گزارش تابناک از یک رزمایش همدلی متفاوت:
طرحی متفاوت از جمع آوری کمک های مردمی که توانست نسیمی خنک را در چندین خانه به وزش درآورد
کد خبر: ۸۵۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶ 28 May 2020

 

خوزستان را که بشناسی می‌دانی هنوز فروردین به انتها نرسیده؛ شاید شب‌ها نهایتا نسیمی بهاری بوزد اما روزها را بدون باد خنک کولر نمی‌توان تحمل کرد. اردیبهشت نیز در خوزستان رسما آغاز فصل گرماست و کولر عضو جدایی ناپذیر هر خانه‌ای به حساب می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین مسیح اسکندری که که سکان دار این طرح است، قصه را اینگونه آغاز می‌کند<< نیمه ماه شعبان برای طرح اطعام مهدوی به قلعه چنعان رفته بودیم تا بسته ها را به دست مردم آن منطقه برسانیم. با روحانی منطقه به خانه‌هایی رفتیم که کولر نداشتند و یا وضعیت کولر اصلا برای خنک کردن جالب نبود. وقتی بسته‌های اطعام مهدوی را به مردم قلعه چنعان و زور آباد تقدیم می‌کردیم از نزدیک نارسایی‌ها و کمبودها را دیدیم به همین خاطر پس از بازگشت دائم به فکر یک ایده و یا طرح کمک رسانی بودیم.

 خنکای مهربانی در هوای گرم اهواز

وضعیت منطقه را که بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که چندین لایه مشکل وجود دارد که حتی برخی از آن‌ها طبق برآورد اولیه مان به دست ما قابل حل نبود. وقتی بیشتر روی مشکلات آنجا زوم کردیم به این رسیدیم تنها کاری که اکنون اورژانسی است و در توان ما نیز هست به کار گرفتن یک استادکار برای تعمیر کولرها بود.>>

 

نام طرح را رزمایش همدلی <<خنکای مهربانی>> می‌گذارند و با انتشار پوستر جمع آوری کمک های مالی از سوی مردم در فضای مجازی؛ چراغ اول این جهاد روشن می‌شود. در نگاه اول شاید این کار بدون تیم و حمایت از سوی مسئول و نهادی غیر ممکن به نظر برسد اما شیخ مسیح می‌گوید<<  ما هیچ گروه جهادی نداشتیم، جمعا سه نفر بودیم اما پس از ورود به کار یکی از گروه های جهادی وارد قضیه شد و تامین نیروی انسانی را به عهده گرفت.

خنکای مهربانی در هوای گرم اهواز

 

برآورد اولیه مان بر روی 30 میلیون تومان بود. اما خدا را شکر توانستیم بالای 50 میلیون تومان جمع آوری کنیم. 95 درصد از کمک ها مبالغ خرد از سوی مردم بود و ما حتی مبالغی مانند 20 هزار تومان برای کمک نیز دریافت کردیم. از همه جای ایران برای تعمیر کولرها واریزی داشتیم و از روی رسیدها شهرها را می‌فهمیدیم. از طریق واسطه‌ای نیز حتی مبلغی از سوی ایرانیان ساکن اروپا و لبنان هم پول بدستمان رسید.

 

پس از شناسایی اولیه، در دو فاز تعمیر کولرها را انجام دادیم. در این دو فاز بیش از 85 کولر تعمیر شد. هزینه تعمیر برای هر کولر بخاطر نوع قطعه‌ای که نیاز داشت، متفاوت بود. 7 کولر نیز از سوی مردم اهدا شد و قرار بر این است همراه با باقی مانده پول کولر خریداری شود و در فاز سوم به خانه های که کولر نداشتند اهدا شود.>>

 

شیخ مسیح معتقد است افتخار این طرح مردمی بودن آن بود. اینکه صفر تا صد کار و تمامش به دست مردمی انجام شد که تنها به وظیفه انسانی شان عمل کرده بودند.

 

 خنکای مهربانی در هوای گرم اهواز

یکی از کاربران توییتر برای کمک و مشارکت در طرح خنکای مهربانی در توییتی جانماز اهدایی از سوی دفتر نهاد مردمی مقام معظم را به مزایده برای فروش گذاشته و اعلام کرده بود مبلغ دریافتی را برای مشارکت در همین طرح ارسال خواهد کرد.

پس از چند روز در توییتی دیگر نوشت: جانماز به مبلغ دو میلیون تومان به فروش رفت و سپس خریدار همان را به خودم هدیه داد.

 

همچنین سایر گروه های جهادی در اهواز از طرح الهام گرفته‌اند با قرار دادن مساجد محله به عنوان کارگاره، به تعمیر کولر افراد نیازمند مشغول شدند.

 خنکای مهربانی در هوای گرم اهواز

بی شک این تنها یکی از هزاران داستان مهر هموطنان مان به یکدیگر برای مشارکت در تعمیر و خرید کولر در این طرح بود و همین تکاپو برای کمک رسانی به کسی که نه نامی از او می دانیم و نه هیچ نشانی یعنی همانجا که سعدی گفت<< چو عضوی به درد آورد روزگار؛ دگر عضوها را نماند قرار>>

 خنکای مهربانی در هوای گرم اهواز

آن روی مهر در خنکای مهربانی به ما می‌گفت برای جهاد لزوما نیازی نیست که یک جهادگر باشی، اینکه از مرزهای وطن دفاع کنی، در روستایی دور افتاده به بنای مشغول باشی و.. همین که احساس کنی کسی یکجا از این خانه به پای کار آمدنت نیاز داشته باشند و تو پای کار بیای جهاد کردی حتی گاهی با اندک نفرات.

زینب مرزوقی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار