت الله العظمی سبحانی نیز در پیامی که به مناسبت سالروز تخریب قبور بقیع صادر شده تأکید کرده است: سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، عاشورای دوم است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرده است: روزی نیست که در حرمین شریفین آثار اسلامی تازه‌ای به بهانه توسعه حرمین نابود نگردد و چیزی نمی‌گذرد که شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره به صورت دو شهر غربی به تمام معنی در آیند.

آیت الله سبحانی در انتهای پیام خود تأکید کرده است: مسلمانان جهان، از حاکمان نجد و حجاز می‌خواهند حریت و آزادی را به حرمین شریفین باز گردانند و اجازه دهند با نظم و آرامش، محبان اهل بیت (ع) قبور آنان را تجدید بنا کنند و همه طوایف اسلامی را در انجام فرایض خود در زمان حج و عمره، آزاد بگذارند تا حرم امن الهی برای همه «حرم امن» گردد.

تخریب بقیع باید در عرصه بین‌الملل پیگیری حقوقی شود

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، تخریب بقیع توسط وهابیون افراطی را تجاوز به حقوق مسلمانان و شیعیان دانست و گفت: این مسئله باید با تشکیل جلسات علمی و فقهی بررسی شده و ابعاد این جنایت برای همگان اطلاع‌رسانی و تبیین شود.

 

حجت الاسلام محمدرضا صالح با تأکید بر اینکه در این زمینه باید اقدامات حقوقی در عرصه بین الملل انجام شود، افزود: بقیع متعلق به گروه خاصی نیست و میراث دینی و فرهنگی همه ملت‌ها محسوب می‌شود و تخریب اماکن دینی در هیچ مکتبی پذیرفتنی نیست.

وی نسبت به سکوت جهان اسلام نسبت به تخریب قبور ائمه بقیع (ع) انتقاد کرد و گفت: بی‌تفاوتی مسلمانان نسبت به این موضوع باعث شده که وهابیون افراطی به سایر اماکن مقدس و قبور بزرگان دین نیز بی‌احترامی کرده و آن‌ها را تخریب کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه حفظ میراث عظیم اسلامی برای ارائه الگوهای اسلامی و دینی را ضروری دانست و گفت: تخریب آثار اسلامی در سایر مذاهب اسلامی و اهل سنت نیز پذیرفته نیست و این اقدام را خلاف عقل و عرف می‌دانند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار