کد خبر: ۸۵۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 29 May 2020

دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه به شدت به فضای فیزیکی برای نمونه‌گیری نیاز داریم، گفت: گاهی مجبور می‌شویم مراکز نمونه‌گیری را به مراکز بهداشتی ببریم که این مساله، زنگ خطر بزرگی است؛ باید برای نمونه‌گیری، فضای مدارس را در اختیار ما قرار دهند.

مهرداد شریفی اظهار کرد: تنها با پیشگیری و درمان نمی‌توانیم بحث سلامت و بیماری‌ها را بچرخانیم؛ اکنون موضوع سلامت به چالش سیاسی تبدیل شده است و باید دولتمردان و رهبران نظامی و سیاسی نسبت به حوزه سلامت تغییر نگرش پیدا کنند. اگر برنامه سلامت را در دستور کار قرار دهند، شاخص‌های سلامت را می‌توانند تغییر دهند.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص مراجعه مردم به مراکز بهداشت و ازدحام در مراکز نمونه‌گیری و عدم نمونه‌گیری از برخی مراجه‌کنندگان، افزود: در روزهای ابتدایی مشکلات زیادی داشتیم اما با تمهیدات اندیشیده شده، اکنون در اهواز مشکلی نداریم. در حال حاضر در اهواز چهار واحد نمونه‌گیری کرونا فعالیت می‌کنند و در روزهای آینده نیز سه مرکز نمونه‌گیری دیگر افزوده خواهد شد.

شریفی گفت: در بحث نمونه‌گیری نیز مشکل داشتیم اما با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اکنون به اندازه کافی تجهیزات مورد نیاز وجود دارد.

وی بیان کرد: در روزهای آینده مطلقا کمبود کیت آزمایشگاهی نخواهیم داشت. روز پنجشنبه ۶۰ تا ۷۰ هزار کیت خریداری شد و کیت به اندازه کافی در مراکز ما وجود دارد اما از آنجا که بار بیماری بالا است و حساسیت مردم دو چندان شده است، مراجعات افزایش یافته است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در مرکز بهداشت وظیفه داریم از اعضای خانواده هر فرد مثبت کرونا، آزمایش بگیریم بنابراین از همه این افراد برای انجام آزمایش دعوت می‌کنیم.

وی در خصوص انجام نشدن آزمایش از خانواده برخی بیماران مبتلا به کرونا، عنوان کرد: در این زمینه کمبودهایی وجود داشت که برطرف شده است. در حال افزایش مراکز نمونه‌گیری نیز هستیم و اگر افرادی هستند که آزمایش از آنها اخذ نشده است می‌توانند با شخص من تماس بگیرند.

شریفی گفت: بار مراجعات تا حدی زیاد است که همکارانم از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۲ شب آماده انجام تست هستند. جای نگرانی در زمینه انجام آزمایش وجود ندارد اما پیک مراجعه مردم بین ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر است که در این بازه زمانی هوا فوق‌العاده گرم است و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود. افراد مثبت با علائم بیماری نیز بین افراد حضور دارند و وسایل حفاظتی استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به شناسایی حدود ۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا در حوزه غرب اهواز، ادامه داد: مردم قبلا بیماری کرونا را جدی نگرفته بودند اما اکنون که بیماری شایع شده و میزان شیوع بیماری بالا رفته و افراد زیادی مبتلا شده‌اند، مردم این بیماری را جدی گرفته‌اند و بار مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی بالا رفته است. همکاران ما اکنون به صورت شبانه‌روز و تا ساعت ۱۲ شب بدون هیچ استراحتی در حال انجام نمونه‌گیری هستند.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: افرادی که آزمایش می‌دهند، نباید برای گرفتن جواب آزمایش به مراکز بهداشتی مراجعه کنند بلکه جواب آزمایش به صورت پیامک برای آنها ارسال می‌شود. مقرر شده است که در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت جواب تست کرونا داده شود.

وی با اشاره به مراجعه افراد شاغل به مراکز بهداشتی برای اخذ گواهی مثبت بودن، افزود: این مراجعات، بار بیماری و خطر انتشار ویروس را افزایش می‌دهد بنابراین دیگر برای این افراد گواهی صادر نمی‌شود و همان پیامک ارسال شده برای بیماران که دارای کد ملی است، سند معتبری است.

شریفی اضافه کرد: برای پیگیری وضعیت بیماران نیز کارشناسان بیماریابی ما باید با خانواده بیمار تماس بگیرند که انتظار می‌رود خانواده‌ها حتما به تماس کارشناسان ما جواب بدهند.

دبیر شورای سلامت اهواز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر تمام استانداردها در حوزه سلامت فراهم شود، ما در حوزه بهداشت و درمان تنها ۲۰ درصد در زمینه تامین سلامت نقش داریم. ۸۰ درصد کار حوزه سلامت در قالب همکاری بین بخشی است.

وی افزود: امروز مراکز بهداشتی و درمانی تنها کار مربوط به کرونا را انجام نمی‌دهند بلکه مراقبت از مادران باردار و سالمندان و واکسیناسیون را نیز باید انجام دهند. گاهی مجبور می‌شویم مراکز نمونه‌گیری را به مراکز بهداشتی ببریم که این مساله، زنگ خطر بزرگی است بنابراین باید همه مسئولان به ما کمک کنند.

شریفی گفت: باید برای نمونه‌گیری، فضای مدارس را در اختیار ما قرار دهند. ادارات و سازمان‌ها نیز در صورت امکان، فضا در اختیار ما قرار دهند تا تعداد نمونه‌گیری را بالا ببریم. حتی باید در تامین نیروی انسانی و تجهیزات هم به ما کمک کنند.

وی افزود: مردم و مسئولین بدانند که تنها بخش بهداشت و درمان طرف حساب کرونا نیست و  همه ادارات، سازمان‌ها و بخش مشارکت‌های مردمی باید به ما کمک کنند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: ما منکر زحمات دستگاه‌های اجرایی نیستیم اما خواهان همکاری بیشتری هستیم. اکنون به شدت به فضای فیزیکی برای نمونه‌گیری نیاز داریم.

وی گفت: یکی از دلایلی که موجب شده در خوزستان و اهواز هنوز مشکل افزایش ابتلا به کرونا داشته باشیم، ادامه برگزاری مراسم عروسی و عزاداری است. بازار بورس و دفاتر پیشخوان دولت نیز بسیار شلوغ هستند.

شریفی ادامه داد: درب‌های ورودی ساختمان‌های دستگاه قضایی نیز بسیار شلوغ هستند. با توجه به اینکه برای ورود به این اماکن، باید بازرسی انجام شود و بازرسی به صورت دستی است، خطر انتقال ویروس افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز عنوان کرد: تحقیقات و بررسی‌هایی که همکاران مراکز بهداشتی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که توصیه‌های ما در افرادی که سواد کمتری داشته‌اند بیشتر تاثیر گذاشته است و متاسفانه افراد باسواد شاید به دلیل اینکه فکر می‌کنند دانسته‌های بیشتری دارند، کمتر توصیه‌ها را جدی می‌گیرند و ریسک خطر در این افراد بسیار بالاتر است.

وی در خصوص تاثیر استفاده از دستکش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: استفاده از دستکش در کاهش بار بیماری تاثیر ندارد. دستکش رها شده در محیط نیز می‌تواند باعث آلودگی ثانویه شود. بهترین راهکار مقابله با کرونا، شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه است. اگر شستشوی دست‌ها به درستی انجام شود و از ماسک نیز به درستی استفاده شود و فاصله یک و نیم متری با دیگر افراد رعایت شود، کسی به بیماری مبتلا نخواهد شد.

شریفی با اشاره به آمار بالای ابتلا به کرونا بین زنان خانه‌دار بیان کرد: این آمار خوب نیست. این مساله نشان می‌دهد که بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی در منازل رعایت نمی‌شود. البته گاهی زنان خانه‌دار رعایت می‌کنند اما افراد دیگری که از خانه خارج می‌شوند، ناقل بدون علامت هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در مقاطع نهم و دوازدهم گفت: در حوزه غرب اهواز حدود ۶ تا ۷ هزار دانش آموز پایه دوازدهم و به همین اندازه نیز دانش‌آموز پایه نهم وجود دارد. زیرساخت‌های مدارس اهواز در شرایط عادی مشکل داشتند و اکنون شرایط فوق‌العاده حاد و مشکلات بیشتر شده است.

دبیر شورای سلامت اهواز در خصوص نیازهای لازم برای برگزاری حضوری امتحانات دانش آموزان پایه دوازدهم، بیان کرد: برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری، نخست باید غربالگری انجام شود.

وی که پنجشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: از سرویس‌های بهداشتی عمومی نباید استفاده شود. آبسردکن‌ها باید جمع‌آوری شوند و هر دانش‌آموز باید آب سالم همراه خود داشته باشد. وجود آب و صابون نیز برای شستشوی دست‌ها بسیار حائز اهمیت است. دانش‌آموزان باید از ماسک استفاده کنند و فاصله یک و نیم متری در سالن امتحان باید رعایت شود. مراقبین نیز باید از سلامت کامل برخوردار باشند.

شریفی گفت: در ورودی سالن‌های امتحان باید موکت‌های آغشته به مواد ضدعفونی کننده قرار دهند تا ویروس از طریق کفش منتقل نشود.

وی اظهار کرد: روشن کردن کولرها می‌تواند موجب چرخش هوا و چرخش ویروس شود بنابراین باید پنجره‌ها باز باشند. برای افراد بیمار نیز باید اتاق مخصوص در نظر بگیرند.

دبیر شورای سلامت اهواز افزود: تصحیح اوراق نیز می‌تواند عامل بالقوه انتقال ویروس باشد.

وی گفت: با برگزاری امتحانات پایه نهم نیز مخالف هستم.

شریفی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شاخص‌های آب سالم، تصریح کرد: آب سالم آبی است که رنگ، بو و طعم نداشته باشد و عاری از عوامل بیماری‌زا باشد. جدیدا عنوان می‌شود که آب باید مورد تایید ذائقه مردم نیز باشد. امروز میزان کدورت آب اهواز در حوزه شهری، حدود ۶۰ درصد مطلوبیت دارد.

وی با بیان اینکه مطلوبیت میزان کلر باقی مانده آب در اهواز ۴۰ تا ۵۰ درصد است، افزود: در حوزه مرکز بهداشت در سه نوبت میزان کلر باقی مانده در آب اندازه‌گیری می‌شود. در شرایط عادی زمانی که آب زلال و پاک باشد، به ازای هر مترمکعب آب باید ۳ گرم کلر تزریق شود اما اگر میزان کدورت آب زیاد باشد، به ازای هر مترمکعب آب باید ۵ گرم کلرزنی انجام شود.

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به مشکلات مطلوب بودن کلر آب گفت: اکنون که در پیک اول بیماری‌های روده‌ای قرار داریم باید میزان کلر بین ۰.۸ ppm تا ۱ ppm باشد اما در برخی از مناطق، میزان کلر باقی مانده کمتر از استاندارد است و در برخی مناطق بالای ppm ۲ است که این مساله قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه آنچه در حوزه سلامت برای ما اهمیت دارد بار بیماری‌ها است، تصریح کرد: در بعد بیماری‌ها، مطلوبیت میکروبی آب بسیار مهم است. ۹۳ درصد نمونه‌های بررسی شده از نظر میکروبی از مطلوبیت برخوردار بوده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در زمینه آب چالش دیگری نیز داریم؛ اکنون در اهواز آب با سه‌چرخه و ماشین به صورت سیار توزیع می‌شود و این موضوع، زنگ خطر برای سلامت مردم است. از مردم می‌خواهیم آب را از ماشین‌های غیراستاندارد که برچسب بهداشتی ندارند و بر آنها نظارت نمی‌شود، خریداری نکنند.

وی تصریح کرد: در حوزه آب روستایی نگرانی ما تنها در بخش غیزانیه نیست. اکثر روستاهای اهواز مشکلات زیادی دارند. میزان کدورت آب روستاها تنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مورد تایید ما است و از این بابت نگران هستیم. 

شریفی افزود: انتظار می‌رود متولیان آب روستایی در این زمینه بیشتر اقدام کنند.

برچسب ها: کرونا ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار